*** Marrasmasujen keskiviikko ***
Kommentit (19)
Ensinnakin Tuplalle kihlausonnittelut! Ihanaa, ihanaa!
Meilla on vasta tiistai-ilta ja tuntuu aikas hauskalta kommentoida jo keskiviikon listoja :) Tulen sitten aamulla katselemaan mita muut ovat kirjoitelleet!
Omaan napaan kuuluu ihan rauhallista. Aamupahoinvointi jatkuu hieman omalaatuisena tapauksenaan mutta muuten on olo ihan okei. Tietyt aamupalaeinekset eivat nakojaan enaa aamuisin sovi, ensin alkoivat jugurtit tulla ylos, sitten testaamani kahvi ja tana aamuna ei appelsiinimehu enaa kaynytkaan. Hassu juttu, silla olen melkein elanyt sitrustuotteilla tahan asti raskautta :) Jatanpas siis nama tuotteet aamulla valiin ja paiva toivottavasti alkaa paremmin.
Eilen oli tavallinen lekurissakaynti ja kaikki oli vauvelilla ihan hyvin. Sydanaanet kuuluivat ja paino oli talla mammalla noussut. Verenpaineet olivat myos harvinaisen alhaalla, mika on minulle tosi hyva juttu :)
Nukkumisgallupista: Ensimmaiseen raskauteen asti nukuin aina mahallan, sitten kun esikoinen alkoi potkia lisatilaa siirryin nukkumaan kyljelleni. Nyt viimeiset vuodet olen viihtynyt kyljellani tyynya halaillen :)
Nimista ei ole minkaan maailman aavistusta. Tyton nimi piti olla aika selva, mutta serkkuni nimesi juuri lapsensa silla nimella, joten taitaa menna meilla uusiksi. Pojan nimi tuntuu viela hankalammalta... Nimen taytyy kuitenkin olla joku, joka kuulostaa hyvalta suomeksi ja englanniksi ja helppo myos kirjoittaa molemmilla kielilla. Onhan tassa viela aikaa... Sairaalasta ei paase lahtemaan lapsen kanssa kotiin, ellei syntymatodistuksessa ole nimea, joten pidetaan se takarajana :)
Selva, otanpas pienet iltapalat ja lahden nukkumaan. Mukavaa keskiviikkoa sinne kaikille!
Skusku 16+2 (Suomessa jo +3)
Pitkästä aikaa taas.
Tulpalle onnittelut etukäteen kihlauksesta ja Sisulle (toiv oikein) tervetuloa ja onnittelut tuplaraskaudesta. Tässä ainakin nämä ensimmäiset, jotka tuli mieleen.
Ihanaa, kun tuli kesä, johan tässä ehti sateisiin ja tuuliin kyllästyäkin. Nyt on sitten kiva olla ulkona, kun vihertää ja on lämmin. Meillähän valmistui oma talo alkuvuodesta (tai eihän se vieläkään valmis ole, mutta asuttava) niin jos tänä kesänä saisi sitten vähän aurinkoakin palvottua. Takaterassille kun näkyy paistavan lähes aamusta iltaan. No, en kyllä yleensä auringossa kauan viihdy, mutta jos on hyvä lehti tai kirja ja kylmää jääteetä niin mikäs siinä. Aurinkosuojaukset pitää tietysti ottaa huomioon.
Suurin osa taitaa jo tuntea liikkeitä? Se on hyvä se. Itseäni vähän huolettaa, kun en vieläkään tunne kunnolla, esikoisesta tunsin jo rv 16 tienoilla ja tässä vaiheessa jo ihan selvästi. Olen diagnosoinut asian niin, että istukka on edessä ja kaveri raajat selkäänpäin, mutta silti huolettaa. Esikoisellakin oli istukka edessä. Toki päivittäin pieniä töytäisyjä tunnen, jos oikein keskityn, mutta sitten ajattelen samaa kuin Milenna (?) että mitäs jos kuvittelenkin sen.... Lisäksi nyt on tullut outo kipu oikealle alavatsaan tai oikeastaan lähes nivustaipeeseen. Ihan kuin joku sukkapuikolla tai jollain tylpällä pistäisi sinne. Ei mukavaa.
