Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan itseään kunnioittava ihminen, käyttää rahaa lentokentällä

Vierailija
05.09.2026 |

Ei mene omaan päähän.

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihminen nimenomaan kunnioita itseään silloin, kun on saanut elämänsä järjestettyä niin, että voi ostaa sen kahvin silloin kun siltä tuntuu? Itseään kunnioittava ihminen arvostaa omaa aikaansa, mukavuuttaan ja sitä, että saa käyttää rahansa asioihin, jotka tekevät omasta elämästä miellyttävämpää. 

Joo mä kanssa mietin, että aika jännä näkökulma itsensä kunnioittamiseen on osassa viestejä. Että on jotenkin enemmän itseään kunnioittavaa olla nälkäinen ja janoinen tuntien ajan kuin ostaa jotain lentokentältä. Varsinaista shoppailua kentillä ja laivoilla en ymmärrä minäkään (varmaan lähinnä, koska vihaan shoppailua niin paljon), mutta totta kai kentillä ostetaan ruokaa ja juomaa järkevästi, kun sellaiselle on tarve. On se tarve sitten kahvihampaan kolotus, kiljuva nälkä pitkän matkan päälle tai halu tehdä odotuksesta mukavampi.

Joku taulapää teki jotakin ihmeellisiä psykologisia päätelmiä ihmisistä jotka ostaa syötävää ja juotavaa lentokentällä. :D 

Vierailija
182/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ostaa halvalla kahvin lentokentän r-kioskista. Lisäksi ei joku burger king lentokentällä nyt mikään erikoisen kallis ole. Jos burgeriateria maksaa euron pari enempää, niin so what. En ole kantelemaan eväitä mukaan sen vuoksi.

Mitä jos olet aikuinen ja kestät sen 4h lennon epsanjaan syömättä mitään? 

Yleensä siellä kentällä ollaan ainakin parisen tuntia ennen lähtöä niin kyllä siinä on hyvä jotain aikuisenkin haukata.

Ei ole tarvetta olla kentällä kuin korkeintaan runsas tunti ennen lentoa - maalaisille tiedoksi. 

Lähtöselvitys kannattaa tehdä netissä ja ottaa mukaan vain ne matkustamoon mahtuvat käsimatkatavarat eli pieni matkalaukku per henkilö - ellei ole lähdössä maailmanympärysmatkalle.

Itse olen luopunut käsimatkatavalaukusta, ihmiset kun raahaavat niin hitosti tavaraa matkustamoon että kaikki yähyllyt ovat aina täynnä.

Nykyään otan matkustamoon vain pienen repun ja muut tavarat ruumaan, vaikka mun ruumalaukkukin on vain käsimatka kokoinen, mutta pääsee helpommalla.

Itse pidän helpompana sitä, ettei joudu odottamaan matkalaukkua sitten määränpäässä - puhumattakaan siitä, että laukku lähtisi maata kiertävälle radalle.

Itse en taas ymmärrä, että miten se helpottaa elämää, että pääsee hiukan aiemmin lentokentältä pois. Yleensä kyse on jostain puolesta tunnista. Vähäiset käsimatkatavarat taas lisää lentomukavuutta, kun ei tarvitse raahata lentokentällä kaikkea koko ajan mukana ja kaikki mahtuu varmasti edessä olevan penkin alle. Toisekseen aika monta kertaa olen nähnyt, että ne isot käsipakaasit ovat lähteneet kuitenkin ruumaan, kun eivät ole mahtuneet matkustamoon. 

Ruumaan menevän laukun jättäminen kentällä vie ehkä 1-2 minuuttia. Määränpäässä sitä laukkua saa odottaa yleensä 5-15 minuuttia. 

