Laittaisitko 1. luokkalaisen kävelemään kouluun 5km?
Meidän kunnassa uusi sääntö, että kaikki ala-asteelaiset kävelevät kouluun jos koulumatka on alle 5km. Tähän saakka on ollut taksikuljetus jos koulumatka on ollut pienillä koululaisilla yli 3km. Linja- autoja täällä maalla ajelee harvakseltaan joten se ei paljon auta. Olenpa aika ihmeissään kun talvella on kunnon pakkanen ja pieni koululainen kävelee melkein ton 5 kilsaa kouluun.
Kommentit (62)
Nyt kävelynopeudessa!!
Olette aika naurettavia ja lapsellisia!
Kuinkahan paljon teillä olikaan ikää?
Asumme ulkomailla ja täällä ei kuuna päivänä tulisi kenenkään mieleen valittaa 5 km koulumatkasta.
12
Vierailija:
jonka pennuilla on vain sata metriä kouluun! Kyllä minusta on viisi kilomeriä melko pitkä matka pienelle koululaiselle kuljettavaksi aamuin illoin. Tiedä mitkä pedofiilit ja hiipparit vaanii lasta koulumatkalla, entä jos on kaatosade tai 30 asteen pakkanen!
Vierailija:
Kuuden minuutin kilometrivauhtion TODELLA HYVÄ kävelytahti -- suurin osa hölkkääjistä menee hitaammin. Sillä vauhdilla JUOSTAAN maraton aikaan 4.12 -- jää monelta tekemättä, kokeilemaan vaan. Itse kävelen noin 15 km lenkkejä pari kertaa viikossa enkä 3.45 maratoonarina yllä tuohon tahtiin, lähellekään. Kävelen noin 8,5 km tunnissa, hölkkään 12-13. Ja minä siis kävelen aika monen lenkkeilevännaisen ohi ja käyn lenkillä kävellen kun ystävät juoksevat...7-vuotiaalta menee reippaasti kävellen tuohon matkaan noin 45-50 minuutia, todennäköisesti kuitenkin tunti. TUon ikäiset kun haaveilevat välillä :)
T: tänään vastauksissa ahkeroinut personal trainer
Vierailija:
enkä varsinkaan jossain Valtimolla, jossa sudet ovat todellinen riski aivan asutuksen lähelläkin. Tätä eivät ehkä nuo toista mieltä olleet aiemmat ole ottaneet huomioon. käsi sydämelle; kuinka moni laittaa ekaluokkalaisensa kävelemään 5km pimeässä alueella jossa on useita susia liikkeellä?
Missään nimessä en kävelyttäisi tuollaista matkaa, vaan kustantaisin itse kyyditykset silloin, kun pyörällä ei voi kulkea.
Nämäkin ovat niitä valintoja (kuten se asuinpaikkakin, kuten joku mainitsi). Eli mihin haluat laittaa rahasi?
Eiköhän se vaara ole suurempi kaupungissa asutuksen keskellä, Lahden seudulla siepattiin vilkkaalla seudulla koulumatkalla ollut tyttö autoon ja raiskattiin, Oulussa siepattiin pikkutyttö. Eipä maaseudun koululaisista tule mieleen kuin ne TAKSILLA liikkuneet kuurot koulutytöt joita kuljetta oli hyväksikäyttänyt vuosia.
Heti epäillään että äidit ym. sitten kulkee autolla työpaikalleen yms. kyllä meillä ainakin me vanhemmat kävellään työpaikkoihimme, meillä kun ei ole edes autoa. Työmatkaa meillä 6-8 km. Lapset ovat pienestä pitäen oppineet kävelemään, eikä marisemaan kuinka raskasta kävely muka on. Jos lusikalla on annettu niin ei kauhalla voi vaatia.
siellä on vaan toisenlaiset vaarat, ja nuo sudet ovat täyttä todellisuutta tuolla seudulla. En tosiaan laskisi lapsiani susien keskellekään kävelemään, en pidä niitä yhtään sen pienempänä pahana kuin pedofiileja.
En laittaisi ekaluokkalaista kävelemään tuollaista matkaa, vanhempana asia on toinen. Suomessa on suuren osa vuodesta kouluunmenon aikaan aamulla säkkipimeää, syksyllä vihmoo vettä ja talvella on pakkasta ainakin pohjoisemmassa Suomessa. Nämä viiden kilometrin koulumatkat tuskin ovat katuvalojen alueella. Ymmärrätte varmaan miten pimeää on, kun ei näy valoja kilometrien säteellä? Hoitaisin lapsen kyydityksen itse.
