(' ' .) MARRASMURUT VIIKKO 26 (." )
Kommentit (51)
Kyllä on ollut kaikenlaista jutustelua, katsotaan mitä niistä muistan kommentoida;)
No ainakin voisin krtoa siitä Juhannuksesta. Oltiin siis Tampereella, Lapinniemen kylpylässä. Aivan ihana paikka! Torstaina mentiin ja illalla siinä heti kylvettiin monta tuntia. Pertulla oli uimavaippa varmuuden vuoksi, vaikka kakka tulikin sattumalta joka kerta ennen uintia. Oltiin ensin pienten kahluualtaassa ja poika ihmetteli ja katseli ympärilleen. Sitten koitin käydä isossa altaassa sen kanssa jasiten tuli jo naurua! Isommille lapsille oli elämys, kun sai syödä hampparia allasbaarissa.
Aamulla lähdettiin talsimaan Särkänniemeen. Siellä vietettiin aikaa kuuteen asti , jotta ehdittiin vielä iltauinnille. Vaunuihin vaihdoin ratasosan, että jaksaisi olla hereilläänkin niissä. Mukana oli myös rintareppu, joka osoittautui myös käteväksi.
Lauantaina mentiin vielä aamu-uinnille ennen aamupalaa. Silloin oltiin vain tunnin verran, mutta poika jo selkeästi hoksasi, mitä tässä nyt ollaan tekemässä. Väsy vaan meinas käydä ylivoimaiseksi ja nukahtamiseen meni kauan. Lopulta sippas rintareppuun vasta Särkänniemesä. Vietettiin siis toinenkin päivä siellä. Porukkaa oli paljon ja ilmat oli mahtavat, ihan riitti tekemistä ja näkemistä kahdeksi päiväksi Särkkiksessä. Perttu pääsi myös seuraamaan delfiiniesitystä! Oli ihana nähdä sen ilmeitä ja suurta ihmetystä, kun se seurasi ihmisiä, eläimiä, laitteita ja esimerkiksi hotellin hissin katon valoja!
Kylpylälomat on ollu aina meidän mieleen ja varmasti mennään taas syyslomalla jonnekin! Särkänniemelle myös plussat pienten lasten huomioimisesta! Oli mikrot ja imetystyynyjä jne...
No sitten noista taidoista... Meillä haetaan konttausasentoa ja noustaan melkein istumaan, mutta kumpaakaan ei vielä kunnolla tehdä. Käsistä jos tukee niin poika nousee vaikka seisomaan asti. Eilen nousi kans polvilleen istumaan uunin alaluukkuun tukien. Kaatu kyllä sitten selälleen siitä :( Niin eikä Perttu kyllä istu ilman tukea. Pinsettiotteen huomasin äsken, ku oltiin syömässä ja annoin leivän muruja. Ei se ihan täydellinen vielä ollut, mutta saipahan pari kertaa leivän suuhunsa. Söpön näköinen, kun pureskelee kahdella hampaallaan ;)
Meillä mennään edelleen nukkumaan kymmenen aikoihin. Harvoin aiemmin, joskus vasta yhdeltätoista. Mutta nyt kun ollaan kaikki lomalla nukutaankin sitten yhdeksään asti. Joskus arkena saatetaan nousta jo kahdeksan eikoihin tai aiemminkin, mutta ei mitään kelon tarkkaa rytmiä oo. Ainakin pari kertaa yössä herää ja vaatii kyllä tissiä. Paitsi nyt on tullut niitä itkuja, ettei meinaa edes tissikään kelvata. Muistelisin, että saman ikäisenä on isommatkin näin tehneet. Päiväunet meni nyt juhannuksen aikana vähän sekaisin, joten ne vähän hakee paikkaansa. Muutenkin tuntuu, että unen tarve on vähenemään päin.
Vettä menee pullosta ja mukista ihan kivasti. Aina ruualla ja hellepäivinä annan muutenkin. Tissistä sitten maitoa ruuan jälkeen.
Nyt pitäis lähteä vemään neitokaista balettiin. Toivotaan taas poutapäivää huomiselle!
Olipa kiva lukee piiiitkästä aikaa Swehinan ja Piparmintun kuulumisia...ja tottakai kaikkien muittenkin...heh heh=)!
Bubbles:in poppoon kylpyläreissu olikin menny tosi hienosti=)! Voi kun pääsis itekkin pitkästä aikaa...me ollaan oltu viimex kylpylässä ennen mein häitä (muistaakseni) marraskuussa 2005...voih...