Mielestäni 10 minuutin odotus on pieni hinta siitä, että voi käyskennellä kentällä ja koneenvaihdoissa pelkän pienen olkalaukun tai repun kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellakaan rahasta kiinni,  mutten silti viitsi maksaa niitä ylihinnoiteltuja sämpylöitä ym.,   oman maun mukaisia harvoin on edes tarjolla, en pidä mistään paksuista leivistä tai sämpylöistä. Tykkään syödä ohutta kauraleipää ja juustoa, joskus olen jopa tehnyt pienet eväät kentälle mukaan, jos on aikainen aamulento. Jonkun mielestä säälittävää, itselleni matkustaminen on sen verran tavallista, että toimin kuten milloinkin tilanteeseen parhaiten sopii, teen tai kahvin voin ostaa.  Lentokoneaterioitakaan en läheskään aina tilaa, saatan ottaa mukaan hedelmän tai jotain muuta pientä. Pärjään kyllä hyvin muutaman tunnin tankkaamatta sen kummemmin.  

Vierailija
184/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ostaa halvalla kahvin lentokentän r-kioskista. Lisäksi ei joku burger king lentokentällä nyt mikään erikoisen kallis ole. Jos burgeriateria maksaa euron pari enempää, niin so what. En ole kantelemaan eväitä mukaan sen vuoksi.

Yleensä siellä kentällä ollaan ainakin parisen tuntia ennen lähtöä niin kyllä siinä on hyvä jotain aikuisenkin haukata.

Ei ole tarvetta olla kentällä kuin korkeintaan runsas tunti ennen lentoa - maalaisille tiedoksi. 

Lähtöselvitys kannattaa tehdä netissä ja ottaa mukaan vain ne matkustamoon mahtuvat käsimatkatavarat eli pieni matkalaukku per henkilö - ellei ole lähdössä maailmanympärysmatkalle.

Itse olen luopunut käsimatkatavalaukusta, ihmiset kun raahaavat niin hitosti tavaraa matkustamoon että kaikki yähyllyt ovat aina täynnä.

Nykyään otan matkustamoon vain pienen repun ja muut tavarat ruumaan, vaikka mun ruumalaukkukin on vain käsimatka kokoinen, mutta pääsee helpommalla.

Itse pidän helpompana sitä, ettei joudu odottamaan matkalaukkua sitten määränpäässä - puhumattakaan siitä, että laukku lähtisi maata kiertävälle radalle.

Viime vuosina lähes aina laukku on jo ollut hihnalla kun olen päässyt lentokentän läpi hihnastolle. En muista koronan jälkeen ainoatakaan kertaa että olisin joutunut odottamaan edes viittä minuuttia hihnaston vieressä. Ja olen lentänyt kymmeniä kertoja.

Kertaakaan ei myöskään ole laukku ollut hukassa.

Aina ihmetyttänyt toi kadonneiden laukkujen arvoitus - oon lennellyt nelisenkymmentä vuotta, about aina on ollut ruumalaukku, koskaan se ei ole mennyt hukkaan. Onnellisten tähtien alla sitten syntynyt tässäkin asiassa? 

Olin jossain vaiheessa hotellissa töissä (Helsingissä), ja noin kerran viikossa kuriiri toi asiakkaan kadonneen laukun tälle respaan. 

Kun tyypillisenä päivänä oli ehkä 100 checkiniä niin siitä voi laskea että keskimäärin yksi laukku viidestä sadasta katoaa.

Hotelliurastani on jo yli 10v joten ehkä tilanne on muuttunut. 

Yleensä laukku tuli myös aika nopeasti asiakkaan perässä. Tyypillinen kuvio oli, että noin klo 17 saapuva asiakas sanoi että hänen laukkunsa tulee sitten perässä, ja sitten se laukku tuli joko myöhään samana iltana tai viimeistään seuraavana aamupäivänä. 

Vierailija
185/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihminen nimenomaan kunnioita itseään silloin, kun on saanut elämänsä järjestettyä niin, että voi ostaa sen kahvin silloin kun siltä tuntuu? Itseään kunnioittava ihminen arvostaa omaa aikaansa, mukavuuttaan ja sitä, että saa käyttää rahansa asioihin, jotka tekevät omasta elämästä miellyttävämpää. 

