New Yorkissa käyneet!!!
Mitä siellä kannattaa tehdä, mitä paikkoja käydä katsomassa jne? Ollaan siellä viisi yötä ja sen jälkeen jatketaan matkaa seuraavaan paikkaan. Rahaa ei haluta kuluttaa tuonne Nykiin hirveästi. Vinkkejä kehiin, kiiots!
Kommentit (26)
katsellen ihmisiä ja kaupunkia!!
Vapauden patsas kannattaa katsastaa, sekä keskuspuisto on ihana paikka. Itse kävisin vielä katsomassa paikan päällä jonkun leffan, ne kun tulevat aiemmin siellä kuin Suomessa. Museoita ym. riittää maun mukaan. Mutta tosiaan jo tuo siellä oleminen on jo ihana iso elämys! Ja WTC:n tornien kohta täytyy ehdottomasti käydä toteamassa. Oikein ihanaa matkaa teille!
Eli siitä ei tule enää lisää kuluja. Tietääkö kukaan onko tuo USS Interpid nyt nähtävissä, kun netistä luin, että olisi huollossa tms?
ap
erilainen ravintola kokemus on JEKYLL AND HYDE CLUB (kts. netistä). Olemme olleet muutaman kerran, hauska paikka. Katsokaa tarkasti ravintolalaskuista juomarahat joissakin paikoissa lisäävät 15% laskuun turisteille " automaattisesti" (lain mukaan saa lisätä vain isoille seurueille).
Joten tässä lyhyemmin...
Paras ja ehdottomasti tärkein varuste Nykin matkalle on kunnon kengät. Kaupunkiin on helppo tutustua kulkemalla katuja ristiin rastiin, näkee kaikista eniten, eikä paljon kukkaroa rasita... Eri tyyppisiin kaupunginosiin kanattaa näin osua. Museoista kannataa mennä, mikä kiinnostaa (MoMaa suosittelen minäkin), niiden lisäksi kaupungista löytyy myö smm. YK:n päämaja.
Itse toivoin näkeväni myös Harlemia. mutta en sinne viitsinyt mennä kävellen, niin menimme paikalliselle kiertoajelulle, joka kävi myös Harlemin puolella. Oli monipuolinen ja kiinnostava reissu. Suosittelen. Kiertoajeluita on monenlaisia ja tarjolla kovasti.
Kävellen näkee hyvin myös kaupungoin maamerkit eteläkärjen taivaan raapijat ja ym. kuten Empire State Buildingin (jossa voi myös käydä ++ sisään mennään " kellarista" ) ja Chrysler buuildingin ja Trump toverin. Kauppoja voi kiertää ostamatta mitään. Ehdoton on viidennellä avenuella lähellä keskuspuiston kulmaa oleva F.A.O Swatz - lelutavaratalo!! ++ Suosittelen ihan nähtävyytenä!
Ruoka ei välttämättä ole kallista. Löysimme pailallisten suosiman lounaskuppilan (ketjun nimeä en valitettavasti muista), paikka oli täynnä vakeä ja tarjolla ei ollutkaan hampurilaisia vaan esim. papusoppaa! Olen kaivannut vastaavaa tännekin, ei taida väkimäärä riittää... Deli-paikkoja on joka korttelinkulmalla, mistä saa syötävää vaikka yöllä. Silloin niissä usein tehdäänkin seuraavan päivän salaatteja.
Vapauden patsas ja Elli´s Island on tietty myös näkemisen arvoisia. Itse olin tosin Nykissä talvella, silloin ei tarvinnut jonottaa yhtään näihinkään kohteisiin. Kesällä voi olla asiat toisin.
Hyvää matkaa!
Jos jaksat jonottaa, niin sinne voi saada edullisiakin lippuja.
Lisäksi kävellen näkee paikkoja kivasti, ja samalla tulee kuntoiltua. Tietysti kannattaa käydä Central Parkissa ja samalla poiketa Guggenheim-museoon. Itse en menisi Empire State Buildingiin, vaikka onhan sieltä kivat näkymät.
Hyvää matkaa!