Toivottavasti noita liikkeitä nyt tosiaan alkaa tuntumaan, huomenna on tosin rakenneultra, jossa tietysti sitten selviää onko kaikki hyvin. Jännittää ja pelottaa vaan, kun ensimmäinen raskaus todettiin juuri rakenneultrassa keskenmenneeksi. Tiedän, että juoksen huomenna koko aamun ennen lähtöä vessassa ja vatsassa kiertää. Niin oli viimeksikin. No, pitäkää peukkuja että kaikki on hyvin kuitenkin. Kyllä tuo vatsa nyt pyöristynyt on, mutta osittain sekin on kyllä vain omaa vararavintoa. Kylläpäs nyt alkoi oikein kunnolla mietityttämään.
Töitä olisi vielä jäljellä 2,5 kk ja siihen lisäksi ansaittu kesäloma, joka alkaa neljän viikon päästä eli heinäkuun olen lomalla. Sen jälkeen ei olekaan sitten kuin 1,5 kk äitiyslomaan.
Aurinkoista päivää kaikille!
Harmon 19+1 (tai 18+6)
Ilma on taas mitä ihanin, vaikka vissiin tänään vähän pilvistä lupasivat. Mutta ei se mitään,ihanaa kun on kesä!:)
Tervetulotoivotus kaikille uusille (ainakin Sisu?) ja Tulpalle minultakin onnittelut näin etukäteen kihlauksesta.
Harmonille tsempit rakenneultraan, eiköhän siellä masussa kaikki hyvin ole. Itseänikin kyllä välillä aina mietityttää, että onko masussa kaikki hyvin, kun ei aina ihan joka päivä liikkeitä tunne, tai kerkeä kuulostelemaan. Potkuja en ole vielä tuntenut, mutta sellasta yleistä möyrintää kyllä aina toisinaan. Musta tuntuu, että kuopuksesta tuntui liikkeet paljon selvemmin viikolta 15+ lähtien, mutta toisaalta lapsethan voivat olla kovin erilaisia niinkun tuon liikkuvuuden ja vilkkauden osalta ja jos vaikka tämä kaiffari viihtyy sitten selkä napaan päin ja potkii tonne sisuskaluihin. Tai sitten istukka on jämähtänyt tohon eteen, ja toimii vaimentimena. Mutta ehkä sitten itsekin uskaltaa taas vähän enemmän raskaudesta iloita rakenneultran jälkeen.
Nukkumisgalluppiin..Itse tykkään kovasti nukkua mahallani, tai oikeastaan puoliksi kyljellään puoliksi mahallaan, mutta nyt se asento on vähän ruvennut ahdistamaan. Vanhat kunnon kylkiasennot on siis otettu käyttöön. Nyt on vaan onkelmana ollut alaselän kipeytyminen. Täytyy vissiin ottaa tyynyt käyttöön ja ehkä laiska(siis minä:)) voisi vähän yrittää tuota selkäänsä jumpata...Painoakin on kertynyt jo 10 ekstrakiloa, joten ehkä sekin vaikuttaa.
Nyt täytyy vissiin ruveta pukemaan vaatteita päälle ja painua pihalle nauttimaan kauniista säästä.
kk ja kaiffari rv 18+1
Tuplaonnea Sisulle, onnea tulevan kihlauksen johdosta Tulpalle ja Ama-riialle onnea uuteen kotiin! Harmonille rohkeutta ultraan, kyllä se hyvin menee!
Mulla liikkeet tuntuvat jo päivittäin masun kummallakin puolella, ei koskaan keskellä. En tiedä, venytteleekö kaveri vai pomppiiko vai hakkaako muuten vain käsillä toiseen puoleen ja tömistää jaloilla toiseen. Hauskalta se kuitenkin tuntuu. Esikoisesta tunsin liikkeet myöhemmin.
Viikonloppuna meille tulee vieraita. Toinen perhe, jossa esikoinen on kaksivuotias (meillä siis 5-vuotias) ja perheen äiti odottaa myös vauvaa, jonka laskettu aika on heinäkuussa. Voipi jutut liikkua aika paljon vauva-asioissa.
T: Rila ja Hippu 16+5
Tänään siis taas käytiin neuvolassa..Sydänäänet kuului hyvin, ja laittoi liikkeisiinkin plussan, kun sanoin että luulen jotain tuntevani välillä.