Itse olen kulkenut omat koulumatkani kävellen (se 5 km), mutta ekaluokilla sain kyydin " kammokeleillä" . Pelkäsin kuollakseni pimeää, eikä puheet lähistöllä liikkuneista susista yhtään helpottaneet asiaa. En silti yhtään sutta nähnyt (ehkä siksi, kun oli niin pimeää :)
Vierailija:
Asumme ulkomailla ja täällä ei kuuna päivänä tulisi kenenkään mieleen valittaa 5 km koulumatkasta.12
jos treenaamatta 7-vuotiaana kävelee 6 minuutin kilometrivauhtia 3 kertaa päivässä joka päivä (eikä siis rasitu tai vaadi palautumista) niin kyllä pienellä harjoittelulla kävellään naisten 20 kilometrin kävelyssä kovempaa kuin suomen nykyiset olympiaedustajat...
talvella nastat renkaisiin tai potkukelkka alle.
ja naapureilta kyselyä kimppakyydeistä tuiskulla ja pakkasilla. Hoidatte tietenkin itse oman vuoronne...
Ja vastaus kysymykseen: en ikinä laittais kävelemään, mutta pyörällä se siis jo onnistuu.
t. äiti, joka teki näin 5 vuotta sitten...
vaan siitä, että 5 km on pitkä koulumatka kävellä suomen talvessa. se vie tunnin ellei enemmänkin pieneltä huonossa säässä. Siksi kyyti olisi paikallaan.
Täällä jotkut väittävät kävelleensä sen puoleen tuntiin mikä on sula mahdottomuus. Sellaista lasta ei ole eikä tule -- tai jos tulee, se pitää laittaa treenaamaan kävelyä nimenomaan sinne olympialaisiin. Koulumatkaksi se on silti suomessa pitkä ja hankala. Varsinkin maantien reunaa.
70-lukuun vertaaminen on naurettavaa, sillä maailam oli täysin toinen -- vaarat liikenteessä pienemmän (autoja vähemmän, vauhdit huomattavasti alhaisempia) eikä tuo liene millekään anmusedälle kovin hanakla saalis houkutella väsynyttä lasta räntäsateessa autoon...
Vierailija:
En laittaisi ekaluokkalaista kävelemään tuollaista matkaa, vanhempana asia on toinen. Suomessa on suuren osa vuodesta kouluunmenon aikaan aamulla säkkipimeää, syksyllä vihmoo vettä ja talvella on pakkasta ainakin pohjoisemmassa Suomessa. Nämä viiden kilometrin koulumatkat tuskin ovat katuvalojen alueella. Ymmärrätte varmaan miten pimeää on, kun ei näy valoja kilometrien säteellä? Hoitaisin lapsen kyydityksen itse.Itse olen kulkenut omat koulumatkani kävellen (se 5 km), mutta ekaluokilla sain kyydin " kammokeleillä" . Pelkäsin kuollakseni pimeää, eikä puheet lähistöllä liikkuneista susista yhtään helpottaneet asiaa. En silti yhtään sutta nähnyt (ehkä siksi, kun oli niin pimeää :)
Ei taida useimmat näistä vastaajista tietää, minkälaista on asua maalla Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa. Se tarkoittaa talvella todella kovia pakkasia, susia, karhuja, pilkkopimeää, kaahaavia rekkakuskeja eikä mitään pyörätietä ole aurattu aamulla klo 7 mennessä, ei nimittäin satu edes sellaista olemaan, vaan tarjolla on ensin kiemurainen kylätie ja liukas maantien laita autoineen, jos se koulubussi ei satu reitille osumaan. Vähän liikaa 7-vuotiaalle!
terv. 45, 8 km koulumatkaa -40 asteen pakkasella tarponut, useamman kerran karhunpaskat nähnyt ja pari kertaa sudenkin tien yli juoksemassa.
sillä kyky pyöräillä liikenteessä on huono. Näin oli jo 70-luvlla -- vasta kolmasluokkalaisena sai pyöräillä koulun vaikka koko matka olisi pyörätietä. Tämä ei ole laki, vaan koulun oma järjestyssääntö jota koululaisen on noudatettava -- oppilaaksi tullessa sitoudutaan sääntöihin.