UNISTA: Meillä menee yöt yleensä 20-7.30/8.30 yleensä heräilemättä välillä,poikkeuksia toki välillä on mutta aikas harvoin nykyään kuitenkaan heräilee yöllä kesken unien. Päikkäreitä nukutaan yleensä aamupvällä 1-2,5tuntia,sitte on pari tuntia hereillä ja nukkuu 0,5-1,5 tuntia ja sitte käykin nukkuun seuraavan kerran vasta yöunille (hiukan raskasta äitille välillä=)...)! Jossain välissä nukku vielä illalla sellaset vartin pikaunet,mutta eipä nuku enää...
Just tänään aattelin ku poitsu leikki lattialla ja " katteli" jotain lasten ohjelmaa,että missä se vauva on...aika menee niin tuhottoman äkkiä ettei tahdo ite perässä pysyä...nyyh...
Soittelin tänään Kelaan taas vaihteex,tällä kertaa siitä sairaanlapsen hoitotuki-hakemuksesta (jestas mikä sana hirviö...) ku hakemus on ollu jo neljä viikkoo sisällä että onkos se missä vaiheessa. No,hetken papereita plarattuaan,ni kovasti selvitti että juu on seuraavana käsittely vuorossa että hän laittaa lappua että oot soitellu! Mä sitte vaan totesin että juu laita vielä pari huutomerkkiä perään ku olis hiukan kiire...hih...=)!
Neuvokaas muuten viisaammat,että tartteeko Kelaan (tai johonkin muualle) ilmottaa jotain jos jää hoitovapaalle äippäloman jälkeen??
Sitte mun piti jo joskus aikoja sitte kysyä,että saitteko te synnytyksestä jotain epikriisiä tai jotain muuta " toimintakertomusta" =)?? Ku mä en saanu mitään ja mulle on nyt heränny kaiken maailman ihme-kysymyksiä itelleni siitä synnytyksestä...
Mutta palaillaas taas=)!
Tiitiäinen78
Täälä meni viime yö todella huonosti kauhean monta heräämistä ja sitten väsy kiukkua mutta ei voinut periksi antaa että olis nukkunut.
Joel rauhoittui viime yönä vain aina siihen että sai maitoa pullosta tissi ei kelvannut ja sitten vettä joi jonkin verran.
Pitää ilmeisesti nyt sitten yrittää lisätä yksi sose kerta iltapäivälle lisää jos pojalla todellakin oli vaan noin nälkä,koska sitten rauhoittui kun sai maitoa.
Kuinkas monta kertaa muilla syödään soseita?
Meillä en ole saanut poikaa syömään soseita kuin sen aamu puuron ja sitten vihannes/lihasose ja yhden hedelmä soseen jossain klo:14 tienoolla...
Pitää kai vaan tyrkyttää sosetta enemmän.
Niin joo syöhän Joel velliä 150-200ml vielä illasta siis soseiden jälkeen.
Joten siksi tuntuu omituiselta että olis niin kamala nälkä mutta kai se sit vaan voi olla...
Mitään ihmeellisiä sunnitelmia meillä ei nyt ole joten kotona ja pihassa jos ei vain sada,eilinen kun satoi melkein kokonaan.
Leikkikentällä päästiin käymään reilu puolituntia ja kotiin päästyämme alkoi taas satamaan.
Nyt Joelkin keinui eilen aamulla ekaa kertaa kun olimme Joelaan ja Niklaksen luona käymässä ja tykkäsi selvästi keinua,pitäisi varmaan itsellekkin hommata toi keinu osa tuon hyppykiikun lisäksi.
Mutta nyt pitää mennä ottamaan Joel pois hyppykiikusta ja yrittää sitä aamu unille...
toivoovauvaa ja poppoo
Onkin menny hetki, etten oo kirjottanu mittään!
Juhannus meni mukavasti. Oltiin minun vanhemmilla pari yötä. Grillattiin ja paistettiin lättyjä. Käytiin mun muorin mökillä ja mun tädinkin mökillä ja molemmissa paikoissa mun äiti vei Niklasta järveen! Mut siellä se vaan polski ilosena, eikä yhtään hirvittäny. Saunassakin Niklas pääsi kylpemään ensimmäistä kertaa. Ja konttailtiin pitkin nurmikoita ja vähän hiekallakin!