Paino oli noussut 2kg viime neuvolasta, terkka lohdutti että ei oo vielä paha, mut itteeni vähän alkaa pelottaa, miten paljon se ehtiikään nousta. Hemppa taas ei ollut noussut yhtään, samassa edelleen, 102:( Pitää siis uusstta rautalääkettä taas hankkia, tais sit koitan vielä tuota Retaferia, vaikka se viimeks alkoikin masuun koskemaan. Otan sen vaikka heti ruuan perään tms. jospa se siitä.
Haudi vaan kaikille ja tervetuloa Sisu! Täällä myös kaksostenodottaja.
Täällä päivät menee edelleen levossa, mitä nyt syödessä istun ja vessas käyn. Aamul kävinkävelee lehden postilaatikosta n. 80 metriä matkaa ja huomaa et tää kohta parin viikon makaaminen on laskenut kuntoa mielettömästi. Jos täs joutuu viel kauan makaamaan niin mikäköhän on kunto syksyllä.. Ja makaamaanhan mut on siis komennettu osittain auki olevan kohdunsuun takia.
Nukkuma-asentoja on tasan kaks kylkeä ja niiden eri variaatiot...
Huomen olis tarkoitus mennä sokerirasitukseen, kun on ollu aikaisemmissa raskauksis tuo diabetes.. Onko muita, jotka olis menos?
Aurinkoa kaikille!
Meidän pikku ipanat ovat juuri päiväunilla, joten on vähän aikaa hengailla koneella! Olishan tuolla pyykkiä ja tiskiä ja imuroitavaakin, mutta eipä ne hommat sieltä mihinkään karkaa. Harmi vaan =)
Onnittelut Tulpalle kihlautumisen johdosta! Tämmöset on aina niin mukavia uutisia!!! Onnea myös uudelle äidille, sisulle- (Olikohan nimim. oikein..) tervetuloa joukkoomme ja tuplasti onnea!!!
Joku oli tänään ultraankin menossa, toivotaan että saadaan kuulla vielä iloisia uutisia sieltä! Itselläni se on vasta juhannuksen jälkeen.. Kun vaan malttais odottaa! Meillä on muuten aikomus mennä sinne koko perheellä. En tiedä ymmärtääkö tuo meidän kuopus 2v. siitä juurikaan mitään, mutta 3 vuotias siskonsa varmaan jo =) Raportoin sitten! Oletteko te muut olleet pikkustenne kanssa ultrassa? Kuinka siellä on sujunut?
Nukkumisesta oli galluppia. Mulla ei raskaus ole vielä tainnut kauheesti siihen vaikuttaa. Ihan mahallaan ei enää pysty nukkumaan, mutta muuten nukun kuten ennenkin. Eilen makasin nurmikolla mahallani, kun yritin aurinkoa ottaa, mutta siitä ei kyllä tullut mitään =) Alusta oli liian kova. Tästä muuten tulikin mieleen, että uskallatteko käyttää aurinkorasvoja näin raskausaikana? Mä kyllä käytän. Pakkohan se on.. Ainakin siihen asti, kunnes/jos jostain ilmenee tieto että se on haitallista.
Omaa (.)
Täällä kaikki hyvin! Edelleen olo on energinen ja muutenkin vallan mainio! Ihanaa!!! Ens maanantaina on neuvola- sitä kovasti odottelen. Kiva päästä kuulemaan sydänääniä! Vauvan liikkeet tuntuu nyt melkeen päivittäin. Ei mitään potkuja vielä, mutta semmosia töytäisyjä. Mitähän lie se pikkunen siellä touhuaa =)
Jaksamisia kaikille ja ihanaa kesää!!!
Yaz rv 15+6
Sisulle tervetuloa marraskuisiin ja onnea tuplasti. Ama-riialle onnittelut uuteen kotiin. Tulpalle jo etukäteis onnittelut tulevan kihlauksen johdosta. Harmonille paljon tsemppiä ultraan, uskon että masussa kaikki varmasti hyvin.
