Miten lastenlapsien käy, kun isovanhemmilla ei ole aikaa tavata ja hoitaa?
Monessa perheessä isovanhemmilla on iso merkitys lapsen kasvatuksessa. Miten käy, kun heillä ei olekaan aikaa enää, koska ovat töissä?
Kommentit (26)
Isovanhemmat jää lapsille viraammiksi kuin jos hoitaisivat. Lasten kannalta ei tapahdu muuta. Isovanhempiin vaikutus voi olla isompi jos lastenlapset jää vieraiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kotihoidontuki poistuu myös samaan aikaan.
Laadukas varhaiskasvatus hoitaa.
ja lapset on kateita hoitajien eväille.....
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat osallistuvat isossa määrin lapsen kasvatukseen juurikin eläkevuosiensa alussa, jolloin lapsenlapsi on pieni. Miten käy kun tuo aika jääkin väliin?
Ei mitään. Isovanhempani kuolivat jo ennen syntymääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei muutenkaan ole yhtäkään mummoa ja vaaria käytettävissä tälläkään hetkellä, joten eiköhän tulevatkin lapsenlapset pärjää. Itse on lapset tehty, itse ne pitää hoitaa.
Monella ovat asiat niin kuin kuvailet, mutta ei kaikilla. Joillekin isovanhempien merkitys voi olla erittäinkin suuri. Sitä vaan pohdin, että millaiset vaikutukset sillä mahdollisesti voi olla.
Minulla ei edes ollut isovanhemmat enää hengissä kun synnyin, mutta ihan normaali ihminen minusta kasvoi. Mutta en kuitenkaan kannata sitä, että eläkeikää venytettäisiin 70 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Lapset varttuvat ilman isovanhempiaan. Ei se sen monimutkaisempaa ole. Kiintymyssuhdetta ei synny, mutta siitä kärsivät lähinnä isovanhemmat sitten kun ovat vanhoja, sairaita ja yksinäisiä.
Lapsenlapsi asuu yli 2500 km päässä, joten tapaan häntä alle 2 viikkoa vuodessa. Siitä huolimatta meillä on oikein hyvä kiintymys suhde ja keskinäinen ymmärrys. Siitä aina jatketaan, mihin viimeksi jäätiin.
Ehdittäisiinpä, mutta kun molemmilla vuorotyö eikä eläkkeelle vielä vuosiin.