Niklas yrittää jo kovasti nousta seisomaan tukia vasten. Välillä ihan hirvittää, kun sillä ei toi tasapaino ole kovinkaan hyvä vielä.. Tossa aamullakin kupsahti kaiutinta päin. :)
Nukkumisesta: No tuota.. Yöunia nukutaan yleensä joku n. 10 tuntia. Vaihtelevalla menestyksellä. Eli tässä on nyt n. viikon sisällä nukuttu kolmena yötä sen 7h putki, eli tissiä on syöty tuolla 5 aikoihin. Toisina öinä sit piehtaroidaan enemmän... Päiväunia nukutaan pääsääntöisesti kahdet. Ensimmäisille unille mennään jotain parisen tuntia yöunilta heräämisen jälkeen ja toisille unille sit kun on oltu joku 3-4 tuntia hereillä. Näin siis yleensä. Vaihtelua tietysti on jonkin verran. Niin ja päiväunet on kestoltaan yhteensä ehkä n. 3h.
Meillä syödään n. 3h välein. Aamupuuro on 8-9 aikaan. Lounas kasvissose 11-12. Välipala hedelmäsose 14-15. Päivällinen lihasose 17-18. Iltapuuro 20-21. Noista oon pitäny aika tarkkaan kiinni, et on sit ees se joku rytmi päivässä. Muuten kyllä elellään ihan sen mukaan mitä on ohjelmassa.
Nyt ei äkkiseltään tuu muuta mieleen.. Heipat!
joelaa ja Niklas (päikkäreillä)
en ole vähään aikaan mitään kirjoitellukkaan. Meillä vatsatautia ei onneksi enää ole, johan se kestikin viisi päivää!!! :/
Liikkumisesta oli puhetta...Meillä noustaan reippaasti konttausasentoon ja heijataan hurjaa vauhtia edes takas. Ja kävellään kävelytuolilla, mutta ei vielä kontata/ryömitä... :o)
Nyt vaihtamaan vaippaa neidille, heipatirallaa :D
tin-zu ja tytsy 7 ja ½kk
Jos haluat Kelalta kotihoidontukea niin pitää täyttää hakemus :)
Tarttis vähän apuja kun ei omat tiedot riitä...
Joel on lähes kokonaan lakannut syömästä kiinteitä; puuroa ja liha- ym. soseita ei mene oikeastaan mitään - maanittelemalla muutama lusikallinen. Kaikkea mahdollista on kokeiltu. Hedelmäsoseet (kaupan valmiit esim. paratiisisose) menee joten kuten, peruna-porkkana samaten, varsinkin vellinä. Maitoa menee sitten taas vaikka kuinka paljon.
Olen tänäänkin yrittänyt ties sun mitä: syöttötuolissa, sylissä, maidon kanssa ja ilman, enemmän ja vähemmän lämmitettynä eri vaihtoehtoja. Mutta ei kun ei. Olen sitten maitoa antanut kuitenkin aina reilusti lopuksi, eli täyttyy vissiin sillä.
Ruokaa on mennyt tänään siis kymmenisen lusikallista puuroa, pari lusikallista lihasosetta, yksi purkki hedelmäsosetta ja runsaasti maitoa. Tahti on ollut samankaltainen noin viikon verran. Kun näkeekin, että lähestyn ruuan kanssa, alkaa kiukku ja itku.
Mitä ootte mieltä, pitäisikö huolestua? Luovutanko liian helpolla ja annan maitoa vaan...? En millään haluaisi ruveta itkettämään niin että olisi niin nälkä että kiinteätkin ruuat jo kelpaisi... ja kun jäbä voi oikein hyvin ja on ollu iloinen ja pirteä.
Kiitoksia jos jaksatte neuvoa, meillä ei noita neuvolan puhelinaikojakaan ole liian usein nyt jussin jälkeen.
Terkuin Anyara & Joel - 7kk ja 7 päivää
Heips ja anteeksi tunkeutuminen pinoonne ! Olen taustaillut välillä ahkerasti ja välillä vähemmän ahkerasti, mutta nyt oli pakko tulla kommentoimaan Anyara75:n ongelmaa...eli meillä on täsmälleen sama ongelma ja neiti 7 1/2 kk ei syö juuri muutamaa lusikallista enempää päivässä ja tissi sen sijaan maistuisi aivan koko ajan, vaikka tässä mentiin jo muutaman kuukauden ajan niin, että maidon syönti väheni ja kiinteitä meni jo ihan mukavasti. Yösyöminenkin lisääntynyt taas ihan huimasti...huoh. No, tätä on siis jatkunut nyt muutaman viikon ja kovasti olen ajatellut asian johtuvan hampaiden tulosta (kaksi on ollut jo maaliskuusta saakka), toki voin olla aivan väärässä ?! Esikoisella ei moista " ongelmaa" koskaan ollut. Ehkä tämä tästä....