Yazminille ultrasta: Meillä oli esikoinen (oli silloin n3v) mukana kuopuksen rakenneultrassa ja hän silloin suu auki tuijotti monitorista vauvan kuvaa ja tuumasi että " äitillä on ralli-auto mahassa" . Mitähän lie tuollakin tarkoittanut! =) Eli siis meillä ainakin meni ihan kivasti koko perheellä se ultra käynti, mut saapas nähdä sit tässä raskaudessa kun on tuo kuopuksen " vili-vilpertti" mukana et miten sujuu kun nytkin tarkoitus koko porukalla käydä! =)
Nukkumis gallupista: Lempi asentoni on nukkua masullaan ja vielä se kyllä jotenkuten onnistuukin, mut sit ku alkaa enempi ahistaan niin sitten jatketaan kyljeltään ja tyynyä polvien väliin.
Omaan napaan ei nyt kummempia kuulu, eli hyvin on mennyt ja mamma-housut on kovassa käytössä. Sunnuntaina meille tuli koiruus-vauva, sellainen 2kk:n ikäinen ja sen kanssa on nyt sitten aika kulunut niin että välillä aivan unohdan olevani raskaana! =) Voi että ne on suloisia nuo karvaisemmatkin vauvelit =)
Ensi viikolla olisi seuraava neuvola käynti joten sitä odotellessa!
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!!
K & Himpula rv14+5
Täällä Italiassa on aina vaan sateista. Vanhemmat lapset katsovat videoita toista viikkoa, kun ei viitsi ulkoilla. Onneksi tänään on tiedossa 3-vuotissynttärit, että pääsee pois neljän seinän sisältä.
Mitenköhän sitä pärjää, jos määrätään vuodelepoon - täällä meillä kun ei ole apukäsiä tarjolla. Varmaan täytyy noiden 3- ja 4-vuotiaiden isoveljien sitten pärjätä keskenään... Nyt jo huomaan että peppupesu ei oikein onnistu, kun 3-vuotias painaa aika tavalla. Sattuu omaan vatsaan kun nostelee. Toivon hartaasti, että oppii potalle ennen kuin tuplat syntyvät!
Chaiga! Olisi kiva kuulla, miten kaksosraskautesi etenee! Itse olen nyt viikolla 15 ja olo on yhä " helppo" . Vatsa pyöristyy, mutta mitään suurempaa vaivaa - suonenvetojen ja alaselkäkivistysten lisäksi - ei ole. Liikkeitä odottelen, mutta mitään ei vielä tunnu. Miten sulla?
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Sisu
Hei,
Yazmin tuossa kirjoitti ottavansa lapsensa mukaan ultraan ja Kauriksella oli ollutkin. Täällä Helsingissä oli kutsukirjeessä ihan suora kielto ottaa lapsia mukaan, joten kannattaa varmaan soittaa etukäteen. Rakenneultra on tietty eri juttu kuin niskapoimu, joka tehdään alakautta, mutta kyllä se np-ultra kesti meillä niin kauan, ettei meidän 2-vuotiasta olisi pidätellyt mikään.
Oma masu näyttää siltä kuin kuuluisi vähintään 5 kuukaudella olevalle, mutta muuten olo alkaa pikkuhiljaa kohentua. Nukun sellaisen tyynyarmadan kanssa, että mies alkaa tosissaan hermostua: kolme pään alla ja yksi halittavana. Huomenna neuvolaan, josko niitä sydänääniä saataisiin.
t. Tuulinäiti 16+2
Milena: Koitappa vaihtaa rauta obsidan fe rautaan. Apteekissa suosittelivat sitä koska imeytyy paremmin ja sitä pitäisi vatsan sietää paremmin.Kuulemma neuvolatkin suosittelevat sitä. Edellisessä raskaudessa söin tuota rautaa mitä sinäkin mutta siitä ei ollut apua.
Itselle ei mitään kummempia eillisen jälkeen. Yöunet jäi vähiin kun oli niin lämmin ettei saanut nukuttua.
Huomenna olis sitten lääkäri joka päättää jatkuuko s.loma vai mitä tehdään. Liitoskivut on ainakin pysyny yhtä kivuliaina.
Mukavaa keskiviikko illan jatkoa kaikille!
72oinas 18+5
Ensiksi Ama-Riialle onnittelut uuteen kotiin!
