Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä potalta pöntölle?

11.06.2007 |

Minkä ikäisenä teidän lapset ovat siirtyneet käyttämään vessassa potan sijasta vessanpönttöä? Ostitteko pöntön pienentäjän vai ette? Halusiko lapsi itse mieluummin pöntölle vai lähtikö muutos teistä vanhemmista?

Kaipaisin siis sellaisten kokemuksia, joiden lapset ovat opetelleen ensin potalle.

Meillä kesällä 3 vuotta täyttävä käy vielä potalla kotona, mutta pöntöllä käyntikin sujuu tarvittaessa (hieman nihkeästi tosin). En ole vielä vähään aikaan ajatellut häneltä pottaa viedä, mutta olen ruvennut ajattelemaan että kenties syksyllä hoitopaikassakin voi joutua käymään vain pöntöllä...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 2 v poika ja tänään käytiin ekan kerran pöntöllä pienentäjän kanssa. Ja kakat tehtiin sinne samantien :). Vähän sitä kyllä vieroksui ja olisi mieluummin mennyt potalle, mutta ei kyllä sen kummemmin kuitenkaan protestoinutkaan. Tyttö aloitti samanikäisenä ja pienentäjän kera myöskin. Oisko ollut kolme vee, kun on jätetty pienennin pois.

Meillä kyllä hoitopaikassa on käyty potalla (pph:lla tosin) tähän asti, mutta lomien jälkeen vien hoitopaikkaankin luultavasti tommoisen pienentäjän, jos siellä ei ole.

Vierailija
2/7 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parivuotiaana kun ovat alkaneet olla päiväkuivia olen pikkuhiljaa opettanut myös pöntölle, ihan siitä syystä että monessa paikassa ei ole pottaa. N. 2.5 -vuotiaana ovat kotonakin alkaneet usein käydä pöntöllä. Esikoinen teki kakan pottaan kyllä lähes 4-vuotiaaksi, mutta muuten molemmat ovat käyneet yksinomaan pöntöllä vajaa 3-vuotiaasta alkaen. Juuri 3 vuotta täyttänyt kuopus ei ole aikoihin suostunut pottaan päin vilkaisemaankaan, ainoastaan mökillä suostuu potalle, kun siellä ei ole sisävessaa. Pöntön pienentäjää ei olla käytetty ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut potta käytössä 7kk ikäisestä ja pöntönsupistaja reilun vuoden ikäisestä. Kun pöntönsupistaja otettiin käyttöön, pottaan ei suostuttu edes koskemaan. Tätä kautta kesti muutaman kuukauden. 1,5v iässä supistaja jäi käytöstä ja siirryttiin takaisin pottaan (pottataukoa puolisen vuotta).

Nyt poika on 2v 2kk ja osoittanut taas kiinnostusta pöntönsupistajaan: käy laittamassa sen itse paikalleen, hakee korokkeen, jne. Eli on varsin omatoiminen asian suhteen, kun sitä haluaa. Tällä hetkellä potta on kuitenkin tärkeämpi. Edetään pojan mieltymysten mukaan. Vaipattomuuteen pyritään tällä hetkellä...

Vierailija
4/7 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muidenkin kokemuksia voisin lukea. ( :

Vierailija
5/7 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat osaa käydä pöntöllä, mutta vaihtelevasti käyvät myös potalla - pienempi enempi potalla, mutta pärjää itsenäisesti hänkin pöntöllä korokkeen kanssa. Pienentäjästä meillä ei oikein ole tykätty, sille istuminen kun sen etuosan korotuksen takia hankalaa.

Itse saavat valita, molemmissa vessoissa on kummatkin varusteet. Yöllä on pottatuoli huoneessa, ettei tarvi 3-oven kautta kulkea vessaan... mökillä potta öisin, päivisin on eksoottista käydä ulkohuussissa pihan perällä ;-)). En ole ottanut siirosta stressiä, tärkeintä on ollut mielestäni että vessahommat sujuu riippumatta siitä missä ollaan eli pöntöllä on opeteltu käymään samalla kun päivävaippa jäi pois (=1v8-9kk molemmilla). Pienempi on käydyt koko vuoden päiväkodissa pienellä pöntöllä, vaikka pottakin on saatavissa siellä vielä.

Vierailija
6/7 |
21.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mukelo päätti itse siirtyä pöntölle parivuotiaana. Kakkaamisen siis hoitaa aina pönttöön, pissa tulee vielä helposti vaippaan/housuihin. Supistajaa kokeiltiin kerran, mutta siitä ei tykännyt yhtään. Sen sijaan korokejakkaran hankkiminen taisi saada aikaan pöntölle siirtymisen. Kun tyttö huomasi, että pääsee ihan itse kiipeämään jakkaran kanssa pöntölle, sai potta jäädä unholaan (lapsi on luonteeltaan mallia " haluan tehdä kaiken niin kuin muutkin eli isommat" ). Ihan hyvin pystyy pöntöllä istumaan, pitelee reunoista kiinni ja vähän liiankin oma-aloitteisesti yrittää pyyhkiä ja tulla poiskin itse :-).

Vierailija
7/7 |
22.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 3-vuotiaana (pari kuukautta yli) joutui päiväkodissa menemään pöntölle ihan ilman supistajaa, ja oppi sen viikossa myös kotona. Tai oli supistaja, mutta halusi käydä ilman, kun muutkin. Ja nyt 1v8kk poikamme haluaa väkisin käyttää pienentäjää ja tehdä pöntölle, ja on melkeinpä sanoisin että yökuiva hänkin (päivällä sattuu vahinkoja eikä olla vaipattomuutta kokeiltu edes).