Tähtikki ja tytsy 7 1/2 kk
Kiva on ollut taas lukea pitkästä aikaa muiden kuulumisia ja miten on juhannukset menny :)
Aika monella oli samaa kun meillä, että mökillä grillailua, saunomista ja vieraita yökylässä. Meillä oli ekana pojan kummit ja lauantaista sitten sellanen " aikuisten juhannus" , että oli yks toinen kaveripariskunta kylässä ja poika oli isovanhemmilla yötä.
Hän on kaksi kertaa ollut heillä yötä ja on mennyt aivan mahtavasti! Poika nukahtaa sielläkin klo 20 ja nukkuu aamuun asti ilman heräilyjä. Ei ole kertaakaan ikävöinyt meitä, kun on niin innoissaan touhuilemassa isovanhempien kanssa kaikkea jännää :)
Sitte vähän kysymystä... Eli kun noista unista on ollu nyt paljon puhetta, niin nukkuuko kaikilla nää marrasmuruset aamusta heti päiväunet?? Kun meillä nukkui pitkään tossa ysistä alkaen ekat päikkärit, mutta sitte kun tuntui että unen tarve vähenee ja hän nukkuu aamusta nuo unet pidempien päikkäreiden kustannuksella, eli että pidemmät päikkärit alkoivat lyhentyä, niin aloin tällä viikolla totuttamaan siihen, että kun herää 7-7.30 niin ekat päikkärit onkin vasta lounaan jälkeen eli 11.30.
Jokusen kerran poika tuossa haukottelee, enkä viitsi nyt pidempiä reissuja tässä vaiheessa heittää autolla ennen lounasta, ettei nukahda (kun autoon nukahtaa helposti), jotta tottuisi tähän uuteen rytmiin.
Mutta eipä erityisen väsyneeltä vaikuta ja sitte nukahtaa tosi hyvin ja nopeasti lounaan syötyään ja nukkuu 2,5h.
Illemmalla ottaa sellaset 45min-1h torkut vielä.
Toivottavasti toi ei oo mitenkään huono juttu, että näin aloin tehdä, mutta ajattelin että järkevämpi totuttaa kaksiin kunnollisiin uniin päivässä kun että nukkuu kolmet joista kohta kaikki on aika lyhyitä. Ja ihan hyvin tuntuu onnistuvan tää totuttelu :)
Piparminttu
Moikkati moi vaan taas,
oon ehkä koko palstan huonoin gallupeihin ja kysymyksiin vastaaja, kun aina kun pääsen kirjoittamaan niin unohdan tyystin kaiken ja keskityn vaan omaannapaan. Mitähän se mahtaa kertoa musta....
Mutta nyt: piparminttu: ei kai siitä päiväunirytmin muutoksesta mitään haittaa ole, jos vauva vaan jaksaa ja on tyytyväinen. tunnen vauvoja jotka nukkuneet 7kk iässä enää vaan yhdet unet. Unirytmi ja unentarve vaihtelee niin paljon ihmisillä että onhan se selvää, että vauvoillakin ihan omat rytminsä. Kunhan on tyytyväinen ja jaksaa. meidän pallero sen sijaan on aika unista sorttia. Herää aamulla yleensä n.7 pintaan ja jo 8.30 hieroo silmiä ja nukahtaa heti kun laitan tutti suussa vaunuihin. osittain tämä on varmaan myös tottumiskysymys, kun poika tottunut että aamulla lähdetään viemään isompia päiväkotiin ja silloin on hyvä tempaista vaunuissa unet.
Anayara (menikö oikein?): mäkin tykkään käydä festareilla ja keikoilla. Mies on osa-aika muusikko ja sen myötä tullut kaikenmaailman keikkoja katsottua vuosien varrella mutta nyt ollut aika hiljaista sillä rintamalla. festarit jää tältä kesältä väliin kun poikaa vielä imetän, eikä meillä oikein oo ketään kelle koko poppoota jättäsin useaksi päiväksi. Enkä vielä raaskikaan olla poitsusta pitkiä aikoja erossa... Mutta ens kesänä sitten taas festareille (ehkä).
