Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä kun ravintolan työntekijä ei suostu puhumaan suomea?

Vierailija
02.09.2026 |

Kyllä, olen nuori ja osaan erinomaisesti englantia (TOEFL testissä 118/120 eli C2-taso) mutta minusta on nurinkurista että Suomessa suomalaisia ja suomea puhuvia palvellaan englanniksi. Se tehään vielä aivan pokkana olettamalla että kaikki osais englantia eikä vaivauduta opettelemaan edes aivan perusfraaseja.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valta on aina sillä, joka voi kävellä pois. Nouse pöydästä ja poistu.

Maksamatta tietenkin. Jos tulee ongelmia, voit vain sanoa, että et ymmärtänyt. 

Vierailija
202/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painut helvettiin sieltä ravintolasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa jäisi ilman ruokaa jos asiakas ei osaa tilata ranskankieliseltä ruokalistalta. Suomessa  suomalaiset hyväksyvät ja alistuvat   kaikkeen tälläistä alamaiskansaa ollaan. Itse  poistun   tuollaisesta ravintolasta jossa ei saa palvelua Suomen kielellä.

Vierailija
204/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleisellä tasolla on mun mielestä jotenkin tosi surullista, ettei me suomalaiset haluta, että täällä pysyvästi tai pitkäaikaisesti asuvat ulkomaalaiset opisivat ja käyttäisivät suomea. Me palvelemme heitä niin hyvin englannin kielellä ja tulkkipalveluilla, ettei heillä oikein ole edes mahdollisuutta oppia kieltä, vaikka asuisivat täällä vuosia ja vuosia.

Toki on vain ja ainoastaan positiivinen asia, että esim. hiljattain maahan tullut kielitaidoton ihminen ei syrjäydy vain, koska ei osaa suomea, vaan saa työpaikan ja pysyy yhteiskunnassa mukana. Mutta jollain aikataululla ajattelisin, että on aika omituista, että pysyvästi maassa asuva ei halua tai viitsi opiskella kieltä, ja me suomalaiset ollaan ihan liekeissä kosmopoliitteja ja ennen pitkää varmasti menetetään tämä meidän oma kieli.

Vierailija
205/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä välttämättömyys se suomen kieli on? Tärkeintä on asenne, palvelu ja hyvä sapuska!

Tilaus kai onnistuu vaikka näyttämällä listalta?

Miten te nasset ja rasset pärjäätte ulkomailla? Tuleeko nälkä?

Minulle on ainakin ihan sama, mitä kieltä tarjoilija puhuu, kunhan kommunikaatio onnistuu ja ruoka on hyvää!

Näin. Suomen kieli ja kulttuuri häviävät kumminkin, koska syntyvyys ei riitä. Kaikki muu on naurettavaa ajanpeluuta.

Vierailija
206/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa jäisi ilman ruokaa jos asiakas ei osaa tilata ranskankieliseltä ruokalistalta. Suomessa  suomalaiset hyväksyvät ja alistuvat   kaikkeen tälläistä alamaiskansaa ollaan. Itse  poistun   tuollaisesta ravintolasta jossa ei saa palvelua Suomen kielellä.

Yllättävän paljon Ranskassa kuitenkin käy turisteja, vaikka eivät saa ruokaa maassa.

Vierailija
207/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista että ei löydy suomea puhuvia työntekijöitä kun työttömiäkin on niin paljon 🤔

Suomalaisia ei haluta palkata tai usein ei edes suomea hyvin osaavia maahanmuuttajia, luultavasti koska heitä ei ole niin helppo hyväksikäyttää. Sen takia itse välttelen tällaisia firmoja.

Vierailija
208/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisella vilkaisulla näyttäisi monen pariisilaisen ravintolan nettisivut olevan englanniksi ja ruokalistatkin löytyy. Jopa pöytävaraus onnistuu ilman sanaakaan ranskaa.

Vierailija
209/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että Helsingin ulkopuolella ei tahdo saada kelvollista ravintolaruokaa. Se voidaan tarjoilla kyllä suomeksi, mutta se on lasten ruokaa. Pizzaa, burgereita ja muita pikaruokia, mutta moninkertaisella hinnalla. Syökö aikuiset ihmiset oikeasti kuten lapset muualla Suomessa. Itä-Suomessahan sitten ei saa edes noita. 

