Kirjoita tähän sanonta, jota et ymmärrä. Ehkäpä joku osaa auttaa!
Kommentit (37)
Pivo ei ole kainalo, vaan käsi. Meillä myös pivotaan.
Jos joku menee tuhannen pillun päreiksi niin se menee varmaan tosi pieniksi paloiksi :)
Noita sanottiin sitten " pillun päreiksi" , kaipa sitä tiettyä kysyntää oli sitten runsaasti.;)
Vierailija:
Vierailija:
Voi myös sanoa, kun jokin esim. tippuu lattialla, että parempi se on maassa kun jumalattoman korkeella puussa. Minusta tämä on hauska!Minä olen kuullut myös, että parempi maassa kun jumalattoman suussa. Pakanan suussa siis? ko? kö?
Siis että jossain paikassa ei ole ketään muuta. Mutta siis tuo sanonta...ristillä sielu?
naiset on ennen (siis vuonna miekka ja kilpi- tyyliin) käyttäneet saunassa (kuukautisten aikaan ?) suojana puusta tehtyjä " päreitä" . Miehet ovat niitä tehdessään tietenkin arvioineet että mikä puu on niin iso että siitä riittää " tuhannen pillun päreeksi" .
Tänä päivänä sanonta on ilmeisesti muuttunut niin että kun joku tavara menee tuhannen pillun päreeksi, niin se rikkoutuu suurinpiirtein tuhanneksi (ja vaikka lie miljoonaksi) palaseksi.
Jotenkin näin se meni...
On olemassa joku sääntö jota noudatetaan tarkasti. Joku ei noudatakaan sääntöä ja muodostaa näin poikkeuksen, joka saa säännön noudattajat havahtumaan entistä tarkemmin sääntöä noudattamaan. Näin poikkeus vahvistaa säännön.
Nythän tätä käytetään vähän eri merkityksessä, mutta tämä on se virallinen.
Ennen synnytystä käsittämätön sanonta. Nyt ymmärrän paremmin:)
Mun mielestä se kohta:
Mun sieluni sä liitä äänes kuorohon
tarkoittaa sitä että ihminen pyytää että sielu liitettäisiin niihin jotka puhuvat jumalasta ja ovat siis jumalan äänen kuoro.
Eli ihminen pyytää että hänet liitettäisiin uskovaisten joukkoon
nauroin ihan vedet silmissä.. että vanhasta suvivirrestäkin voi olla noin monta versiota.
Minusta siinä pyydetään Herralta, että liittää mun sieluni sä liitä myös äänes kuorohon.. eli kun kuolen, saanhan liittyä taivaalliseen kuoroon.
-ja armon herraa kiitä, kun laupias hän on: kehoitetaan laulajia kiittämään taivaan isää, kun on niin laupias, että liittää siihen kuoroonsa sitten kerran.
Näin minä olen sen tulkinnut. Olipas sitä vaikea kirjoittaa..
Mutta kun JÄÄ PÄÄ VETÄVÄN KÄTEEN... mitä ihmettä se tarkoittaa?
-kyseienen sanalasku EI sovi naisen suuhun, mutta moni nainen käyttää tätä
- miten opetan tyttöni johtajaksi- eikä " VAIN" -tyypiksi???
Heh, ei sanontaa, mutta Suvivirren lopusta en ota tolkkua, joten jos joku viitsis vääntää rautalangasat. Miehen kans oli puhetta, hänen mielestään se on ihan selvä, muttei kuitenkaan osannut selittää... eli kuka tavallaan puhuu ja kenelle....?
Mun sieluni, sä liitä
myös äänes' kuorohon
ja armon Herraa kiitä,
kun laupias hän on.
Mutta mistä se tulee, sitä ei tiedä kyllä