Tuohon kiinteälakkoon en osaa oikein kommentoida, muistan vaan että meidän nyt 3v pojalla oli ihan sama juttu joskus 7-8kk iässä. Söi kerran päivässä jotain, yleensä puuron, ja loppupäivän vaan maisteli kiinteitä yhden tai kahden lusikallisen verran. Silloin neuvolassa käskettiin lopettaa imetys, mutta en uskonut vaan jatkoin imettämistä ja sitkeästi kiinteiden tarjoamista ja sitten jonkun ajan kuluttua kiinteätkin rupesivat maistumaan paremmin. Kunnolla poika rupesi syömään kun sai lusikan omaan käteen ja itse syödä. Luulen että tämä on vähän luonnekysymys, sillä poika ollut kaikessa " minä itse" ja aina halunnut tehdä kaiken itse eikä häntä saa auttaa. Edelleen on muuten huono syömään, syö kerran päivässä tosi ison lastillisen (yleensä lounas) ja loppupäivän paljon pienempiä annoksia. Mutta tämä siis vaan minun kokemus asiasta, voi olla että olen ihan hakoteillä...
No niin, nyt en enää muistakaan mitään muuta. Ai niin, marrastoive: meilläkin ihan järkyttävä eroahdistus päällä. En saa selkää kääntää kun pallo jo itkien ryömii perässä. Nukkuessakin herää tasaisin väliajoin tarkastamaan että oon lähellä, jos oon vieressä niin nukahtaa heti mutta jos en ole lähellä niin poika ampaisee konttausasentoon silmänräpäyksessä ja aloittaa täyden huudon, vaikka on siis ihan unessa. Menispä tää vaihe äkkiä ohi. Vessassakin on melko ikävä käydä, kun kuulee miten kaveri yrittää itkien puskea itseään oven läpi...
Nyt lähden keksimään kahdelle kesälomalaiselle tekemistä, sateessa ollaan jo telmitty tää aamupäivä.
onna
Tässä linkki aiheesta...
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=10621910&p=2&tmo…
Kävin itsekin kommentoimassa. Ei nähtävästi mitenkään kummallista, että vauvat tekevät *syömälakkoja* syystä jos toisesta. Kaikki ollaan yksilöitä vauvasta asti... ;-P
Meillä taas on tosiaan niin, ettei neiti (pian siis 8kk) ole KOSKAAN suostunut syömään muuta kuin tissiä. Aloitettiin siis hiukan yli 6kk iässä. Tänään sitten sattui ihme ja jopa SÖI mangososetta useamman lusikallisen. Kattoo nyt, onko ainoaa laatuaan tämä kerta =:-o
Tuntuu vaan hassulta, kun kaksi aikaisempaa ovat syöneet hyvin. Eivät siis ole ikinä pitäneet ekasta lusikallisesta alkaen suutaan näin napakasti kiinni. Mitä sormiruokaan tulee, niin sitä kyllä suuhun laittaa, mutta sylkee sitten pois. Pelkään pahoin, että meillä on tässä neidissä pahemman laatuinen siiviläkurkku... Olisi kyllä suotavaa saada edes jokunen lusikallinen alas, että ne rauta ja kivennäistarpeet tulisi tyydytettyä. Sitä kun ei tämän ikäinen kuulemma saa riittävästi enää pelkästään maidosta. Meillä ei neuvolassa kuitenkaan vielä olla asiasta hätäilty. Kun kasvetaan ja voidaan hyvin, niin ei huolta.
Aika vakuuttunut olen, että kukin vauva/lapsi syö kyllä luontaisesti riittävästi ja tavallaan. Eri asia sitten on, kun ikää on hiukan enemmän ja syömisestä voi tulla ongelma (uskomattoman pienillä on syömisongelmia). Mutta siis ihan vauvaikäinen kyllä syö niin, että hengissä pysyy, ei huolta :-) Itse en pysty vauvaa pakottamaan syömään tai huudattamaan nälässä, jotta söisi kiinteitä eikä maitoa...
Mutta nyt laittamaan unille. Palataan niihin sitten, kun kerkiää!
Tuulista torstaita murusille!!!
TalviSalama
P.S. Pitää hehkuttaa, kun kaveri sai juuri toisen pojan :-) VOI ETTÄ!!! Vauvakuume nostaa tosi pahana päätään ;-P
Täällä onkin ollut vilkasta...nyt en enää muista puoliakaan siitä mistä piti kirjoitella...