Istun töissä ja täällä on tosi kuuma. Kävin tänään neuvolassa ja paino on jo 60 ja vähän päälle. Hemppa on aikaisemmin ollut 120 ja nyt se on 111. Muuten kaikki oli hyvin. Terveydenhoitaja joutui etsimään sydänääniä kun asukas oli liikkeessä :) äänet kuitenkin löytyi.
Seuraava neuvola on 9.7 ja sitten kuulema saan KELAn papereita täytettäväksi. Pitäisi varmaankin rueta miettimään nimejä asukkaalle.
Pitää jatkaa töitä...
-tulppa ja hiplaaja-
rv 18
Meilläkin oli tänään neuvola. Kaikki oli kunnossa, sykkeet kuului hienosti, 140 oli syke :) sf mittakin otettiin, vaikka viikkoja on vasta 17 tasan. Olikin kohdun pohja jo vähän navan yläpuolella, ja se sf mitta 16cm :) kyllä siellä siis joku kasvaa ja kovasti :)
Mites onko muilla vielä mitattu sf-mittaa?
Liikket tuntuu jo välillä mahan päällekin, yks ilta tässä mies niitä tunnusteli :) Nyt alkaa itsekin kunnolla innostua tästä raskaudesta, kauhea hinku ostella vauvalle kaikki mahdolliset tavarat. Taloudelliset syyt on kuitenkin pakottaneet olemaan järkävä, ja jättämään enimmät hankinnat myöhemmälle.
nukkumis asonnosta on keskusteltu... itse tykkään nukkua selällään ainakin osan yöstä, ja onneksi se vielä onnistuu. mutta pikku hiljaa alkaa tuo kylkiasento kutsumaan... :)
mutta nyt lähden tytön kanssa maalaamaan vesi väreillä.
-ebba-
Istahdin nyt tähän kotikoneelle kun muksut on pihalla ja isäntä töissä.
Töissä mulla ei ole mitään toivoa tänne kirjoitella kun sairaslomani aikaan oli tullut uudet säännöt ettei työpaikan koneita saa käyttää kun työasioiden hoitoon ja asiaa kuullema tarkkaillaan !!
En tiedä sitten mutta tällä viikolla on kyllä olut niin kiirekkin ettei olis ennättänytkään vaikka olisi ollut luvallistakin !!
Nukkumisesta oli kyselty, tykkään nukkua puoliks vatsallani/ kyljelläni ja ainakin vielä tuo asento onnistuu.Jonain öinä olen herännyt siihen kun olen kyljelläni nukkunut ja lonkka on ollut ihan puuduksissa, hirvee tunne !!
Mulla on rakenne-ultra vasta heinäkuun alussa ja neuvolakin kahden viikon päästä.
Ultraan meillä ei saa ottaa mukaan kun yhden aikuisen ihmisen, tosin en ajatellutkaan ottaa sinne lapsia mukaan..
Jos mies ei ultraan mukaan töiltään pääse niin tuleva kummitäti on lupautunut tulemaan..
Uusille palstailijoille tervetuloa ja mukavaa varmaan tupla-odotus nm. mulla on kohta 7-v identtiset ???tyttäret !!
Jahas en muista mitä muuta täällä oli keskusteltu ja nyt menen viikkaamaan pyykit kaappiin ja uus satsi pihalle kuivumaan, pyykkikone linkoaa jo...
Heissulivei ja koettakaa pärjätä helteestä huolimatta !!
Isotikru 15+6
Taidan olla nykyään näitä vikoja jotka pinoutuu päivään. Aamusin en oo enää aina jaksanu olla koneella vaan oon koittanu levätä ja sit laittaa eväät valmiiks itelle puistoruokailuun. Tytöt ku saa ruoan siellä mut ite en pärjää edes muutamaa tuntii jos ei oo mitään evästä mukana. Ja me ku tyttöjen kaa viihdytään puistossa kavereiden kaa :) Otetaan yleensä välipalaevästäki mukaan.
