Kysymyksiä vauvan ruuista?
luin esim.ohjeen täältä vauvalehen sivuilta tomaattinen jauhelihakastike, onko totta että jo 6kk vauvalle voi siis antaa jauhelihaa?eikö se ole aika rasvatsa? mitä jauhelihaa ootte antanu? ja ohjeessa mainttiin oreganokin...? ite oon ajtellu et vois tehdä jotain helppoja ruokia vauvalle ettei aina tarvis antaa noita valmis purkkeja, mietin esim perunajauheliha sekotusta, tai jotai.onko vinkkejä antaa?tai jotain uita liharuokia... kasvissoseet on halpoja mutta melkei noi liha purkit alkaa olla 1 e kpl nii jos kohta lapsikin syö 2 lämmintä ateriaa päivässä + välipalat ja puurot nii aika kalliiks tulee jos päiväs menee 4-5e vauvan ruokaa... hedelmä soseet on niin helppoi et aion jatkoski antaa purkis niitä en ala väsäämää mut oisko tälläselle tumpelolle antaa jotai yksinkertasin ruoka vinkkejä...
ja sit vielä et mihin ootte pakasta niitä? kaverini sanoi että pakastaa tyhjiin piltti purkkeihin mutta eikö lasi hajoa pakkasessa?
kiitos etukäteen...
ainii sitten vielä kysymys että mitä ruokaa voi antaa 6,5kk vauvalle sormin syötävksi naposteltavaksi? joku puhui jotai kurkun palasta tms. mutta meillä ei vielä hampaita ja eikö kurkkuun voi tukehtua...tai jotai..
voiko ostaa esim.baby porkkanoita ja keittää ja antaa siten...luin myös juuston viipaleesta mutta voiko näin pienelle..antakaa vinkkäjä sormiruuasta myös...oisin kiitollinen jos joku jaksaa vastata kellä tietoa ja kokemusta...
Kommentit (4)
sanoa että sitä ei saa antaa kun onhan se maitotuote :)
Naudan paistijauheliha on hyvää vähärasvaista.
Kun pilttipurkkeihin panee vähän vajaan täytön, niin toimivat pakkasessa. Ruokahan vähän laajenee jäätyessään, niin jos on ihan täynnä, niin purkki voisi haljetakin. Minäkin epäilin tätä halkeamisjuttua ensin, mutta nyt olen käyttänyt hyvällä menestyksellä.
Kannattaa tosiaan keittää lihoja ja silputa ne pieneksi tehosekoittajalla jääpalarasioihin. Minä olen ostanut esim. broilerin rintafilettä, jonka olen pilkkonut vähän pienemmäksi ennen keittämistä, niin kypsyy nopeampaa. Sitten olen keittänyt porsaan kyljyksiä, joista olen poistanut luun ja rasvan reunasta ennen keittämistä. Sitten lohta olen keittänyt höyrykattilassa myös.
Jos laiskottaa, niin voi ottaa kaupan kasvissosepurkin (jotka on suht' edullisia) ja kaataa sen lautaselle ja lisätä pakasteesta yhden jääpalakuutiollisen lihaa, niin saa vaivatta liha-kasvisaterian ja säästää kaupan vastaaviin verrattuna. Mutta valmiita ruokasekoituksiakin voi tietty pakastaa, mutta ne pitää muistaa vaan ottaa sulamaan edellisenä päivänä, koska sulaminen siellä pilttipurkissa kestää aika kauan.
Meillä oikeastaan saman ikäinen hampaaton tapaus. Syö mielellään sitä kurkkua, mutta saa siitä vai sen pehmeimmän sisäosan. Tykkää kuitenkin järsiä sitä. Olen antanut raakaa porkkanaakin. Sitäkin on kiva järsiä, makua lähtee, viileänä rauhoittaa ikeniä, mutta ei saa varsinaisesti syötävää siitä, eikä vaatteet sotkeennu.
Yritän vastailla semmoisiin mihin muistan :)
Meillä aloiteltiin lihat jauhelihalla, terveydenhoitaja neuvoi ostamaan vähärasvaista naudan jauhelihaa (olikohan meillä 7% rasvaa?). JOs teillä on tehosekoitin niin helposti saa tehtyä muitakin liharuokia. Minä olen keittänyt maustamattomia broitsusuikaleita, porsaan suikaleita, kirjolohta ja kalkkunan jauhelihaa. Kunhan katsoo vain ettei niissä ole suolaa. Olen siis keittänyt ne, muussannut tehosekoittimella ja laittanut päivän annoksiin jääpala-astiaan. Siitä sitten helposti aina ottanut pakastimesta ja sekoittanut pottu-vihannekseen/kasvikseen.
Teen myös kasvikset valmiiksi pakastimeen. Esimerkiksi pottua-porkkanaa/maissia/kesäkurpitsaa/parsakaalia/kukkakaalia/herne-maissi-paprikaa jne. Bataatista meidän typy ei tykkää...
Sormiruuista. Juustoja ei saa antaa kun niissä on suolaa. Me ollaan annettu kurkkua (kuoret kannattaa ottaa pois niin ei niin helposti mene väärään kurkkuun), keitetyn porkkanan palasia, leivän murusia (onhan leivässäkin kyllä suolaa...), muutenkin keitettyjen kasvisten palasia :)
MiaMik ja neiti kohta 8kk