" Kerryttää maksukattoa" . Mikä on HUS: n maksukatto, tietääkö kukaan?
Käyn viikottaisessa seurannassa NKL: lla ja maksan polik. maksun aina 22¿/kerta. Laskussa lukee tuo " kerryttää maksukattoa" -teksti, mutta mikähän se katto sitten mahtaa olla?
Kommentit (3)
Meillä on pienin ollut sairaalassa tänä vuonna 6 pv, lisäksi sen korvat on putkitettu ja keskimmäinen kävi korvapolilla muuten vaan. Itte oon menossa unitutkimuksiin apneaepäilyn vuoksi. Vaikika kaiken tämän kerää yhteen niin saatetaan päästä lähelle rajaa loppuvuodesta, mutta tuskin sen yli...
terv 3
Kunnallisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on 590 euron maksukatto kalenterivuotta kohti. Maksukaton täytyttyä asiakas saa avohoidon palvelut pääsääntöisesti maksutta. Lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksu alenee 12 euroon maksukaton saavuttamisen jälkeen. Alle 18-vuotiaiden lasten maksut otetaan huomioon huoltajan maksukatossa.
Maksukattoon lasketaan mukaan terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelut, fysioterapia, sarjahoito, sairaalan poliklinikkamaksut, päiväkirurgian maksu sekä lyhytaikaisen laitoshoidon maksut niin terveydenhuollon kuin sosiaalihuollon laitoksissa.
Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja esimerkiksi hammashoidosta, sairaankuljetuksesta, lääkärintodistuksista, erikoismaksuluokan lisämaksuja, yksityislääkärin lähetteellä tehtävien laboratorio- ja kuvantamistutkimusten (esim. röntgen-, ultraääni- tai magneettikuvaus) maksuja eikä tulosidonnaisia maksuja.
Terveyspalvelujen käyttäjän on itse seurattava maksukaton täyttymistä. Tätä varten hän saa terveyskeskuksesta seurantakortin. Alkuperäiset maksukuitit on kuitenkin säilytettävä, sillä ne on esitettävä tarvittaessa ennen kuin asiakas saa todistuksen maksukaton täyttymisestä. Todistuksen antaa terveyskeskus tai muu julkinen terveydenhuolto.
Ja siis maksukaton jälkeen itse et maksa pkl- jne maksuja.
kulut. Esim. vanhemman piikkiin voi lukea myös lasten kuluja.