Päiväunista: ihme pätkäuniksi ovat päiväunet menneet meilläkin :( parhaimmillaan nukkuu noin ½h kerrallaan. Pitäisi varmaan alkaa jättämään niitä aiempia aamupäiväunia pois ja keskittää yksiin päiväuniin puolen päivän jälkeen. Vaikka neiti ei nuku päiväunia kuin pieniä hetkiä, hän meni siltikin eilen vasta yhden maissa yöllä nukkumaan...tai siis minä nukahdin jo ennen häntä kun olin niin turkasen väsynyt. Heräsin viideltä aamulla siihen, että joku piipittää korvan juuressa nälkäänsä. Eka yö perhepedissä...ihan vahingossa siis, eikä tule toistumaan :)
Yöunien pituudesta en mene vannomaan, mutta Aino yleensä nukkuu klo 22:30-09:30 välisen ajan niin, että herää syömään klo 3 ja klo 7. Joskus menee koko yö niin, ettei ole tuota klo 3:n syöttöä siinä välissä lainkaan.
Meillä yhä vierastetaan, suorastaan muristaan vieraille ja katsotaan kulmien alta epäluuloisesti, auta armias jos joku uskaltaa tuolle meidän neidille puhua. Tulee iso poru heti. Eroahdistustakin on ilmassa. Poru tulee kun poistun näkyvistä, tai oikeastaan jos kuka tahansa meidän perheen jäsenistä poistuu näkyvistä. Eniten pikkuneiti kuitenkin poraa minun perääni, tosi kivaa :)
Nyt pitää lopettaa ja juoda kahveet kun kerrankin saan olla vaan...
Kanelisokeri kp10/? (meilläkö kuumeillaan? - ei kai, muuten vain huvikseen laskeskellaan kiertopäiviä :) )
Olinkin unohtanut kokonaan sen kertoo että mitä siellä hammaslääkärissä meille sanottiin.
Eli meidän pojalla on ylhäällä liian tiukka ylähuulijänne.
Jossain vaiheessa pitää mennä katkasuhoitoon siitä ellei se sitten onnistu kolhimaan itseään niin että menisi poikki luonnollisesti.
Muuta ongelmaa tuosta ei kuulemma ole kuin se että hampaat kasvavat sikinsokin edestä ja sitten etuhampaiden väliin jää iso rako.
Joten siksi se yleensä katkaistaan että purenta ei menisi huonoksi ja sen saattaa isompana huomata jossain naaman ilmeissä että se jänne kiristää.
Muuten kehuttiin kauniita ja valkoisia hampuja.
Onko muilla käyty jo hammaslääkärissä tai sillä hammashoitajalla?
Mitäs palautetta saitte hammaslääkäriltä?
Meillä on tänään myös miehen synttärit täyttää 38v.
Anoppi,appiukko ja miehen sisko kävivät kahveella,anoppi oli tehnyt kakunkin ja toi sen mukanaan tänne koska meillä on eniten tilaa asunnossa,vaikka pieneltä tämäkin jo tuntuu...
Mutta nyt taas muualle!
toivoovauvaa ja koko porukka!
En ole aikoihin kirjoitellut, kun jostain syystä kone ei ole sitä sallinut..
Mutta päivitän nähän Vilin taitoja =o)
Eli meillähän " vietetään" huomenna 7kk päivää ja Vili on jo kuukauden istunut ja kontannut´. Seisomaan on noussut ehkä pari viikkoa.
Kuukauden verran ollaan myös menty kiinteiden ohella ihan korvikkeella. Poika itse vieroitti itsensä, vaikka maitoa olis ollu tarjolla, mutta kun ei niin ei..
Onko teillä ollut hampaista puhetta? Minkä varran niitä on teidän muruilla? Meillä on kaksi hammasta alhaalla, ollu jo pari kuukautta, mutta seuraa niille ei ole kuulunut.
On aika hurjaa tuo liikkuminen pojalla, koko ajan kolisee, kun järkeä ei vielä paljon päässä ole. Kuvittelee osaavansa niin paljon enemmän, kun osaakaan ja sitten taas kolisee =o)
Pitäisköhän hankkia sellanen konttaus kypärä. Onko kellään siitä kokemuksia?
Ei tänne kai muuta. Ihan kivasti menee, yöt vähän rauhattomia ajoittain, kun liikkuminen tulee uniin. Niin joo, omaan huoneeseen poika siirrettiin pari viikkoa sitten.
