ranteet kipeänä
moi! eli onko kellään ollut vastaavaa, minulla nyt pitkään ranteet raskauden aikana olleet kipeänä n. 30 rv lähtien. nyt olen 37+1 rv
yöllä kaikista kipeimmillään ja tuntuu että tuo nivel loksahtelee omituisesti joskus..ihan kuin lähtisi paikoiltaan..minusta aika ihmeellistä..onneksi huomenna lääkärikäynti taidanta kysäistgä mistä johtuu, mutta kertokaa jos jollain ollut samantyylistä juttua=)
Kommentit (11)
Eli kyse rannekanava-oireyhtymästä. Aika tavallinen raskausaikana, yleensä kestää niin kauan kun vauva syntyy. Toisilla puristusvoima heikkenee huomattavasti ja sormet kipeytyy.
Edellisten kanssa samaa mieltä siitä, että rannekanavan hermo puristuksissa. Ja on kuulemma yleistä raskaana ollessa. Minullekin kaksi lääkäriä lupaili vaivan jäävän synnyspöydälle, mutta eipä tosiaan jäänyt. Eli vaiva vain paheni pientä vauvaa hoitaessani. Lopulta ranteet olivat kuin tulessa koko ajan, ja pelkäsin nostella vauvaa, kun peukalonivelet lonksuivat ja äkillinen kipu teki peukalot hervottomiksi. Menin jälleen lääkäriin, ja nyt uusi lääkäri totesi, ettei vaiva tietenkään voi parantua kun ranteet ovat jatkuvassa rasituksessa (nostellessasi ja kantaessasi vauvaa)! Ja kun hoitona on tuo lastoitus (eli ranteet ja peukalot liikkumattomiksi lepoon) sekä tulehduskipulääkkeet, niin eipä oikein toiminut pienen vauvan äidillä. Imetin, joten en suostunut syömään lääkkeitä ja lastoitus oli käytännössä mahdotonta. Hoidoksi kokeiltiin akupunktiota, joka vähitellen ja ajankanssa auttoikin.
Eli hoitakaa hyvät naiset ranteenne kuntoon raskauden aikana, sillä se ei ole niin helppoa sitten kun lapsi on syntynyt.
vastauksista.kävin lueskelemassa asiasta ja epäilen että tämähän on kyseessä.onneksi juu raskaus jo loppuvaiheella ja sais tämän kivun loppumaan.en vain ennen ole kuullut koko jutusta..hyvähän se vasta nyt on puheeksi ottaa=)tyhmä kun on..kiitos teille! Puhun huomenna lekurille asiasta.=)
Mullakin on ollut ranteet tosi kipeät esikoisen raskauden aikana ja vauva-aikana vuonna 2003. Nyt olen huomannut, että samat oireet ilmaantuvat taas. Odotan pikkukakkosta rv 29 ja oikein pelottaa, että kuinka kipeikisi ranteeni taas tulevatkaan. Mulla on leikattu molemmista ranteista rannekanavan tukkeuma (canalis carpi tai jotain sinne päin) kymmenisen vuotta sitten. Kiertoliikkeet esim. autoa käynnistäessä ovat kaikkein pahimpia. Vihloo niin vietävästi ja tuntuu kuin ranne menisi pois paikoiltaan. Esikoisen hoito oli hankalaa, kivun takia, ramppasin yksityisillä lääkäreillä vaivani kanssa, mutta en saanut niistä mitään apua. Vaiva hävisi lapsen täytettyä vuoden. Jos jollain on jokin hoitomuoto auttanut kyseiseen vaivaan, niin laittakaahan vinkkiä.
Ihanaa aurinkoista ja helteistä tiistaipäivää!
Mulla oli myös sama ongelma esikkoa odottaessa ja ihan varmaan odotettavissa nyt kakkosen raskauden loppupuolella (nyt rv8+).
Viime raskaudessa mä sain apua sellasista ns. sideputkista. En tiedä oikeaa nimeä. Mutta saatetaan laittaa jonkun muun siteen päälle, pitää siteen paikallaan ja puristaakin mukavasti. Sain työterveyshoitajalta (ilmaiseksi). Neuvolasta en siis edes huomannut kysyä, mutta sieltäkin olisi ehkä saanut.
En siis pystynyt käyttämään niitä rannetukia, joissa oli lastat.
Mulla ongelma jatkuu vieläkin (esikon syntymästä reilut 2v), mutta se johtuu lähinnä tietsikan (tai siis hiiren) käytöstä. Mun lymfahoitaja on tehnyt yhden avaavan liikkeen ja opettanut toisen mulle. Lymfa muuten auttaa turvotuksessa ja on auttanut mua myös ranteen kanssa! Hoitoja voi ottaa myös raskausaikana.
Mutta noihin liikkeisiin. Hoitaja siis avasi kämmenen jännällä liikkeellä ja ihan tunsin, kuinka pahin särky lakkasi heti!
Itse tehtävä liike on sellainen, että otetaan peukalolla ja keskisormella kiinni ranteesta (sormenpäät esim. kämmenen puolella) ja pumpataan kevyesti ranteen ohuimmasta kohdasta (siitä mistä kämmen alkaa levenemään ja ranteessa olevan " pallomaisen" luun välistä).
Myös fysioterapiassa saa apua tähän vaivaan.
Taisin selittää aika sekavasti, mutta toivottavasti joku pääsi jujusta kiinni. Ei oikein ole termit hallussa...
Tähän voin lisätä myös sen (ei ihan kuulu asiaan), että jos loppuraskaudesta on turvotusta, niin se ei yleensä lopu synnytykseen, vaikka niin sanotaan. Mulla turvotus ainakin paheni synnytyksen jälkeen. Oli äärimmäisen vaikeaa pukea vauvaa, kun sormiin sattui ja ne oli kuin nakkimakkarat.
Mä tosiaan kuvittelin että se loppus pöydälle!! Tai niin lääkäri mulle sanoi.. Toki se on yksilöllistä joten toivoa on! On tää ikävä vaiva, tosiaankin! Mutta mulla ne rannetuet toimii kumminkin hyvin ja tuo sidejuttukin kuulostaa hyvältä! Kannattaa tosiaan mennä mahdollisimman nopeasti lääkäriin kun tämä vaiva ei taida valitettavasti mennä itsekseen ohi ja on ihan turha koko raskautta kärvistellä särkevien käsien kanssa kun siihen on edes jonkinlaista helpostusta saatavilla! Mä sain omat tukeni työterveyslekurilla myös maksutta.
Kamala vaiva. Toivottavasti kaikki eivät joudu kärsimään enää synnytyksen jälkeen!
Vielä tuosta, että lääkäri sanoi vaivan loppuvan synnytykseen.
Mäkin varmistin tuota turvotusasiaa kahdelta eri kätilöltä synnytyssairaalaasa ja molemmat vakuuttivat, ettei se voi pahentua enää synnytyksen jälkeen! Kaveri oli onneksi varottanut asiasta etukäteen ja osasin varautua.
Mulla on sama vaiva tullu kakkosta oottaessa, tosin ranteissa tuntunut vasta nyt yliajalla, mutta sormet on ollut jo pitkään puutuneet jatkuvasti. Päättelin itse aikanaan vaivan syyksi rannekanavaoireyhtymän ja terkkari vahvisti arveluni neuvolassa. Mua häiritsee erityisesti öisin nukkumista, kun sormet ja kämmenet puutuu tosi helposti. Terkka antoi ohjeeksi kokeilla illalla kylmägeelin levittämistä ranteisiin ja käsivarsiin ja sillä keinoin sain huomattavasti paremmat yöunet. Päivisin en ole viitsinyt sitä levitellä, kun oon jotenkin toimeen tullut. Geeliä kannattaa laittaa kahteen otteeseen 5-10 minuutin välein, näin ainakin mulla on parhaiten auttanut. En tiedä auttaako rannesärkyyn, mutta ainakin tuohon puutumishommaan kohtuullinen apu, eikä maksa paljon!
... mulla kanssa vasen ranne tosi kipeenä (ollu jo jonkin aikaa) ja mä vaan ajattelin sen johtuvan täällä verkossa roikkumisesta, kun tää ergonomia ei ole ihan yhtä hyvä kuin töissä... hih =D!
Tosiaan toi puutuminen on nyt tullut uutena ja se oireilee kyllä molemmissa käsissä/sormissa, ettö ilmeisesti on ihan muuta kuin nivelkipuilua huonosta asennosta johtuen?!
Nämä vinkit sai mun mies. Eli rannekanavan ahtauma ei tällä kertaa johtunut raskaudesta ;).
1. Lastat kannattaa laittaa käsiin yöksi. Päivisin niitä on yleensä hankala pitää.
2. Pidä käsi/kädet yöllä tyynyllä. Kohoasento auttaa. Tämä auttoi muakin!
Eli oliskohan sullakin rannekanavan ahtauma.. Turvotus siis puristaa jotain hermoa ranteissa ja samalla estää nestekiertoa tai jotain tän tapaista.. Kyselin asiaa täällä palstalla itekin reilu kuukausi sitten ja sain juuri tän ahtauman vastaukseksi ja lääkäri totesi sitten diagnoosin ihan oikeaksi. Mulla ainakin kädet puutuu ihan hirveästi, on kuin olis muurahaisia sormet täynnä ja ranteita särkee niinkuin olis jännetupin tulehdus..
Mulla alkoi jo jossain viikolla 18 tai 19, joten kiva kesä edessä kun turvotus vaan pahenee!! Sain molempiin käsiin sellaiset tukilastat joita käytän nukkuessa. Nyt ne pitänee ottaa jo päiväksikin käyttöön kun pelkkä yökäyttö ei enää riitä. Ja jos tuet ei auta niin sit kuulemma kortisoni piikit ranteisiin.. Muuta hoitoa siihen ei kuulemma tässä tilassa ole.
Toivotaan että sulla on sama vika. Sen nimittäin pitäs jäädä kuulemma jo synnytyspöydälle ja sulla se onkin pian jo edessä =).
Mä kärvistelen viel syyskuuhun saakka, mut onneksi tosiaan ne lastat on olemassa!!!