Ihan oikein sille paskapää terkkarille! Lällällää...
Lapseni syntyi kaikenmoisten vammaisepäilyjen varjostamana 1970 grammaisena keskosena keisarinleikkauksella.
Kun minä ja lapsi pääsimme sairaalasta, neuvolaan lähetettiin minun epikriisini kahdelta sairaalaviikolta ja lapsen epikriisit kolmelta viikolta. Aikamoinen pumaska paperia siis.
No, neuvolan terkkari luki ne ja PÄÄTTI ilman lääkärin lausuntoa, että tämän lapsen on pakko olla vammainen. Juoksimme näyttämässä lapsen vinoja silmiä yhdellä spesialistilla - sukuvika, ei kromosomeissa.
Juoksimme neurologisella, olimme viikon Lastenlinnassa epilepsiaepäilyn takia. Tässä vaiheessa olin jo täysin hermoheikko ja vakuuttunut, että laitokseen se joutuu kuitenkin.... Masennuin ja olin täysin sekaisin jossain vaiheessa... terkkaripa yritti auttaa ja juoksin siellä vähintään kerran kahdessa viikossa! Tyhmempää asiaa ei olisi voinut tapahtua.
Jossain välissä terkkari piti mulle pitkiä lääketieteellisiä esitelmiä erilaisista kromosomivioista ja CP-vammasta ja kaikesta mahdollisesta.
1 v 1 kk iässä lapsi alkoi kävelemään. Siihen loppui meidän sairaalakierteemme.
Nyt tyttö on aivan täyspäinen 4 v 6 kk ja kävin samalla terkkarilla tikinpoistossa tyttö mukana. Oli terkkari vähän nolon näköinen!
Siitäs sait pelottelija ja amatööri! Vihaan sinua lopun ikääsi!
Summa summarum: älkää kaikkea uskoko mitä se terkkari sanoo...
Kommentit (14)
ilman lääkärinlausuntoa sanoa, että lapsi on vammainen. Lääkärit olivat sitä mieltä, että lapsi on terve! Mutta enpä minä tollo sitä silloin tajunnut.
ap
Vanhempiankin on niin erilaisia, joku tykkää että lapselle tehdään kaikki testit ja kokevat tämän hyvänä palveluna heitä kohtaan. On taas niitä vanhempia, jotka eivät pidä ennakoinneista ja asioiden selville ottamisesta saati jonkin diagnoosin leiman saamisesta. Diagnooseja annetaan ja kumotaan. Kaikkea ei voi tietää, ennenkuin tutkitaan ja keskosena syntyneillä on enemmän kontrollikäyntejä terveydenhuollossa.
Hienoa, että teillä on epäilyistä huolimatta terve tytöntylleröinen siellä kotona. :)
en tiedä onko tässä nyt jotain, mutta ehkä parempi tutkia. Ja sitten lähettänyt spesialistille. Eikä esitelmöinyt asioista, joita hän ei kuitenkaan voi tutkia?
Lääkärit laittavat lehetteet tutkimuksiin.
Hoitolapsen vanhemmille kerroin huolestani koskien heidän lastaan. Kaikui kuuroille korville. Lapsi oli minulla hoidossa 3v. Meni sitten eskariin ja huomattiin isot vaikeudet. Lapsi on jo 8v ja koulu ei suju lainkaan, olisi tarvinnut terapiaa ja tukea ihan pienestä. Vanhempien tyhmyydestä kärsii lapsi!
- kirjoitin listan asioista, jotka haluan kysyä terkkarilta liittyen imetykseen, nukkumiseen jne. Vastaus oli, että olet yksinäinen. Tälläisistä asioista voi kysyä perhekahvilassa. Kysyin täältä, kiitos kaikille vastanneille.
- olisin halunnut toisenlaisen rokotteen lapselleni (joku uudempi ja kalliimpi malli). Olisin ostanut sen itse apteekista ja terkkari olisi työntänyt sen lapsen ahteriin. Terkkari piti pitkä puhuttelun rokottamatta jättämisestä.
Olen yhä kiitollinen siitä, että lapseni tutkittiin, mutta sen PELOTTELUN ja ne luennot olisi voinut jättää väliin.
Kävin silloin psykologillakin. Hänkin totesi, että siinäpä työhönsä sopimaton ihminen. Edellinen ja sen jälkeinen terkkari ovat olleet ihania myötätuntoisia ihmisiä, jotka ovat TUKENEET minua äitiydessä - ei luetellut asioita, jotka EHKÄ ovat pielessä.
ap
lääkäri kirjoitteli silloin lähetteitä terkkarin pyynnöstä. Ei me omaa lääkäriä kauheasti edes nähty, ainoastaan spesialisteja - kun vika oli niin suuri.
P.s.2. En usko, että tutkimukset olivat ilkeyttä. Mutta asenne oli aivan väärä. Yh-äidille ensimmäisen lapsen kanssa kaikki mahdolliset listaukset sairauksista uppoavat kuin kuuma veitsi voihin. Jos lapsella todetaan puolen vuoden päästä joku oppimisvaikeus, ihan varmasti haen apua lapselle.
ap
yh:n lapset silmätikuiksi ja oikein nauttivat kun saavat pelotella yh-äitiä, joka on helppo kohde. Minulle sattui tälläinen eskarinope, joka pelotteli minua ties miten. Ekaluokna ope oli onnekis toista maata ja mitään ongelmia ei lapsella eskariopen pelottelusta huolimatta ole. Sympatiseeraan siis sinua tosi paljon ja tuollaiset kauhuterkkarit ja opet sietäisi saada viralta!
Minun lasta on paljon tutkittu ja se kaikki on vain lapselle hyväksi, asenteesi on käsittämätön.
Sitten taas väkisin yritetään löytää diaknoosi vaikka lapsi on normaali.
Kukaan ei ilmeisesti ymmärrä sitä, että mulla ei ollut TUTKIMUKSIA vastaan mitään. Terkkarin asenne oli se, joka oli perseestä. Luetella nyt ensimmäisen lapsen saaneelle erilaisia vikoja kerta toisensa jälkeen. Miksei se sanonut, että tutkitaanpa nyt sitten tämäkin, niin saadaan varmuus asioista?
Oma vika, kirjoitin epäselvästi...
-ap
asiat tulevat vain pahenemaan iän myötä.
ja terkka ei olisi laittanut teitä tutkimuksiin? Sitten sulla olisi jotain valitettavaa!