Sienibisnes suomessa
Minua hämmästyttää, miksi kukaan ei kuivaa sieniä myyntiin. Esim mustatorvisieni, suppilovahvero ja tatit ovat oikein hyviä kuivattuna ja kaksi ensimmäistä ainakin säilyvät myös hyvin kuivattuina. Ja kuivuvat helposti.
Vaaditaanko tuohon jotain lupia?
Kommentit (5)
Olen nähnyt kuivattua kanttarellia myynnissä ja oletan myyjien itsensä poimineen ja kuivanneen. Voi kai noita myydä ilman lupiakin pienissä määrin, jos löytää ostajia. Ei tietenkään minkään firman kautta. Itse olen hyvin varovainen, koska Suomessa tapahtuu myös sienimyrkytyksiä ja kuivattu ja jauhettu sieni on käytännössä mahdoton tunnistaa jälkikäteen.
Söin eilen ison suppisaterian ja pieretys alko saman tien. Edellisestä metsäsieniateriasta oli vierähtänyt jo tovi - aika kuultaa muistot. Auttaiskohan sienten kuivaus suolistoa sulattamaan sienisokeria paremmin? Mietin myös mikä merkitys maaperän puhtaudella on sieneen. Eilisen aterian sienet oli kerätty läheltä kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kuivattua kanttarellia myynnissä ja oletan myyjien itsensä poimineen ja kuivanneen. Voi kai noita myydä ilman lupiakin pienissä määrin, jos löytää ostajia. Ei tietenkään minkään firman kautta. Itse olen hyvin varovainen, koska Suomessa tapahtuu myös sienimyrkytyksiä ja kuivattu ja jauhettu sieni on käytännössä mahdoton tunnistaa jälkikäteen.
Öhöm? Kantarelli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aloituksen sienet on ammattilaiselle tidella helppoja tunnistaa. Myös kuivattuna. Kuivatun sienen myynti ei ole verotonta, ja en nyt tarkoittanutkaan mitään hämärää kotikauppaa.
Tatteja kai kuitenkin kuskataan suomesta esim. Italiaan
http://psyvault.net/viewforum.php?f=34