Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppisen maailma- kokemuksia ja ajatuksia

Vierailija
19.09.2026 |

Miten  viisikymppiset koette maailmanne juusri nyt verrattuna muihin ikiin? Miten te nuoremmat tai vanhemmat näette tämän elämänvaiheen- pelottava pudotus vanhuuteen, kukkeinta aikaa lasten jälkeen vai jotain muuta? 

Aloitan. 

Olen 55v nainen ja hyvin tyytyväinen elämääni, mutta varjoja kyllä on. 

Plussat: 

Itsevarmuus, tiedän kuka olen ja tiedän, miten asiat yleensä menevät. Synkällä hetkellä on vertailukohtaa, voin katsoa taaksepäin ja todeta että tuostakin selvisin. 

Käytännössä itsevarmuus näkyy esim. työuran etenemisenä, AI sun muut ovat inspiroivia uusia asioita eivätkä pelotteita. (Plus, on duunille hyödyllistä kun keski-ikäinen nainen vetää innostuneena koulutuksia CoPilotin mahdollisuuksista, ison porukan on helpompi samaistua tätiin kuin nuoreen IT spesialistiin. )

Menkkojen loppuminen, hurraa! 😁 Muistan miten joskus suunnittelin lomia joissa uidaan sen perusteella, milloin menkat ovat. Ei enää, luojan kiitos. 40v kiusallista ja kivuliasta verenvuotoa riitti, kiitti. 

Lapset ovat aikuisia ja ilmeisen täyspäisiä ihmisiä- ihan pieleen ei siis ole mennyt heidän kasvattamisensa vaikka epävarmuudet pikkulapsiaikana kiljuivat minulle "Huono äiti!" joka nurkasta. Onnellisia, tasapainoisia ihmisiä olen jotenkin saanut lisättyä tähän maailmaan. 

Raha! Raha ei tuo onnea kuulemma, mutta pitkän työuran suoma palkka ja hyvä edessä oleva eläke tuovat ihan erilaisen maailman kuin nuoruusvuosien rahapulaelämä kun piti aina pelätä että raha loppuu kesken. En ole rikas, mutta tasaisen varakas verrattuna menoihin. 

Varjot: 

Vanhemmat alkavat luisua kohti pysyvää avun tarvetta. Lähellä asuvat sisarukset ottavat päivittäisen vetovastuun, mutta kohta vanhempieni sukupolvi on poissa ja minä olen sitä vanhinta sukupolvea. 

Fysiikka! Teen innolla saman 2h patikointireitin tyttären kanssa kuin aina ennenkin, mutta nyt hän auttaa minut sen kiviaidan yli. Ei nouse jalka entiseen malliin, käsivoimat eivät ole niinkuin kymmenen vuotta sitten. 

Pelko huonosta vanhuudesta, nyt kun esimerkkejä löytyy lähipiiristä paljon. Muistisairaus, syöpä, vuodepotilaaksi joutuminen, eläminen ilman mahdollisuuksia vaikuttaa tulevaisuuteen. 

Kaiken kaikkiaan, viisikymppisyys on ihanaa aikaa. Jos saisin valita, haluaisin kyllä olla nykyinen itseni mutta nelikymppisen kropassa. 😁

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme