Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikunta raskausaikana

17.06.2007 |

Ensimmäistä odottelen ja liikunta-asiat mielessä, elikäs, kuinka paljon olette raskauden edetessä liikkuneet ja millä tavoin?

Itsellä on nyt viikkoja 8+1 ja vielä menee tunnin lenkki ongelmitta. Vähän on epämukava kun turvonneet rinnat hieman tuntuvat kipeiltä sporttiliiveistä huolimatta kun pomppivat, lähinnä nännit aristaa. Lihaskuntojumppa lopuksi ja kunnon venyttelyt saavat niin mahtavan olon, että ei mitään rajaa.

Kuntosaliharjoittelua varmaankin saa jatkaa nin kauan kuin itsestä hyvältä tuntuu? Kuinka pitkälle raskautta olette jaksaneet esim aerobic- tai xyclingtunnin? Pilatesta, hiihtoa, kävelylenkkejä ja uimista ajattelin jatkaa synnytyssaliin asti jos vaan terveys sallii.

Reipasta odotusta kaikille!

-Finnanna

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

En vielä itsekään pitkällä ole (11+2), mutta ihan omien tuntemuksien ja vointien mukaan olen jatkanut liikunnan harrastamista. Kävelylenkeillä olen joutunut pikkasen vähentämään vauhtia ja välillä pitämään taukoja kun on vatsasta nipistellyt. Kuntosalillakin olen jatkanut normaalisti paitsi, että painoja olen vähentänyt. Mitään liikkeitä en vielä ole varsinaisesti jättänyt pois, mutta jos on tuntunut joku liike jonain päivänä huonolta niin jätin väliin. Luulen, että tietyt liikkeet jää väkisin väliin sitten kun maha tulee luonnostaan tielle. :)

Terkkarin mukaan lajeja, joissa tulee nopeita suunnanvaihtoja esim squash tulisi välttää. Lisäksi jotkut jättävät juoksulenkit tärähtelyn vuoksi. Sinunkin kannattaa tunnustella aerobic -tunneilla, että kannattaako tehdä hyppyjä ym.

Liikunnallista odotusta!

Susanna

Vierailija
2/8 |
17.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan toista lastani rv 30+5 ja jatkan edelleen liikuntaa niin paljon kuin vain töiltäni ja kodinhoitamiselta ehdin. Olen aina liikkunut paljon, juossut, hiihtänyt, jumpannut ym. Lajeina tällä hetkellä uinti (n. 2 km vaparilla menee kerralla) ja spinning-tunnit (asento jo aika pystyssä), niissä lähinnä yhdistelmätunnit, joissa myös lihaskuntoa. Sitten kävelen paljon, kotijumppaan/venyttelen joka ilta ja ulkoilen lapsen kanssa.

Omia tuntemuksia ja tottumuksia kannattaa seurailla. Sitä mitä on ennenkin tehnyt voi jatkaa aika lailla loppuun saakka, mutta kevennetysti. Juoksu ja hyppyjä sisältävät jumppatunnit sekä suorien vatsalihasten tekeminen ei ole hyväksi enää puolen välin jälkeen. Itse hölkkäsin muistaakseni viikolla 20 asti?

Liikunta tekee tosi hyvää raskausaikana. Oma olo vetreytyy sekä mielialakin pysyy parempana. Nautitaan liikunnasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellani kaksi raskautta takana ja molemmissa liikuin loppuun saakka. Jumpassa ( spinning, pump, muokkaus, kiinteytys) kävin 36 viikolle saakka molemmissa raskauksissa ja salilla viimeisen kerran molemmilla kerroilla laskettuna päivänä. Loppuun asti jatkoin sauvakävelyä lapset syntyivät eka 41+3 ja toinen 41. Kakkosen kanssa oli jonkin verran liitoskipuja,( ikäero 2v2kk) jotka tuskin olisivat parantuneet makaamalla. Supistuksia ja nippailuja ei ollut, joten annoin mennä. Sykkeen pidin kuitenkin raskauden selvittyä alle 150. Synnytykset olivat " helppoja" alatiesynnytyksiä.Vaikka aikaa ensimmäisessä tuhrautui 13h30min, johtui ehkä juuri siitä, ettei supistellut etukäteen. Lapset, molemmat neljä kiloisia. Toipuminen synnytyksen jälkeen nopeaa, ei turvotuksia ja paino ei noussut huimasti, vain sen mitä lapsi tarvitsi. Synnytyksen jälkeen jaksaa hyväkuntoisena paremmin vauvan kanssa. Vain positiivisiä kokemuksia, mutta jokainen omien tuntemuksien mukaan maha-asukin ehdoilla, ei hampaat irvessä. Liikunnaniloa kaikille!