Jos joku myy bussipysäkillä saludokahvia termoskannusta 100€/kuppi, niin säntäätkö kieli pitkällä ostamaan sen koska se elämäsi on niin hyvin järjestyksessä että 100€ kulu ei sitä romahtaa?

Entä kunnioitatko itseäsi 120% vai 200% enemmän sen sumpin juotuasi? Paljonko se nostaa itsekunnioitustasi?

Entä jos jätät joskus jotain ylihintaista ostamatta, niin romahtaako itsekunnioituksesi? 

Vierailija
186/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaiset syövät ja juovat ainakin ihan estoitta Helsinki-Vantaalla. Mutta niillä onkin normaalisti rahaa, toisin kuin suomalaisilla kituuttajilla.

Vierailija
187/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä kanssa mietin, että aika jännä näkökulma itsensä kunnioittamiseen on osassa viestejä. Että on jotenkin enemmän itseään kunnioittavaa olla nälkäinen ja janoinen tuntien ajan kuin ostaa jotain lentokentältä. Varsinaista shoppailua kentillä ja laivoilla en ymmärrä minäkään (varmaan lähinnä, koska vihaan shoppailua niin paljon), mutta totta kai kentillä ostetaan ruokaa ja juomaa järkevästi, kun sellaiselle on tarve. On se tarve sitten kahvihampaan kolotus, kiljuva nälkä pitkän matkan päälle tai halu tehdä odotuksesta mukavampi.

Joku taulapää teki jotakin ihmeellisiä psykologisia päätelmiä ihmisistä jotka ostaa syötävää ja juotavaa lentokentällä. :D 

Ei siihen suurta psykoloogista osaamista tarvita, että ymmärtää että ylihintaisen kahvikupin ostaja on LAMMAS joka menee lauman mukana vaikka teuraalle. 

Ainakaan ei ole kummoista talous- tai rahaosaamista jos ei ymmärrä maksavansa ylihintaa. 

Vierailija
188/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan siihen joka ihasteli miten herkullista ruokaa Helsinki Vantaan lentoasemalta saa, ja miten ei voi mitenkään verrata ABC:hen. 

Missä Hki-Vantaan turvatarkastuksen jälkeen voi syödä merkittävästi laadukkaammin kuin ABC:llä?

Vierailija
189/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen suurta psykoloogista osaamista tarvita, että ymmärtää että ylihintaisen kahvikupin ostaja on LAMMAS joka menee lauman mukana vaikka teuraalle. 

Ainakaan ei ole kummoista talous- tai rahaosaamista jos ei ymmärrä maksavansa ylihintaa. 

Edelleen jatkat tuota lapsellista paskan suoltamista. Kyse on vain syömisestä ja juomisesta. Ei mistään muusta. Sä tässä teet tavallisesta elämän asiasta ongelman ja kuvittelet olevasi jotenki mahtava ja erilainen. Et ole mitää muuta kuin typerä ja lapsellinen. 

Vierailija
190/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen jatkat tuota lapsellista paskan suoltamista. Kyse on vain syömisestä ja juomisesta. Ei mistään muusta. Sä tässä teet tavallisesta elämän asiasta ongelman ja kuvittelet olevasi jotenki mahtava ja erilainen. Et ole mitää muuta kuin typerä ja lapsellinen. 

BÄÄÄÄH! BÄÄÄÄÄÄÄhh…..

Nouseeko matkakuume? 

Idiootille tiedoksi, että en ole lammas. Sä tässä olet täysin vähäjärkinen.

En osta ylikallista kahvia koska en juo kahvia lainkaan. Olen jo kertonut tässä ketjussa, että ostin viimeksi Alepasta kaksi lihapasteijaa ja turvatarkastuksen jälkeen vesipullon Ärrältä. Olipa helvetin suuri rahanmeno.

En ole silti niin vähä-älyinen, että miettisin muiden ostoksia ja tekisin niistä jotakin paskavam maisia psykologisia päätelmiä. Et käy täysillä kyllä joten mene hoitoon.