No tämä nyt oli tällaista omaa napaa, mutta antakee anteeksi =o)
Meillä on neiti kanssa nyt muutaman päivän kieltäytynyt syömisestä lähes kokonaan, muutaman lusikallisen saa ehkä menemään. Tissiäkin vähentänyt, mutta kelpaa ajoittain ihan normaalistikin. Itse olen laittanut juuri puhjenneen hampaan piikkiin, toivottavasti tasaantuu pian. Ei ole niin kova kiinteiden syöjä ollutkaan, allergioiden takia etenemme vähitellen. Kun joku päivitteli tyttönsä kokoa, niin ei syytä huoleen... Täällä 6.5 kk mitat 72cm ja 8.5 kg. Ei tässä itsekään niin siro ja pieni ole, joten en ole mitenkään yllättynyt :-) Kohta ikää 7 kk ja ryömimään on juuri opittu, istuminen ei aivan vielä suju itsenäisesti.
Unia olemme yrittäneet rauhoittaa, kun alkoi mennä jo aika herailyksi. Tassuttamalla ja silittämällä aika nopeasti saatiin tuloksia. Viime yönä söi klo 3.30 ja sitten klo 7 ylös. Nukkumaan menee n. klo 20. Jatkuisipa näin! Luulen, että se yksi syöttö on ihan tarpeeseen, joten katsellaan sitten myöhemmin jos ei itsestään jää pois. Päikkäreitä 2 kpl, yht 1.5-3 h päivässä.
Ovatko muut pottailleet? Meillä nyt aloiteltu, kun muutenkin pissaa aina hoitopöydälle. Ajoittain jotain saatu sinne metsästettyäkin... Ja kakan tynnäsi aamulla, olisiko helpompi asento, kun maha usein vähän kovalla...?
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Justi & Sonja
Mies jää tämän päivän jälkeen neljän viikon kesälomalle :)
Meillä on mennyt kyllä tuo nukkumaan meno ihan hulinaksi. Nyt jo kahtena yönä olemme käytännössä nukahtaneet jo ennen Ainoa :) Ei ole mitään käsitystä siitä, milloin neiti on nukahtanut. Taitaa tulla tuo liikkumisen opettelu nyt niin pintaan, että sitä opetellaan ihan jatkuvasti. Pyllyä nostaa jo ylöspäin ja tänään taisivat jo jalatkin mennä konttausasentoon...
Ainollakin on vatsa jatkuvasti kovalla, vaikka miten olen yrittänyt antaa nesteitä ja katsonut mitä ruokia neiti suuhunsa ottaa.
Ostin jo muutaman 8kk ikäiselle tarkoitetun ruokapurkin ja eipä ollut suosiossa kehumista. Silmät punaisena köhi niitä ruoanpaloja kurkustaan. Niin, että sihtikurkku meilläkin. Lopulta luovutin ja silotin roan mössöksi sauvasekoittimella :) Toisaalta, eihän tuolla ole vielä niitä hampaitakaan.
Ikävän tavan tuo tattiainen on keksinyt. Tunkee kaiken suuhunsa ja todella syvälle niin, että tulee oksennusrefleksi...Otin jo yhden toukka puulelun pois kun alkoi tunkemaan sitä syvälle kurkkuunsa ihan jatkuvalla syötöllä.
Tänään pitää mennä vielä kauppaan. Ruokaostoksia lähinnä ja vähän Ale-myyntejäkin kierrellä. Sunnuntaina mennään veljenpojan 3v synttäreille...siitä se loma pikku hiljaa alkaa :)
Koskahan sieltä Kelasta voi alkaa odottelemaan niitä hoitovapaa lappuja? Ajattelin vain kun elokuun lopussa on vanhempainloma ohi ja pitäisi jäädä vähäksi aikaa hoitovapaalle...
Sori, nyt tuli taas pelkkää omaa napaa :) Hyvää Viikonloppua Kaikille!
Kanelisokeri
Meillä vielä viikko miehellä töitä ennen lomaa. Hänellä nyt ekan kerran 4 viikon kesäloma! On sitä odotettukin. Itse olen saanut nauttia yhden kesän kotona silloin kun esikoinen oli vauva ja viime kesänä 3 viikon kesäloma. Samoin sitten ensi kesänä kun töihin tammikuussa palaan. Nyt tietysti saa nauttia lasten kanssa koko kesän kotona tai missä nyt mennäänkään...