En ikinä päästäisi 7-vuotiasta maantien laidalle pyöräilemään 5 kilometrin matkaa -- kaikkialla ei ole valaistuja pyöräteitä!
heiltä lausunto siitä että matka on liian vaarallinen. Silloin saa kydityksen. Lakihan sanoo (ean tarkkaan muista mutta tarkista finlexin sivuilta) että jos matka on ylivoimaisnen tai lapsi ei siitä selviydy/kykene niin kyyti on järjestettävä.
Asumme Savolaiskylässä, pienen kyläkoulun vieressä. Viime syksynä/talvena kylätienvarteen, jota pitkin koululaiset taittoivat kävellen matkaansa, oli jatkuvasti pysäköitynyt auto, jossa kuski istui sisällä. Aina siihen aikaan kun koululaisia suunnilleen oli liikenteessä eli n. klo 13-14. Hän oli parkkeerannut autonsa sellaiseen kohtaan, missä ei ollut taloja kummallakaan puolella, vaan sankkaa kuusikkoa. Tästä tietysti poliisille ilmoitettiin ja auto ja mies oli poliisille ennestään tuttuja, sama kyttääjä kierteli lähikaupungissa koulujen liepeillä (myös sen koulun, jossa itse toimin luokanopena) ja kyseli pieniä oppilaita kyytiin (tein itsekin poliisille ilmoituksen tämmöisestä). Älkää nyt olko liian sinisilmäisiä!
Myös petoeläimet ovat todellinen vaara pienille lapsille, itse en Kainuussa todellakaan laittaisi lastani pitkälle erätaipaleelle.
Ottakaa nyt sitten huomioon se, että jossain Suomessa talvet ovat todella kylmiä ja lumisia, ei ole pyöräteitä, vaan pitkiä korpitaipaleita. Olisi aika hurjaa pistää aamulla pimeään 7v koululainen raahaamaan reppua. Minä olisin ÄITINÄ ainakin helvetin huolissani, enkä siis edes laittaisi.
Jos joskus 70-luvulla joku on kävelly ekaluokkalaisena 5 km:n matkan, niin miltä se tuntui? Miltä tuntui sateella, painava reppu selässä? Miltä tuntui kun aura-auto ei ollut nuollut teitä paljaiksi vaan piti kahlata pienillä jaloilla 30:n sentin uudessa lumessa 5km:n matka. TUskin silloin käveli 30minuuttiin...
Liikenne on muuttunut aika paljon viime vuosikymmeninä. AUtojen määrä ja nopeudet tieliikenteessä on kasvaneet. Meidän ohi menee vilkasliikenteinen valtatie 5. Kun olin itse lapsi autoja kulki tiellä yksinkertaisesti vähemmän ja nopeutta oli vähemmän. Minäkin sain ylittää tien alle kouluikäisenä yksin. Mutta en todellakaan tänäpäivänä antaisi lapseni yksin alle kouluikäisenä mennä lähellekään tuota tietä.
Minä en siis laittaisi lastani kulkemaan yksin 5km:n matkaa, veisin sitten mieluummin itse ja lapsi saisi mennä koulun jälkeen iltapäiväkerhoon odottamaan. Onneksi minulla ei tuollaista ongelmaa tule vastaan (elleivät perkeleet mene lakkauttamaan tuota kyläkoulua, jossa on kyllä 60 oppilasta), sillä asumme koulun viereisellä tontilla ja lapsellamme on koulumatkaa kotiovesta koulun ovelle n. 100m.
6-7 vuotias on liian pieni kävelemään edestakaisin noin pitkän matkan.
taisi olla provo, tai sitten sen lapset juoksee kouluun savannilla leijonien kanssa : )
Tämän on pakko olla provo? Luulisi että kyyti tänä päivänä on löydyttävä noin pienille keinolla millä hyvänsä. En ikinä laittaisi lastani tuollaiselle koulumatkalle, en vaikka itse kävelisin vieressä. Kohtuuton matka noin pienelle joka päivä kävellä säässä kuin säässä reppu selässä. Muutenkin rankan koulupäivän päätteeksi ja aamun aluksi. Muuttaisin ennen vaikka jonnekin kuin laittaisin lapsen tuollaista matkaa kävelemään.
Pelkäänpä vaan, että mitä useammassa kunnassa uskalletaan tuo päätös kyydityksien lopettamisesta tehdä, sitä hyväksytympi asiasta tulee... Seuratkaa kuntienne päätöksentekoa, meillä vanhin lapsi vasta 2-v, mutta varmasti älähdän, jos joku kunnan päättäjistä alkaa ehdotella kyydityksien poistamista.