Vierailija
191/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahaa riittävästi, niin miksi ei käyttäisi? 

Ei sen vertaa jaksa odottaa, että pääsee muualle missä hinnat ovat 5x pienemmät? 

Riippuu, mihin on menossa. Itse lentelen useimmiten Aasian suuntaan, ja lentoaika on 11-13 tuntia. Kotikaan ei aivan kentän vieressä ole, ja kentällä pitää olla pari tuntia ennen lähtöä. Matkaan menee kokonaisuudessaan helposti 15 - 17 tuntia. Siinä tulee nälkä jos ei syö.  

Kentältä saa parempaa ruokaa kuin koneesta. Usein käyn loungessa tankkaamassa, vaikka ei sielläkään enää nykyään ole kovin hyvää ruokaa. On minulla aina vähän evästäkin. 

Vierailija
192/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palataan siihen joka ihasteli miten herkullista ruokaa Helsinki Vantaan lentoasemalta saa, ja miten ei voi mitenkään verrata ABC:hen. 

Missä Hki-Vantaan turvatarkastuksen jälkeen voi syödä merkittävästi laadukkaammin kuin ABC:llä?

Non-Schengen puolella on pizza-automaatti. Siitä saa aika hyviä pizzoja. Oma tyhjä vesipullo kannattaa ottaa mukaan ja täyttää se turvatarkastuksen jälkeen. 

Vierailija
193/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen matkan aina niin, että ei jää turhaa aikaa lentokentillä oleskeluun. Hyvin on mennyt, nopea vaihto ja lähtiessä kunnon "tankkaus" ja eväitä vielä mukaan. Viimeksi lento oli peruttu ja oli kolme tuntia aikaa seuraavan koneen lähtöön, niin join kahvia ja söin leivoksen kahvilassa. En käy koskaan missään kaupoissa lentokentillä, enkä osta mitään. 

Vierailija
194/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kieltämättä vähän outoa kun ravintoloita/kauppoja on yleensä pilvinpimein suhteellisen lähellä lentokenttää, jos se oma aika on niin tärkeää, miksi ei yhdistä sitä kuuluisaa järkeä ja omaa aikaa vaikka siinä viereisessä kahvilassa, miksi se kupponen TÄYTYY saada siellä kentällä missä se (todennäköisesti) on kalliimpaa. 
Veikkaan, että tätä on haettu tässä keskustelussa eniten näiden puolesta jotka ihmettelevät sitä psykologistakin näkökulmaa.

Itseäni ei kiinnosta, varsinkin jos tietoisesti olet tehnyt sen päätöksen, että käytän nyt 25e kahviin ja korvapuustiin. Ongelmana se, että enemmistö ihmisistä ei tee sitä tietoisesti vaan ohjatusti/pakotetusti niin kuin täällä on selitettykin.

Vierailija
195/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en taas ymmärrä, että miten se helpottaa elämää, että pääsee hiukan aiemmin lentokentältä pois. Yleensä kyse on jostain puolesta tunnista. Vähäiset käsimatkatavarat taas lisää lentomukavuutta, kun ei tarvitse raahata lentokentällä kaikkea koko ajan mukana ja kaikki mahtuu varmasti edessä olevan penkin alle. Toisekseen aika monta kertaa olen nähnyt, että ne isot käsipakaasit ovat lähteneet kuitenkin ruumaan, kun eivät ole mahtuneet matkustamoon. 

Ruumaan menevän laukun jättäminen kentällä vie ehkä 1-2 minuuttia. Määränpäässä sitä laukkua saa odottaa yleensä 5-15 minuuttia. 

Mielestäni 10 minuutin odotus on pieni hinta siitä, että voi käyskennellä kentällä ja koneenvaihdoissa pelkän pienen olkalaukun tai repun kanssa. 

Kyllä sitä laukkua saa monesti odotella puoli tuntiakin. Riippuu kentästä. Mutta minustakin on silti parempi matkustaa kevyesti. 

