Kertokaa nyt te tuleeko multa maitoa vai ei?
Tossa toisessa ketjussa jo pähkäilin tätä imetystä kun ahdistaa....
no mutta... Anna vauvalle siis aina ensin rintaa ja sitten pullosta. Näin mennyt koko ajan, vauva 7vko. Pullosta meneee 80-100ml rintojen jälkeen. Mutta jos annetaan pelkkää pulloa niin tuo 100ml-140ml riittää vauvalle. Öisin kun vauva nukkuu pitkään rintani ovat kuitenkin ihan täynnä ja joudun vauvan herättämään rinnalle. Joskus riittää yösyötöksi tuo rinta siis, mutta joskus yölläkin annan n. 40ml lisää että on tyytyväinen. Vauva imee siis sen helpon maidon ja sen jälkeen lopettaa.
Kuinka pitkään näin voi jatkua? Onko vaaraa rintatulehduksesta kun juo vaan sen helpon maidon? Ehtyykö maidon tulo?
Kommentit (6)
Mulla on samankaltasia ongelmia: tyttö on 6viikkoinen ja tähän asti ollut pelkällä rintamaidolla. Nyt jaksaa imeä kerrallan toista rintaa korkeintaan 5min. ja röyhtyn jälkeen toista ehkä jos hyvä tuuri käy minuutin tai kaksi (ja sitten nukahtaa.) Tällätavoin meillä ollaan rinnalla kahden tunnin välein..
Pullosta kun antaa menee reilusti kerralla, vaihdellen 80-120ml per syöttö. Syttövälitkin on sillon jopa 4 tuntia..
Eihän tyttö voi saada rinnasta imettyä samaa määrää pienemmässä ajassa kuin pullosta...
Lapsi on sitten tietenkin vihainen ja hirveitä raivareita rinnalla, hosuu ja saa hirveesti imaa mahaansa...
Eikö tyttö ime koska maitoa ei tule vai onko se vaan laiska? Kuitenkin rintoihin jonkun verran nousee maitoa ja rutistaessa valuukin...
Kauheeta tää imetystouhu!
Mulla ei ol kuin yksi vauva, joten älkää pitäkö tätä jumalan sanana. Mun oma kokemus on se, että maitoa tulee juuri sen verran kuin imettää.
Toinen oppimani asia on, että syöttövälin pituus voi olla äidin tavoite, mutta lapselle sillä ei ole väliä. Syö kun on nälkä ja voi syödä tiheästikin lyhyitä aikoja, kun haluaa päästä syliin. Eli ei mun mielestä ole huono asia, että lapsi syö kahden tunnin välein, monethan syövät paljon useamminkin.
Maito on myös hyvin eri paksuista, joten pienestäkin määröstä voi tulla kylläiseksi jos maito on vain rasvaista.
Myöskään rintojen pinkeydestä ei voi päätellä mitään. Kun maidontulo tasaantuu, niin pinkeyden häviäminen on normaalia. Mitä löllömpi rinta, sitä rasvaisempaa maitoa.
Rinnasta maito tulee hyvin eri paineilla, joten ajan perusteella ei voi arvioida lapsen saamaa maitomäärää.
mä suosittelisin jättää korvikkeen kokonaa jos rinnoista tuleee maitoa, koska lapsi tottuu pulloruokintaan ei pian syö lainkaa rintaa. rinta on aina paras vaihtoehto lapselle ja se vähentää myös sairauksia ..korvatulehdusta mm. lapsi pärjää rintamaidolla jopa 6kk asti!
kukin tehköön itselle sopivalla tavalla....
Rintamaito myös sulautuu helpommin vauvan masuun kuin korvike, tästä johtuen vauva voi olla rinnalla jopa tunnin välein.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että kannattaa vauvan antaa imeä niin usein kuin hän haluaa. :)
6vkosella vauvalla mahdollisesti menossa tiheän imun kausi!
me mentiin vanhemman pojan kanssa 8kk osittain imetyksellä. päivisin meni hiukan korviketta mutta yöt pärjättiin pelkällä rinnalla.
Jos korviketta ei mene huimia määriä kannattaa vain sitkeästi tarjota vauvalle rintaa että maitomäärä nousee rinnoissa.
Olis kiva kuulla mitä kakkoselle kuuluu?
Meillä edelleen pulloa ja rintaa. Pullosta 80ml-140ml syöttö kerralla. Yhteensä 500-700ml päivässä menee siis lisämaitoa. Rintaa tyttö suostuu syömään vielä joka kerta. Mietin tässä vaan kuinka kauan tämä vielä kestää tällaisena tilanne. Tyttö nyt siis 3kk, hyvin kasvaa.