Onko vasenkätisyydestä mitään haittaa?
Selvästi lapsi käyttää enempi vasentaan, syö, kirjoittaa sillä. Ei ole suvussa vaan syynä synnytyksessä erbin pareesi oikeassa kädessä.
Kommentit (22)
t. kohta 40 vuotta vasenkätisenä elänyt
Välillä hankalaa kun kirjoittaa kuulakärkikynällä tai tussilla. sakset pitää aina olla omat ja monet ruokaveitset on " väärin päin" .
Ongelma on ihmisen oma keksintö, ei sellaisia oikeasti ole.
koska maailma on oikeakätisten. Autot, kaikki laitteet, sakset, pesäpalloräpylät, ihan kaikki.
Kuinkahan se autolla ajoon vaikuttaa? ei mitenkään.
Saksia ja räpylöitäkin on vasureille ja mulla siisti käsiala.
Vois olla hieman hankalaa ennenkuin tottuis.
Muut haitat ovat pikkujuttuja, mutta noissa voi tulla ihan vaaratilanteita, kun kaikki on suunniteltu oikeakätisille.
sakset ja veitset yms. pitää hankkia erikseen - ei edes ole joka paikassa. Meidän koulussa ei ollut vasurien räpylöitä, minun piti pelata aina paljain käsin, sormet verillä ottaa koppeja. Käsityötunneilla en saanut opetusta, mikä sitten näkyi numerossa jne.
Käsiala minullakin on siisti, mutta enpä koskaan kirjoita käsin mitään...
4
Voisiko joku kertoa esimerkkiä...
4
Sama asia vasurille oikean käden suhteen.
vaihteiden vaihtaminen on hankalaa. Vasurihan vaihtaa ne " väärällä" kädellä, oikeakätinen sillä vahvemmallaan.
Samaten liikenne tuntui alussa Suomessa vääränpuoleiselta, Englannissa opin ajamaan heti.
En ymmärrä minäkään. isäkin vasuri ja aina ongelmitta ajanut autolla. Ei vasurin elämä sentään
yhden käden elämää ole.
Käsityö numero itsellä vitonen, kun opettaja ei osannut opettaa vasenkätistä.
ja autokoulun selvitin kerralla, mutta se auto oikeasti tuntuu olevan väärinpäin.
Tähän varmasti vaikuttaa myös se, miten voimakkaasti vasuri on. Minä olen. En ole molempikätinen, vain vasenkätinen.
Kyllä se vika on jossain muualla kuin kätisyydessä jos ei auton vaihteita pysty vaihtamaan " väärällä" kädellä =))))))
Kiitos, tää pelasti mun päivän!
4, joka ajaa noin 700 kilometriä viikossa autoa jo 13:a vuotta eikä ole huomannut moista " ongelmaa"
mitä käsilläni saan aikaan. Olen graafinen suunnittelija mainostoimistossa. Lisäksi teen kuvituksia eri julkaisuihin ja valokuvaan. Opiskeluaikoina yli puolet luokasta oli vasenkätisiä - tästä voinee päätellä jotain?
Mutta kiva että saimme piristettyä päivääsi =)
Pelastit sitten kielivirheilläsi minun päiväni!!
Kuka täällä on sanonut, ettei osaa vaihtaa vaihteita tai että niissä olisi edes ongelmia? Tosiasia vain on että auto(kin) on suunniteltu oikeakätiselle. Fakta. Fakta. Fakta.
On vasemmassa mulla vasurilla. Oikealla osaan syödä tarvittaessa. Tuokin vaihtelee.
en osaisi syödä toisin. Naurakaa nyt tällekin.
Moniko oikeakätinen osaisi syödä " toisinpäin" ?
Ja kaikki on suunniteltu oikeakätisille.