Lue keskustelun säännöt.
Miten puhua ala-asteikäisille kuolemasta ja hautajaisista?
01.06.2007 |
Mitä kannattaa kertoa kuolemasta 8-11 vuotiaille? Pitääkö kertoa enemmän jos lapset eivät itse kysele? Miten paljon ja pitkään lapset surevat, meillä kuoli ukki ja lapsi itki 2 päivää mutta nyt ei enää kysele eikä näytä ajattelevan asiaa. Onko hyvä idea hyvästellä hautajaisissa vainaja pitämällä arkkua auki? Monet sanovat, että on hyvä idea, onko kellään kokemuksia?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
minusta asiasta tulee kouluikäiselle puhua jo aivan avoimesti ja siten, että hän ymmärtää, ettei poismennyt ihminen enää palaa. Se mitä asiasta muutta kertoo, esim. menikö mummmu taivaaseen, näetkö mummua vielä, katseleeko mummu pilven päältä...niin nuo asita ovat mielestäni sellaisia joihin jokaisen vanhemman on vastattava oman uskonsa mukaan.
Koulussa lapsille puhutaan kuolemasta lähinnä uskontotuntien puitteissa. Kuolemalla ei pelotella, vaan kerrotaan sen kuuluvan ihmiselämään ja isovanhempien kohdalla se on täysin luonnollista korkean iän vuoksi. Lapsen surua korkea ikäkään ei tietysti muuta miksikään. Lapset kyselevät vaikeitakin asioita, esim. mihin ruumis menee jne. Olen itse kertonut lapsille tämänkin asian varsin suoraan (maatumisineen kaikkineen) ja samalla vakuuttanut, että kuolleen henkilön on nyt hyvä olla kun sielu lepää.
Kuolemasta on ehkä helpompi kertoa kun suru ei ole läsnä ja vaikeutuu, jos itsekin ovat shokissa läheisen kuoleman vuoksi.