Mulla on alkanu iltasin supistelee. Ei kipeesti mut silleen et masu on kova ja tuntuu jotenki ikävältä. Onkohan se nää helteet vai se et liikutaan aika paljon? Jos ei tästä helpota ni alan ottaa pikkusen rennommin eli saa sit jäädä imuroinnit ja siivoilut sekä pitkät reissut kavereiden luo. Tosin jos mä en siivoo ni meijän koti tulee olee ihan kaameen näkönen koska ei mieskään jaksa. Teen ite lähes kaiken, mies hoitaa pihahommat. Eli mistäköhän sitä repis itelle apua?
Ainiin unohtu eilen neuvolakuulumisista kertoo et painoo on tullu 3-3,5 kiloa lähtöpainosta ja hemppa oli 106 eli kävin tänään ostaa rautalääkettä. Retafer ei mullekaan sopinu niin ku Milenna kirjotteli ja neuvolan täti suositteli Obsidania. Huomenna sit alotan. Meillä ei vielä tällä kertaa eli viikolla 17 mitattu kohdun sf-mittaa. Ens kerralla varmaan ku on sit jo viikko 20 menossa.
Ama-riialle onnea ja ihania hetkiä uuteen kotiin!
Harmon: Paljon tsemihaleja huomiseen rakenneultraan! Mulla oli sama tunne ku menin np-ultraan koska tyttöjen välissä just np-ultrassa todettiin et raskaus oli menny kesken. Jokainen ultra saa mut voimaan pahoin ja tärisen ihan niihin mennessä. Ikäviä tunteita jättää noi kauheet tapahtumat :(
Chaiga kyseli sokerirasituksesta. Mä olin kumpaaki tyttöä oottaessa ku arveltiin isokokosta vauvaa mut eipä tytöt ollukaan isoja, masu on kasvanu valtavaks ja lapsivettä on ollu paljon. Saa nähä joudunko tällä kertaa ku viimeks oli arvot koholla ( 1 tunnin paasto) joten olin sokerimamma.
Yazmin: Ei Espoossakaan Jorvissa saa ottaa lapsia mukaan ultaan. Siitä oli lapuissa ja puhelimessaki sanottiin ku totesin et saa nähä miten saadaan tytöille hoitaja koska meil oli vaikee sille päivällä saada. Missäpäin te asutte jos teillä saa lapset ottaa mukaan? Mä ainaki käytän aurinkorasvoja näillä helteillä. Pienempi paha jos laittaa rasvaa ku et jos palaa.
Tuulinäidille mukavaa neuvolaa huomenna ja ihania neuvolakuulumisa oli tänään muutamilla :)
-ebba- Vau jos sulla tuntuu liikkeet jo masun päälläki. Mulla liikkeet edelleen vaimeita ja niitä tunnen vaan sillon tällön.
Nyt iltapalalle!
Tarald ja tiitiäinen 16+4
Ei täällä ole kielletty lasten läsnäolo ultraäänitutkimuksessa. Taitaa olla näitä pienten lapsiystävällisten paikkakuntien hyviä puolia =)
Tampereen lähikunnassa siis asutaan. Kun Tampereella olen nuo kaksi aikaisempaa ipanaa saanut, sielläkin moneen kertaan varmistettiin, että ei sitten saa tuoda lapsia mukaan ultraan. Aika jännä. Mistä lie sitten johtuu että toimivat eri tavalla eri paikkakunnilla..? Tuskin sille mitään lääketieteellistä perustelua on..? Olihan täällä joku muukin äiti, joka oli ultrassa ollut lapsen kanssa. Kiitos muuten kun jaoit kokemuksesi! Hauskan kommentin pikkuisesi oli heittänyt =)
Tosin, täällähän kunta ei tarjoa kun yhden ultran. Np-ultraan ei käsittääkseni täällä edes ole mahdollista päästä.. Itse sitten saa päättää meneekö ultraan alkuraskaudessa vaiko sitten siinä viikolla 19-20. Mulla nyt kyseessä on jo kuitenkin toinen, koska pääsin alkuraskaudesta " ylimääräiseen" ultraan. Alkuvuodesta oli tm, niin nyt halusivat sitten taata mulle mielenrauhan heti sillon rv:lla 8. Olivatkin kyllä ihania ja ystävällisiä =)
Raportoin teille sitten kun ollaan ultrassa käyty. Että miten meni =)
Tarald:
Yazmin: Ei Espoossakaan Jorvissa saa ottaa lapsia mukaan ultaan. Siitä oli lapuissa ja puhelimessaki sanottiin ku totesin et saa nähä miten saadaan tytöille hoitaja koska meil oli vaikee sille päivällä saada. Missäpäin te asutte jos teillä saa lapset ottaa mukaan?
