Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarhasta tieto ei kulje. Harmittaa niin vietävästi.

Vierailija
20.06.2007 |

Lapseni on saanut raivareita koko talven. On siitä puhuttu ja sille on naurettu.

Mulla on kuitenkin aika paljon asioita elämässä ja tähän asti olen ajatellut, että jaa semmonen se nyt on. Eilen sitten toisen ryhmän ope sanoi, että alkaa mennä niin hurjaksi, että lapsella alkaa olemaan jo vähän vaikeaa ja, että lapselta siis puuttuu kokonaan taito hillitä itseään.

Vasta nyt tajusin, että olen tehnyt väärin, kun en ole jaksanut alkaa heti neuvottelemaan vaan olen antanut kiukutella, kunnes tulee itse juttelemaan. Ensimmäinen lapsi, mistä minä aina tiedän mikä on normaalia ja mikä ei. Tai mikä on oikein...

Nyt pännii, kun en ole tajunnut. Olisin voinut opettaa lapselle itsehillintää kotonakin, että tarhassa olisi sujunut paremmin.

Eniten pännii se, että miksei tästä asiasta ole PUHUTTU asiallisesti puolin ja toisin. Lapsi on aika peruskiltti, mutta varsinainen draamaqueen. Mä olisin voinut paneutua asiaan jos olisin tajunnut sen olevan TODELLINEN ongelma. Ja itsekin olisin ottanut mielelläni apua vastaan jos kerran tarhasta olisi apua ollut mahdollisesti saatavilla.

Olen kerran jos toisen yrittänyt asiallista keskustelua asiasta, mutta oma ope on ohittanut olan kohautuksella, että lapset ovat niin erilaisia tai että tyttösi nyt vaan on tollainen....

Pännii niin vietävästi! Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun asioista ei saa aikaiseksi asiallista keskustelua!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako niitä siellä ja miten siellä toimitaan...

Vierailija
2/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Olen kerran jos toisen yrittänyt asiallista keskustelua asiasta, mutta oma ope on ohittanut olan kohautuksella, että lapset ovat niin erilaisia tai että tyttösi nyt vaan on tollainen.... "

ap

peeäs sori tuli vähän pitkä ja sekava teksti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että olet huolissasi ja nyt toivot, että asiasta pidetään palaveri, jossa ovat mukana lapsen kanssa työskentelevät aikuiset ( lähimmät ). Kerro, että haluat tietää, millaista arki päiväkodissa lapsesi kanssa on ja miettiä heidän kanssaan yhdessä, kuinka sitä saataisi sujuvammaksi. Osoita itse, että haluat keskustella asiasta avoimesti ja että arvostat heidän tietoaan ja kokemusta lapsestasi myöskin. Älä tyydy välttelevään tai vähättelevään vastaukseen.

Tsemppiä!

Vierailija
4/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö oli aikanaan tarhassa pari vuotta, joka päivä hakiessani kysyin kuinka päivä on mennyt. Joka päivä kuulemma hyvin.

No ekalle mennessä ei sopeutunut ollenkaan luokkaelämään. Häiriköi, kiusasi muita, sai raivareita jne. Parin kouluviikon jälkeen pidettiin kriisipalaveria koulussa. Kävi ilmi, että päiväkodista oli tullut viestiä lapsen olleen tismalleen samanlainen tarhassa. Siis voi helvetti mä pulttasin. Koko ongelma olisi ollut takuuvarmasti pienempi, jos siihen olis puututtu heti.

Pari vuotta tyttö oli pienluokassa ja sen jälkeen kykeni palaamaan omaan luokkaansa. Ja hyvin menee nykyisin.

Vierailija
5/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai puhunut jonkun toisen kanssa?

2

Vierailija
6/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin " kyllähän minä oman lapseni parhaiten tunnen, eikä hänessä ole mitään vikaa" - eli turha tarhan tätien yrittää selittää, että isossa ryhmässä olis ongelmia

Vierailija
7/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle kyllä voi sanoa muutenkin kaikki tytön tekemiset. Koskaan en ole sanonut, että ei mun tyttö. Enkä koskaan tule sanomaan. Asioista otetaan selvää, jos epäilyttää. Noiden tarhan ihmisten takia tytön käytöksen muokkaus pitkittyi.