Saman havainnut. Tampereella ja Turussa on joitain hyviä paikkoja, mutta pikkupaikkakunnilla aina jotain epäterveellistä roskaa. Burgereita ja pizzaa, atomeita ja lörtsyjä.

Vierailija
210/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon Ranskassa kuitenkin käy turisteja, vaikka eivät saa ruokaa maassa.

Mulle ja kaverille on tarjoilija nauranut päin naamaa ja haukkunut meidät toiselle asiakkaalle, kun kaveri meni (ranskaksi) kysymään puolen päivän jälkeen, onko kyseisessä kahvilassa croissanteja. Ilmeisesti Ranskassa on jotain muita vetovoimatekijöitä kuin asiakaspalvelu.

Vierailija
211/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä välttämättömyys se suomen kieli on? Tärkeintä on asenne, palvelu ja hyvä sapuska!

Tilaus kai onnistuu vaikka näyttämällä listalta?

Miten te nasset ja rasset pärjäätte ulkomailla? Tuleeko nälkä?

Minulle on ainakin ihan sama, mitä kieltä tarjoilija puhuu, kunhan kommunikaatio onnistuu ja ruoka on hyvää!

Näin. Suomen kieli ja kulttuuri häviävät kumminkin, koska syntyvyys ei riitä. Kaikki muu on naurettavaa ajanpeluuta.

Jos sinun Reddit-kuplassasi asiat ovat noin, älä yleistä sitä koskemaan koko suomen itsenäistä valtiota…

Vierailija
212/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ja kaverille on tarjoilija nauranut päin naamaa ja haukkunut meidät toiselle asiakkaalle, kun kaveri meni (ranskaksi) kysymään puolen päivän jälkeen, onko kyseisessä kahvilassa croissanteja. Ilmeisesti Ranskassa on jotain muita vetovoimatekijöitä kuin asiakaspalvelu.

Ehkä jutun vitsi aukenee sinullekin vielä joku päivä. Nauran nyt itsekin enkä ole edes ranskalainen!!!!

Vierailija
213/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lyö vaikka naamaan?

Vierailija
214/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lyö vaikka naamaan?

Ei kannata, ne osaa karatea. 

Vierailija
215/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jutun vitsi aukenee sinullekin vielä joku päivä. Nauran nyt itsekin enkä ole edes ranskalainen!!!!

Kyllä tämä episodi minuakin naurattaa, nauratti jo aikanaan, kun se tapahtui (ei, emme olleet kovin tuttuja ranskalaisen ruokakulttuurin kanssa, ja oppiihan sitä noinkin). Mutta kyllä mä silti olen sitä mieltä, että asiakaspalvelussa voi toimia ystävällisesti ja saavuttaa ihan samat tavoitteet kuin pilkalla. Kuten nyös keskustelupalstoilla.

Vierailija
216/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista että ei löydy suomea puhuvia työntekijöitä kun työttömiäkin on niin paljon 🤔

Miksi vaikka italialaisen tai turkkilaisen ravintolan työntekijöiden pitäisi osata puhua suomea?

Siksi että ollaan Suomessa? Jos suomalainen menee töihin noihin maihin niin ei paikallisia suomeksi palvella.

Vierailija
217/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaikka italialaisen tai turkkilaisen ravintolan työntekijöiden pitäisi osata puhua suomea?

SIKSI, KOSKA HÄN  pitää puljuaan SUOMESSA.   Ymmärrätkö   I D I O...........I.

Vierailija
218/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen taas. Tuskin osaat edes päivää sanoa englanniksi.

Tyhmä, kaikki 70 luvun jälkeen PUHUU englantia ja sujuvasti.  Todennäköisesti itse väännät savvoo.

Vierailija
219/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin saa todella paljon parempaa palvelua, kun osaa edes auttavasti ranskaa.

Vierailija
220/221 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin saa todella paljon parempaa palvelua, kun osaa edes auttavasti ranskaa.

Ranskassa? Sillä auttavalla ranskan sönkötyksellä saat olla iloinen ettei sinua hirtetä lähimpään katulamppuun. Ranskalaiset ovat ylpeitä kielestään, eivätkä halua kuulla jonkun turistin pilattua mongerrusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi