Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Värjäätkö hiuksia odotusaikana?

07.06.2007 |

Tästä aiheesta on jo ollut ketjuja moneen kertaan, mutta gallupia en ole nähnyt. Jos on jo ollut, niin infotkaa minua.

Eli värjäätkö hiuksia alkuraskaudessa, myöhemmin, koko raskauden läpi, en ollenkaan?

Itse olen aikaisemmissa raskauksissa värjännyt, mutta näiden uusien juttujen myötä mietiskelen asiaa uudelleen...

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa tähän aivan superhuvittava tarina. Tätini odottaessa lastaan, hän värjäili punertavan sävyiseksi hiuksiaan. No kun vauva syntyi punatukkaisena niin mummo siihen, että sen siitä saa kun värjäilee hiuksiaan. Mummo on vieläkin sitä mieltä(15v:n jäkeen), että tytön kesakkoisuus johtuu hiusten värjäyksestä... Ja meillä muilla on naurussa pitelemistä:)

Vierailija
2/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että ekalla kolmanneksella en värjännyt ja nyt olen sitten pari kertaa käynyt pitkan hiuksen juurikasvun värjäyttämässä pois.

vauva2006 rv31+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten värjäys kuuluu mielestäni sarjaan " riskit, joiden välttäminen on helppoa ja joiden ottaminen on tyhmää" - samoin kuin vaikka alkoholin juominen raskausaikana. Hiusvärit ovat täynnä kemikaaleja, joista osa terveydelle haitallisia ja iso osa ärsytystä aiheuttavia, eikä hiusten värjääminen ole ihmisen hyvinvoinnille mitenkään välttämätöntä.

Kuluttajaviraston Eko-ostajan oppaasta lainattua:

Hiusvärit

Hiusväreissä on paljon ihoärsytystä aiheuttavia kemikaaleja - noin kaksi kolmasosaa käytetyistä aineista. Hiusväreille allergisoituneita käyttäjiä on pari prosenttia, mutta määrä on kasvussa hiusten värjäyksen yleistyessä.

Hiusvärit sisältävät voimakkaita kemikaaleja. Kosmetiikassa käytettävien aineiden rajoitukset koskevat useimmin juuri hiusvärejä. Jo 50-luvulla epäiltiin hiusvärien aiheuttavien syöpää. Noin 0,5 - 1 % aineista saattaa imeytyä päänahan läpi. Aihetta tutkitaan edelleen ja EU:n kosmetiikka-asetuksessa riskituotteille on asetettu käyttörajoituksia.

Hiusvärejä on kolmenlaisia. Tilapäisessä värjäyksessä käytetään happamia väriaineita, jotka poistuvat hiusten pesussa. Kevytvärit kestävät useita pesukertoja. Kestovärit jäävät pysyvästi hiuksiin. Niitä kutsutaan myös hapetusväriaineiksi tai peroksidiväreiksi. Värjäys tapahtuu niin, että väriaine tunkeutuu ensin hiuksen sisään. Siellä se hapetetaan varsinaiseksi väriksi. Hapettimena on vetyperoksidi.

Käytännössä ainoa kasviväriaine on kuparisen punainen henna. Kuitenkin monessa hennapohjaisessa hiusvärissä on myös synteettisiä väriaineita. Myös hennaväri voi aiheuttaa iho-oireita.

Vierailija
4/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkutyttöni valistamana en tämän raskauden aikana ole värjännyt hiuksiani. Ekasta en osannut edes ajatella, että hiusväreistä olisi jotakin haittaa... en tosin tiedä vieläkään omaa kantaani, mutta kuitenkin päätin olla värjäämättä tänä aikana ja ihan kaivaltahan sitä näyttää nytkin vähän tummempana kuin viimeiset kaks´kyt vuotta!

Käytän kyllä hiusten selvittämiseen pesun jälkeen ja hoitoaineena Swarzcopfin Gliss -sarjan tuotteita, enkä kyllä tiedä niidenkään

" terveellisyydestä" ...

Vierailija
5/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan näyttää inhimillisesltä raskaudenkin aikana, eikä se mielestäni 10cmm juurikasvulla ja maantienvärilä onnistu;)

Vierailija
6/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jutellut useammankin parturi-kampaajan kanssa ko.asiasta ja on tullut aina sama vastaus, voi huoletta värjätä

Vierailija
7/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin joku sanoikin niin haluan näyttää ihmiseltä myös raskausaikana.

Onko olemassa tutkittua tietoa, että hiusvärit olisivat oikeasti haitallisia raskausaikana? Kaikki on haitallista, jos niikseen otetaan. Hengittäminenhän vasta haitallista onkin, koska ilmassa niitä pöpöjä vasta onkin..

Miten kampaajat voivat työskennellä raskaana ollessaan? Minun kampaajani on ainakin ollut töissä raskaana.

Vierailija
8/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajan mielestä siinä ei ole mitään riskejä. Kaikkien neljän raskauden aikana olen värjännyt hiuksiani eikä ole mitään komplikaatioita sattunut!

Vierailija
9/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin värien kanssa olen melkein päivittäin ollut tekemisissä koko raskausajan, koska olen kampaaja.

Vierailija
10/18 |
07.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voiko olla tottakaan että nyt hiusväreistä on tämmöinen kohu. joku ihan vertasi alkoholin käyttöön...hmm. puhutteko kännykkään raskauden aikana tai käytättekö mikroa?

Itse olen työskennellyt kampaajana kaikkien neljän raskauteni aikana ja värien kanssa suttaan päivät pitkät... pitäisiköhän sitä jäädäkin sairaslomalle samantien?

Kananmunakin aiheuttaa syöpää, aurinko se vasta vaarallista onkin, lusikassakin on joskus tutkittu olevan jotakin syöpää aiheuttavaa ainetta jne.... mutta minä siis riskeeraan raskaudessa kun työskentelen ja kyllä, omaakin tukkaa värjään, aina kun tarve vaatii, ihan jo työni vuoksi, kukapa tulisi asiakkaakseni jos olisi se kymmenen sentin juurikasvu, aika edustavannäköinen ammattilainen!

Mutta kaikkea kohtuudella, turha hysteria kannattaa unohtaa, ehkäpä se on se kaikista pahin vauvalle!

Vierailija
11/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla mietteillä kuin Doreen, pelkkää hysteriaa koko touhu..

Itse työskentelen todella happamissa olosuhteissa teollisuudessa, epäorgaanisten happojen kanssa, ja työterveyslaitokselta totesivat, että ei aiheudu sikiölle vaaraa, joskin limakalvot ovat koetuksella (--> normaalista poikkeavaa nenäverenvuotoa yms). Joten ehkä meidän Doreen pitäis sit heti jäädä pois töistä, kun saadaan tietää raskaudesta?! =] ainakin hysteerikkojen mukaan..

Kyllähän niitä on todellisuudessa sellaisia TODELLISIA asioita, joita raskaana olevan pitää välttää/suositellaan vältettävän, kuten esimerkiksi alkoholi, röntgenkäynnit (joiden haitoista ei ole edes varmaa tietoa!), orgaaniset liuottimet ja niiden parissa työskentelevät ymsyms, joten ehkä kannattas keskittyä niiden välttämiseen eikä toisarvoisiin seikkoihin. Tai ehkä se vaan mustakin tuntuu siltä, kun itse en ole mikään " kaupan kassa" .

Vierailija
12/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pelkäsin, että millaistahan kommenttia tämä aiheuttaa. Itse en yleensä mitenkään hysteerisesti raskauteen suhtaudu, antibiootit on syöty tarpeen mukaan, tuorejuustoa silloin tällöin, maketusaineitakin käytän, vaikka niitäkin joku vieroksuu jne. Kiinnosti vain kuulla tästä aiheesta kommentteja, ja lisääkin luen mielellään, jos joku vielä viitsii vastata.

Vierailija
13/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään värjää, istun neljän seinän sisällä neuvolasta saamani lappu kädessä ja tarkistan netistä 10 kertaa päivässä varmuuden vuoksi onko tullut uusia suosituksia mitä pitää välttää.. Ja selaan varmuuden vuoksi vielä ulkomaisetkin sivustot siltä varalta että täällä on jotain jäänyt huomioimatta, iik!

No joo, hysteriaa taas kerran =D Todellakin blondaan juurikasvun pois ja joudunkin käymään kampaajalla useammin kun aikaisemmin koska mun oma, normaalisti hyvinkin vaalea väri on raskauden aikanut muuttunut paljon normaalia tummemmaksi. (iuh, toivottavasti musta ei tuu pysyvästi maantienvärinen).

Nää on kyllä niin koomisia juttuja välillä =D Ei tietenkään kukaan halua lastaan riskeerata, mutta joku raja kai sentään?? Tämä hiustenvärjäys juttu on ihan samaa tasoa hysteriaa aiheuttava kun se itseruskettavakyselykin.. Jeps, käytän mä niitäkin!

Vierailija
14/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En värjää. Kampaajanikin sanoi, ettei suosittele raskausaikana kuin esim. raitoja, jotka eivät ota päänahkaan. Välttelen muutenkin turhien kemikaalien käyttöä raskauaikana, joten pystyn ihan hyvin olemaan tämän ajan värjäämättäkin.

Vierailija
15/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kampaajat suosittelevat siksi raitoja, koska raskausajan hormonien vaikutuksesta joku " tuttu väri" ei ehkä tee samanväristä lopputulosta kuin pitäisi. eli siis jos pitäs tulla ruskeeks, niin voikin tulla punainen lopputulos. näin ollen raidat on " turvallisemmat" , kun tietää että ei ainakaan koko pää ole sit " vääränvärinen" .

Vierailija
16/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajien suositukset siitä, kannattaako kampaamotuotteita käyttää raskausaikana, voi mielestäni laittaa samaan kastiin kuin autokauppiaiden suositukset siitä, kannattaako heiltä ostaa auto. Totta kai kampaajat usuttavat asiakkaita käyttämään palveluitaan ja pistämään rahaa ja energiaa hiuksiinsa. En myöskään jaksa uskoa, että kaikilla kampaajilla olisi riittävästi tietoa käyttämiensä aineiden terveysvaikutuksista. Sori vaan, palstan kampaajat. Luotan tässä asiassa enemmän lääkärin neuvoon välttää turhia riskejä (jollaiseksi lasken hiusten värjäyksen) raskausaikana.

Tiesittekö muuten, että kampaajien herkistyminen käyttämilleen aineille ajan mittaan on yllättävän yleinen ongelma? Tunnen kaksi entistä kampaajaa, jotka ovat joutuneet vaihtamaan alaa kemikaaleista saamiensa iho- ja hengitystieoireiden takia. Tietenkin kerran kuussa tai parissa kampaajalla värjäyttäminen on asiakkaalle paljon pienempi altistus kuin päivittäin kemikaalien kanssa läträäminen, mutta kertonee silti jotain hiusvärien sisältämistä aineista. Niin kuin hiusvärien hajukin :)

Vierailija
17/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei itselläni ole tarvetta värjätä hiuksia, siis olen luonnostaan blondi eikä eka raskaus hiusten väriä muuttanut, eikä näytä nytkään käyvän niin. Aurinko taitaa taas entisestään vaalentaa hiuksiani.

Itse kyllä välttäisin noita värjäyksiä ja permanetteja, jo siitäkin syystä että ne voivat tosiaan epäonnistua raskauden tai imetyksen aikana (useammalla tutulla käynyt niin). Ja ainakin oma kampaajani (vuosikymmenien kokemuksella ja ammattitaidolla) on samaa mieltä.

Ja minusta ei kyllä ole turhaa hysteriaa välttää vastaavanlaisia kemikaaleja. Kyllä pienokainen se tärkein asia on ja jos epäilee että esim. hiusten värjäyksestä on haittaa, niin on sitä syytä välttää. Eihän värjäyksiä nykyään suositella edes alle 15 vuotiaille lapsillekaan.

Vierailija
18/18 |
08.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonttu82:

kampaajat suosittelevat siksi raitoja, koska raskausajan hormonien vaikutuksesta joku " tuttu väri" ei ehkä tee samanväristä lopputulosta kuin pitäisi. eli siis jos pitäs tulla ruskeeks, niin voikin tulla punainen lopputulos. näin ollen raidat on " turvallisemmat" , kun tietää että ei ainakaan koko pää ole sit " vääränvärinen" .

Kyllä minun kampaajani sanoi nimenomaan, että ei raskausaikana suosittelisi värjäämistä koska se voi olla sikiölle haitallista. Värjää varmaan, jos asiakas haluaa, mutta ei suosittele.

Varmasti on kyllä totta tuokin, että värjäys saattaa helpommin epäonnistua.