Onneksi koulussa ei kuitenkaan jäänyt mitään häirikön mainetta, vaan tyttö sai aloittaa ns. puhtaalta pohjalta kolmannen luokan. Ja koulusta soitetaan heti, jos tulee jotain pientäkin sanottavaa. Näin ongelma ei pääse päälle uudestaan.

Vierailija
8/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia sitten, miten sen ilmaisee. Jos möläyttää, että teidän JessicaJannica on ihan jälkeenjäänyt tai sosiaalisesti täysi pommi, niin tottahan toki mammat hyökkää päälle kuin yleinen syyttäjä ja oikeutetusti niin. Jos lapsella on ryhmässään ongelmia vaikka vain pieniäkin, pitää niistä tiedottaa vanhemmille aina. Kuinka muuten vanhemmat voivat reagoida asiaan? Yhteistyöllä nämä asiat selvitetään parhaiten ja nopeimmin.

Vierailija
9/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän muutamankin tapauksen, joissa on yritetty jo vuotta aiemmin ehdottaa palveria kelton kanssa etc. mutta vanhemmat ovat vaan todenneet, ettei meidän Villestä nyt saa tehdä mitään silmätikkua, kyllä ne on ne muut pojat, jotka villitsee. Ja vuotta myöhemminkun vast avanhemmat ovat ihan oikeasti tajunneet, että jokin on vialla, niin syyttävät kun ei päiväkodissa ole reakoitu. Ei niillä kuitenkaanole oikeutta sieltä päiväkodista lapsia pakkohoitoon ole lähettää - vaikka tarvetta olisikin

Vierailija
10/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa jutellaan lause pari, ettei se saa täydellisiä kilareita!

Mä neuvottelen kyllä, tyttö on 4 vee ja sen kanssa on yleensä kaksi vaihtoehtoa...

Hyvä jos muillakin on ollut samanlaisia ongelmia. Tai siis oikeasti sehän on kamalaa, mutta vertaistuki auttaa aina. Opet ovat periaatteessa ihania ja vastuullisia aikuisia, mutta silti olen aina välillä vähän ihmeissäni kun he ovat niin väsyneitä. Nyt kuitenkin erikoishurja lapsi on saatu pois ryhmästä ja tutkimuksiin, joten vähän odotin, että sen jälkeen taas opet jaksaa ihan keskiarvovaikeitakin tapauksia.

ap

Vierailija
11/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi se 4-vuotias sellaisia saa? Eihän se ole edes uhmaiässä.

Vierailija
12/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi vaan että ne uhmat tuppaa jatkumaan 1-vuodesta alkaen ainakin 6-vuoteen - pidemmälle ei itsellä ole vielä kokemusta :-)

Vierailija
13/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se todella jatkuu vuosikausia, ei kaikki ole kunnossa. Lue nyt ihan vaikka jokin kasvatuksen perusopus.

Vierailija
14/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehityksessä on vaiheita, jolloin uhmaaminen ja rajojen testaaminen on normaalia ja tarpeellista itsenäisyyteen kasvua. Näitä vaiheita on tyypillisesti n. 2¿3 vuoden ja 6 vuoden iässä sekä esimurros- ja murrosiässä. Lapsen kehityksessä vaihtelevat myrskyisämmät ja seesteisemmät vaiheet.

13

Vierailija
15/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä seesteisiäkin vaiheita.

Vierailija
16/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaan 6-v tulee se " pikku murrosikä" , jolloin usein nekin, jotka 2-4 vuotiaana uhmilta välttyivät yllättävät vanhempansa

Vierailija
17/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3-vuotiaana on uhma, sitten on se 6-vuotiaan " eskariuhma" , mutta ei 4 vuotta ole mikään perusuhmaikä.

Vierailija
18/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" tyypillisesti n. 2¿3 vuoden ja 6 vuoden iässä" jättä sen aika avoimeksi ikähaitarin ja jollain yksi huippu voi olla 4-v puolella

Vierailija
19/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap:han väitti, että koko aika välillä 1 - 6 vuotta on uhmaa. Ei ole. Se on epänormaalia, jos on.

Eikä 4-vuotias kyllä todellakaan ole tyypillisesti uhmassa.

Vierailija
20/22 |
20.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli joilla 4v-rajapyykki lähetyy ja tuskin se uhma kuin seinään loppuu kun 4 v tulee täyteen. Tai toivotaan niin - oma pikku raivotar on 3v ja 11kk :-)