Vierailija
196/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku myy bussipysäkillä saludokahvia termoskannusta 100€/kuppi, niin säntäätkö kieli pitkällä ostamaan sen koska se elämäsi on niin hyvin järjestyksessä että 100€ kulu ei sitä romahtaa?

Entä kunnioitatko itseäsi 120% vai 200% enemmän sen sumpin juotuasi? Paljonko se nostaa itsekunnioitustasi?

Entä jos jätät joskus jotain ylihintaista ostamatta, niin romahtaako itsekunnioituksesi? 

EI KUN SINÄ OLET VIHOLLINEN KUN ET SUOSTU HYVÖKSYMÄÄN MINUN NÄKÖKULMAANI JA PÄÄTÖKSIÄNI!!! MINÄ EN TEE VIRHEITÄ, OLE HILJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vierailija
197/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI KUN SINÄ OLET VIHOLLINEN KUN ET SUOSTU HYVÖKSYMÄÄN MINUN NÄKÖKULMAANI JA PÄÄTÖKSIÄNI!!! MINÄ EN TEE VIRHEITÄ, OLE HILJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Mitä sä huudat ja raivoat?

Vierailija
198/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kieltämättä vähän outoa kun ravintoloita/kauppoja on yleensä pilvinpimein suhteellisen lähellä lentokenttää, jos se oma aika on niin tärkeää, miksi ei yhdistä sitä kuuluisaa järkeä ja omaa aikaa vaikka siinä viereisessä kahvilassa, miksi se kupponen TÄYTYY saada siellä kentällä missä se (todennäköisesti) on kalliimpaa. 
Veikkaan, että tätä on haettu tässä keskustelussa eniten näiden puolesta jotka ihmettelevät sitä psykologistakin näkökulmaa.

Itseäni ei kiinnosta, varsinkin jos tietoisesti olet tehnyt sen päätöksen, että käytän nyt 25e kahviin ja korvapuustiin. Ongelmana se, että enemmistö ihmisistä ei tee sitä tietoisesti vaan ohjatusti/pakotetusti niin kuin täällä on selitettykin.

Mulla on aina mielen päällä se turvatarkastuksen jono yms. Mieluummin hoidan itseni kunnialla kentälle ja arvioin, paljonko sen jälkeen on aikaa syömiselle/kahville/tms. Joo, saattaa olla vähän arvokkaampaa, mutta joku arvo on silläkin, ettei tarvi kiirehtiä tai murehtia, tuleeko kiire. Aikanaan, kun asuttiin ulkomailla, meidän "kotikentällä" oli paikallisen pitsaketjun ravintola (lätyt tismalleen saman hintaisia kuin muuallakin), niin meillä oli oikein perinne mennä hyvissä ajoin ja syödä pitsat, kun kerran tai kaksi vuodessa lennettiin lomalle. Harva meistä kai niin usein lentelee, että sillä on taloudelle tai itsekunnioitukselle suurta merkitystä, ostaako kentältä jotain vai ei.

Vierailija
199/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta 100 euron saludotermarikahvia, koska se ei millään lailla paranna elämänlaatuani. Erikoiskahvi tai viinilasillinen lentoa odotellessa puolestaan parantaa hetkellisesti elämänlaatuani. Toki jos rahat olisivat erittäin tiukalla niin jäisi välistä, mutta kun talous ei millään lailla tähän kaadu niin miksipä en nauttisi tästäkin hetkestä.

Vierailija
200/225 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä asia voi olla jopa päinvastoin ja tuo, että ajatellaan pelkästään paljonko jokin maksaa, on nimenomaan köyhän ihmisen mentaliteetti. Talous- tai rahaosaaminen voi nimenomaan olla niin hyvässä kunnossa, että voi ostaa just mitä haluaa silloin kuin haluaa. Kun rahaa on paljon, asioiden arvoa ei enää mitatakaan pelkästään rahassa, vaan mukavuus, käytännöllisyys ja omat mieliteot voivat painaa kupissa enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi