mikä on sopiva summa yo-lahjaksi
Kommentit (15)
lahjaksi ylioppilaalle 38 euroa maksavan lahjan, ja olisimme varmaan rahana antaneet 40 euroa. Oletko yksin menossa juhliin vai miehen ja lapsien kanssa? Silläkin vähän merkitystä että monta henkeä lahjaa antamassa..
Yksinäinen voi antaa vaikka 20 euroa. Perhe taas 40-50 euroa.
itse en mene kun vanha oppilaani kutsui juhliinsa, mutta laitan 20e
Tai ruusu ja kortti, jonka välissä on 20 ¿.
Olin ltänään yksissä ylppärijuhlissa johon vein lahjan (Arabian teemaa), arvo oli aika tarkalleen 40 euroa.
Nyt euro-aikaan tuntuu, ettei kakskymppistä oikein viiti antaa..
Tuohon kysymykseen 40-50¿.
olen keskituloinen (2800 e kuussa miinus verot) ja 100 e on kyllä paljon rahoissani lahjaksi. Ajattelin nyt antaa 30 e ja 3 ruusua. Onkohan ok.
Liikutko ihan eri piireissä. Me ei saatu edes häälahjaksi yli 50 euron lahjoja, edes omilta vanhemmilta ja oli sentään itse maksamme isot juhlat illallisineen ja viineineen + kaksi lahjan saajaa (hääpari), yo-juhlat pienemmät bileet. ei voi olettaa että joku perhetuttu käy kahvilla ja sujauttaa 100 euron lahjan. HALOO taidat olla aika äveriäs!!!
Mut 50 on musta maksimi ja sais tosiaan 20-30 euroa riittää..
ihan normaalisti tienaava.
kaveri meni viime kesänä naimisiin, kyllä hänen lahjaan meni noin 250¿. EN ollut edes kaaso. Kaveri vain.
mieheeni. Hänen suvussaan annetaan säälittävän halpoja lahjoja, varmaan 2 euroa per periskunta laitetaan yleisesti yhteisiin lahjoihin, varsinkin jos lahjansaaja on lapsi/nuori. Häälahjoissammekin 25 euron lahjaan oli osallistunut 7 pariskuntaa... eli tässä suvussa 5-10 euroa on ehdoton maksimi.
En kyllä tiedä, että ovatko edes huomanneet hirveän pihiytensä lahja-asioissa. Ja ihan hyvätuloista porukkaa on suurin osa!
Mutta on lahjansaajissakin ja juhlijoissa eroja. Toiset suunnilleen suuttuvat jos saavat lahjalistan ulkopuolelta lahjoja tai liian vähän ja siitä marmattavat, ja toiset taas ottavat lahjan kuin lahjan kiitollisena ja iloiten vastaan.
sain yo-lahjaksi aikanaan kaikkea väliltä 100 mk - 1000 mk. Yleisimmin raha/shekki taisi olla 200-500 mk eli 35 ¿ -85 ¿. Rahan arvon muutoksen huomioon ottaen, pidän noin 50 ¿ sopivana lahjana. Taisimme antaa miehen sukulaistytölle viime vuonna 100 ¿ yhdessä miehen veljen kanssa eli sen 50 ¿ per pariskunta. Sitä kyllä ihmettelen, kun joku kertoi saaneensa häälahjaksi vanhemmilta alle 100 ¿, häh? Ystäväni sai miehensä kanssa lahjaksi auton miehen vanhemmilta (noin 10 000e), mitä pidin aika isona lahjana. Ajattelisin, että esim. omat vanhempani saattaisivat antaa 1000¿.
taidat olla varoissasi. Ei me saatu pari vuotta sitten häälahjaksikaan kuin 20-40 euron arvoisia shekkejä tai lahjoja ja meitä sentään 2 saajaa.