Tarald ja tiitiäinen 16+4
se alko kesäloma pariks viikkoa tänää. harjoittelu kunnialla ja hyvin arvosteluin takana ja töihinkin sieltä sitten pyydettiin :) kivaa, sillä siel on kivaa!
nukkumisgallubia oli ollu. ite normaalisti nukun mahallani tai puoliksi kyljellään, mutta nyt mahallaa ei toivoakaan, kyljellään alkaa lonkat särkee ja puolimahallaankin on ahdistavaa. ja selällään... painajaisia. paljon ja pahoja. että täällä voisi kutsua nukkumista enemmänkin heräilyksi milloin painajaiseen, pissa hätään, ahdistukseen tai lonkkakipuun. puhumattakaan siitä että pyöriminen saa lakanat rullalle ja rypyt painaa :D hyvin menee ;D
nimistä: meillä on tytölle yks nimi ehdotus ollu jo kauan, mutta nyt ollu pikkusen köyden vetoa siitä että ite haluisin nimen yhteen (viivalla tai ilman) kirjotettuna eli pelkäks etunimeks ja mies etu- ja toiseksnimeks. alkujaan oli kaks nimeä, mutta kun puhuttu siitä nimessä aina yhdessä niin nyt jotenkin tykkäisin siitä yhtenä nimenä. noh, kattoo. voihan se olla että keksitään joku uusi.
ja pojalle ei oo vieläkään nimeä. esikoiselle meni ainoa pojan nimi josta molemmat tykkäs joten toivotaan että tää on tyttö ;) ei vaa, eiköhän sitä jonku sitte keksi.
onneksi olkoon tulppa!!!
maha mulla tuntuu kutistuneen vaikka housut sanooki muuta. tunteeseen kaks syytä. 1. kaverin masu on jo niin ihanan pyöreän iso pallero :) ja 2. paino laskusuhdanteinen ja läskit katoo pinnalta joten muoto muuttuu läskipömpöstä vielä lisää raskausmassuksi.
liikkeet täälläkin tuntunu jo päälle asti viikkoja, on niin mahdoton menijä ja kung fu-mestari tää kakru :) välillä sutii ja potkiskelee niin että alkaa ihan tuntua häijyltä. mutta siis kiva että potkii, tietää että elossa on ja kovaa :)
yksi ikävä vaiva vaivaa. supistelut. mul ne on ihan kipeitäkin ja nyt kun on lähöddä ens ti turkkiin, olis kiva tietää onko ne vaikuttanu kohdun suuhun. yritin saada kunnalliselle aikaa neuvolalääkärille (tai noh, kelle tahansa itseasiassa joka olis suostunu vilkasee) eikä mitään irronnu. ainoastaan " ikävä kyllä yksityiselle joudut menemään" . ei edes voinu tää mun neuvolatäti joka on kätilö(!) vilkasta vaikka sanoin että oon oikeasti huolissani ja haluaisin tietää voinko esim. turvallisesti uida matkalla
aurinkovoidetta käytän todellakin! ensinnäkin ei todellakaan huvita saada pigmenttiläiskiä ihan vain sen takia että en raskaana ollessa käyttänyt mitään ja toisekseen, ne ei oo vaarallisia millään tapaa. ja jos jota kuta pelottaa niin onhan noita fysikaalisella suojalla olevia voiteita(sekä lasten että aikuisten, ja aikuinenkin voi käyttää lasten). mm. eucerinilla on sp 40 olevaa lasten fysikaalisellla suojalla olevaa aurinkovoidetta joka on tosi hyvä ja suojakerroin blokkaa tehokkaasti sekä uva:n että uvb:n.
ultra olis maanantai aamuna sitten. esikoiselle jouduttiin vielä maanantaiksi ottaa hoitopäivä juuri siitä syystä että täällä helsingissä ei lapsia huolita ultraan mukaan. ihan ymmärrettävää minusta. ultraaja saa keskittyä täysin maha-apinan tutkimiseen. ja sekin että joidenkin perheiden " niin kovin kiltit pikku enkelit" tarkoittaa kauhu kakaroita jotka hajottaa paikat ja jos ei muuta niin häiriköi äänen avulla ultraajan keskittymistä. joten ei voi oikein rajata " kiltit ja tottelevaiset lapset saa tulla" -matodillakaan :)
nyt tuli romaani... heh. lopetan :D moikkis taas.
freya ja masu-apina 18+6 (kö...)