Vierailija
4/8 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silloin kyllä huomasi, että selkä alkoi kipeytyä ja turvotus vaivasi. Heti kun pääsi taas liikkumaan niin vaivat alkoi helpottamaan.

Alusta asti liitoskivut meinasivat vaivata ja sen takia jouduin jättämään ratsastuksen viikolla 14. Siirryin sitten uimaan ja käymään mammajoogassa ja bailatinossa, jotka oli tosi ihanaa vaihtelua.

Vierailija
5/8 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo todettukin, pitkälti omien tuntemusten mukaan. Itse esim. jouduin lopettamaan tanssillisen aerobic-tyyppisen jumppani jo rv 20+ koska sattui mahaan niin kovasti, mutta sehän on yksilöllistä.

Neuvolasta saat tarkempia ohjeita, ja niitä kannattaa kysyä ellei terkka itse hoksaa antaa. Minun saamissani suosituksissa kaikki tärähtelyjä aiheuttavat, sekä nopeita käännöksiä ja muita hyvin äkillisiä liikkeitä vaativat lajit suositeltiin lopettamaan noin raskauden puolivälissä, samoin selällään tehtävät jumppaliikkeet, vatsallaan tehtävät jo aikaisemmin (ettei joudu kohtu puristuksiin).

Sen olen myös usealta taholta lukenut, että syviä ja vinoja vatsalihaksia ei pitäisi harjoittaa enää noin raskauden ensi kolmanneksen jälkeen (siis nämä istumaannousut ym.). Vatsalihasten väliset kalvot venyvät mahan kasvaessa, ja nuo liikkeet kohdistuvat juuri niihin. Vatsan palautuminen raskaudesta kestää muuten kovin kauan. Syviä vatsalihaksia taas saa ja kannattaakin jumpata, samoin kuin lantionpohjaa, pyydä ohjeita neuvolasta tai synnäriltä jos tarvitset. Syviä vatsalihaksia aktivoidaan pilateksessa, joten se on varmasti oikein hyvä, pyydä vain ohjaajalta vaihtoehtoisia liikkeitä niille vatsallaan ja myöhemmin selällään tehtäville.

Mukavaa odotusta!

Vierailija
6/8 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen todella aktiivinen aerobicissa kävijä, suurimmaksi osaksi painojen kanssa tehtävää aika raskasta jumppaa.

harrastin ennen raskautta n.5krt viikossa, raskauden aikana 3-4krt viikossa.vähensin heti hieman painoja,ja lakkasin vatsalihasrääkin. siis tein ainoastaan vinoja sekä tuota sisällä keskellä olevaa (en muista nimeä) pitää " korsetin kurissa" =)ja sanotaan olevan hyväksi.

jaksoin jumpata rv 24 asti,sitten vain tuli stoppi,kun työnikin on aika raskasta (hoitoala).

jatkoin tunnin reippailu kävelylenkeillä,ja teen pari kertaa viikossa käsipainoilla/kuminauhalla kotijumppaa.

nyt olen jäänyt töistä vk sitten pois ja rv 30 menossa.nyt tuntuu vaan aika herkäsi supisteluttavan,joten hissukseen mennään.lenkkiä jumppaa silloin tällöin kun keho sen sallii.hyötyliikuntaa paljon.

ajattelin että synnärille asti kuntoilen,muttei se aina niin mene =( kova pala kun aina ollut todella liikunnallinen.mutta pitää ajatella parasta.

Vierailija
7/8 |
18.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti kirjoittaa suoria vatsalihaksia, ei syviä, vaikka varmaan tajusittekin kyllä... Syviä eli niitä korsettilihaksia saa ja on syytäkin harjoittaa, suoria ja vinoja ei kumpiakaan mainitsemastani syystä, ei ainakaan enää siinä vaiheessa kun maha selvästi alkaa kasvaa (yleensä suositellaan ettei ekan kolmanneksen jälkeen mutta eroja voi siinäkin olla, ovathan raskaudet kovin omanlaisiaan).

Vierailija
8/8 |
19.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia miten pitkään pyöräily on onnistunut raskauden aikana? Kuljen työmatkat pyörällä ja sen takia mietityttää miten pitkään se onnistuu. Nyt viikkoja 11+1 joten pyöräily sujuu vielä ongelmitta mutta tarkoitus olis fillaroida vielä pitkälle syksyyn...

miina-liina rv11+1