Syömisestä on ollut puhetta. Puurot meillä tökkii, mutta nekin kyllä syötän ihan väen vängällä. En nyt toki pakota, mutta huijaan tehokkaasti ;) Kasvis- ja lihasoseet menee hienosti yleensä, tosin nyt on vähän treenattu uusia makuja ja mausteita, joten välillä on nekin olleet hiukan " yök" tytön mielestä. Kaupan valmiita aterioita ei syö. Tai no maissia joo. Taitaa tyttö joutua syömään pelkkää maissia sitten kun lähdetään kesälomareissuun... Olen kokeillut sekä 5-6kk soseita että 8kk. 8kk koitin vielä sauvasekoittimella laittaa sileäksi, jos ne olis ne palat olleet. Vaan ei. Vissiin äitin pöperöt vaan on niin hyviä ;) Esikoiselle kelpasi sekä että. Itse tekemät soseet on aika kökköisiä mulla ja paloja löytyy. Ne menee hienosti alas (ja kakan seassa ulos).
Ensi yönä alkaa isän pitämä tassuttelu-koulu, kun äitin pitämänä ei ole sanottavaa hyötyä ollut. Olen niin rättipoikki yöisin, että otan tytön aina kainaloon, eikä se siinä tykkää olla ilman tissimaitoa... Ja kun tarkoitus olis päästä jatkuvasta yösyöpöttely pois, niin hankalaa se on kun tyttö vaan kiehnaa tissiä ja hamuaa ja kitisee. Ja pyörii vaikka tunnin hereillä jos en anna! Huudattaa ei ole tarkoitus, vaan saada tyttö tosiaan tassuteltua takaisin uneen. Alkuyöstä se on minultakin onnistunut, mutta tuossa puolenyön jälkeen multa menee taju eikä ole toimijaksi enää.
Nyt perhe huutaa saunaan, pitänee noudattaa kutsua :)
Marrastoive
Moi taas,
pakko palata aiheeseen kun valittelin ettei ruoka maistu. No tilanne parani huomattavasti heti kun päätin itse ottaa vähän rennommin - ja syöttää harvemmin. Eli näköjään pojalla on vain sellainen kausi ettei ihan niin paljon maistu. Tänään oon pitänyt yli neljänkin tunnin välejä, ja sitten kun on ilmoittanut itse että on nälkä, niin on mennyt ihan hyvin ruokaa. Olen vissiin liikaa tuijotellut kelloon ja syöttänyt kolmen tunnin välein liian sitkeästi...
Pakko löyhytellä että onpa rohkea kundi meillä - käytiin Tuska-festareilla (tosin vaan backstagella, liikaa humalaisia yleisön seassa) pojan kanssa, tietenkin kuulosuojaimet päässä sielläkin. Oli ihan onnessaan, nauroi ja jutteli sitä enemmän mitä isompia ja karvaisempia setiä tuli jutustelemaan. Oltiin tunnin verran, vaikka jäbä olisi kyllä mielellään jääny =)
Kotona vielä juttua riitti, ja tuntui naurattavan vielä täälläkin normaalia enemmän. Hassu jäbä.
Aurinkoista viikonloppua,
Anyara
Täälä noustiin tänään kunnolla ylös pinnasängyssä...
Joten meillä lasketaan tänään sitten sängyn pohja!
No nyt Joel suuttu niin että pitää mennä!
Meillä nukutaan nykyisin myös erittäin hyvin, klo 20-08 suunnilleen, ja yhdellä (joskus harvoin kahdella) yösyötöllä.
Jos näin pitkään jäbä jaksaa vetää aamulla unia jatkossakin, niin ei edes yritetä totuttaa heti pois yösyömisistä - jaksaa nukkua paremmin. Olen itse todella aamu-uninen, joten nämäkin herätykset tuntuu aikaisilta. Ja toiset vauvat nousee ylös jo ennen kuutta, apua....
Aamulla siis kasilta ylös, tunnin verran on suunnilleen hereillä ja sitten reilu tunnin aamupäikkärit. Päivävaatteet päälle vasta sitten, olla möllötellään tunti-kaksi - sitten jälleen parin tunnin unet. Ja niiden jälkeen vasta tulee pitkä valveilla olo, yleensä iltaan asti, joskus vetää puolen tunnin päikkärit vielä.
Pitkä sepostus, mutta siis ulkoilemaan / kaupoille jne. lähdetään yleensä vasta kolmen-neljän maissa, jolloin alkaa se pidempi valvomispätkä. Ja sitten ollaankin tosi pirteitä ja iloisia, leikitään, liikutaan ja tavataan kavereita.
Tilanne on tällainen ollut pari kuukautta - täytyy olla onnellinen tästä vaiheesta, jää aikaa itselle touhuta päivisin omiakin juttuja.
Tänään ollaan vietetty pyjamapäivää, itse puin juuri (kello 15.30) ja nyt odottelen että poju heräisi, pääsisi lenkille ennen kuin vieraita pukkaa kylään.
Heip,
Anyara