Mulakin mitattiin se sf-mitta, tais olla 15cm.Kuulostaa aika vähältä, kun viime raskaudessa, lopussa siis, tais tuo mitta olla 36 tai 37cm.
Mullekin se terkka suositteli seuraavaks kokeiltavaks sitä Obsidania. Viime raskaudessa, tai oikeestaan aina, mulla on ollut ongelmia alhaisen hempan kans..mut en muista söinkö sillon, ja millä lopputuloksella tuota Retaferia kuitenkin, kun mulla sitä paketti oli tuolla..
Tervehdys taas pitkästä aikaa! Nyt minäkin oon taas kuvioissa mukana kun on muutto takana ja asutaan ihan oikeassa talossa, jossa on netti ja kaikki (mm. lämmin vesi, suihku ja oikea vessanpönttö ;) Onpa kiva päästä taas lukemaan teidän juttuja ja kirjottelemaan itsekin.
Nukkumisgallup: Aiemmin tykkäsin nukkua parhaiten selälläni, mutta nykyään on alaselkä niin kipeä selällään maatessa ettei enää oikein onnistu. Sellasta iskiastyyppistä kipua se kai on, vaikken niin tarkalleen tiedäkään mitä iskias on. (Sanlen kuvaus omastaan kuulosti tutulta) Inhottavaa kuitenkin. Silti en osaa alkaa nukkumaan muuten kuin selälläni, ja siinä sitten kiemurtelen ja yritän löytää sopivaa asentoa jossa vähiten sattuisi. :) Sitten kun oon saanut unen päästä kiinni, voin nukkua kyllä kyljellänikin.
Nimiä ei olla mietitty juurikaan. Tai lähinnä juuri niitä ihan mahdottomia ehdotellaan miehen kanssa vuorotellen ja yritetään keksiä mahdollisimman kammottavia yhdistelmiä. Ei meillä ole edes työnimeä pikkuiselle, vieläkään.
Kävin viime viikolla ostamassa ensimmäiset äitiyshousut, ja voi poijjaat että oli mukavat jalassa! Huomasin muuten, että äitiysvaatteiden käyttäminen tavallaan antaa muille (vieraammillekin) luvan puhua vauvasta ja kysellä raskaudesta yms. Eipä tuo kyllä haittaa, ainakaan vielä. Lisäksi kun veti mammahousut jalkaan, tuli heti mammaolo; tavallisissa vanhoissa olo on lähinnä läski. :) Toivottavasti ei jatku sentään ihan loppuun asti sen vanhan pulman miettiminen, että näytänkö raskaana olevalta vai pelkästään lihavalta...
Tulpalle kihlausonnittelut! Inania tommoset inanat uutiset. :)
Omaan napaan ei oikeestaan kummempia, viime neuvolasta on jo muutama viikko ja pitäis varata aika täältä uudesta paikasta. Kun vain jaksaisi herätä ajoissa soittelemaan sinne, työyö siis takana. Liikkeitä ei tunnu, ei parhaalla yritykselläkään. En jaksa olla huolissani asiasta, vaikkei beibe toukokuun alun jälkeen olekaan ilmoitellut itsestään. Kyllä kai ne potkut vielä joskus ennen synnytystä tuntuu, ja viimeistään sen jälkeen. :) Maha on kyllä kasvanut, vaikka iso osa siitä onkin vain läskiä... Vauva punnaa läskit tieltään ylös ja sivulle päin.
Joo. Tulikohan mulle puheripuli näin aamutuimaan... Hauskaa ja aurinkoista päivää teitille ja teitin mahoillenne! Meikäläinen lähtee hyvin ansaituille unille ja palaa asiaan illemmalla.
- Ama-riia rv 16+5