Ahdistaako/masentaako?
Mun on pakko kertoa tarinani tänne: mulla on ollut muutama pahempi masennusjakso elämässäni ja aina PMS aikaan ahdistusta ja paniikkikohtauksia. Olen käynyt miltei 2 v psykoterapiassa ja syönyt masennuslääkkeitä pariin otteeseen. Viimeisin episodi puhkesi kun lopetin imettämisen ja palasin töihin - mua ahdisti enemmän kuin koskaan ja PMS oireet olivat ihan megalomaaniset.
Löysin todellisen avun internetin kautta, eli joku kertoi jossain siitä, että kannattaa tarkistuttaa hormonitilanne. Nyt olen syönyt estradiolia 2 mg per pvä, lopetin kahvin ja makeat sekä hormonaalisen ehkäisyn. Nytkin pitäisi olla päällä PMS viikko ja olo on siis niin levollinen, että varmaan viimeksi olen voinut näin hyvin ennen opiskeluaikoja. Helsingissä on naistentautien tohtori joka erikoistunut tähän asiaan, on hoitanut estradiolilla menestyksekkäästi myös synnytyspsykoosia. Lisää tietoa löytyy hakusanoilla googlesta estradioli+masennus, ja sieltä vaikka artikkeli Mehiläisen sivuilta.
Toivottavasti tästä olisi apua jollekin muullekin, minulla elämä on muuttunut aivan radikaalisti paremmaksi ja ihan muutamassa viikossa. Tunsin jo ekalla viikolla että hoh-hoh, ei enää ole vaikea hengittää...