Työtön kotiäiti
Onko työtön kotiäiti työtön, jos hän tekee erilaisia kotitöitä melkein kokopäivätyön verran viikossa?
Kommentit (8)
On, koska Kela maksaa korvaukset.
Sellainen kotiäiti.
Oikean kotiäidin elättää mies, ei Kela.
Vierailija kirjoitti:
On, koska Kela maksaa korvaukset.
Sellainen kotiäiti.
Oikean kotiäidin elättää mies, ei Kela.
Mitä jos on lesbo? Saako vain mies elättää kotiäidin? Miten sääntökirja sanoo.
Minusta kotiäiti, jolla on omia lapsia ja ihan itse synnyttämiä rakkaita lapsia, saakin olla kotiäitinä, ja keskittyä oleelliseen, jos ja kun yhteiskunnalla ei ole työttömän kotiäidin koulutustaan vastaavaa palkkatyötä edes tarjolla, saatika, että tuhansien hakijoiden joukosta kaikki kotiäidit valittaisiin yhteen avoimena olevaan työpaikkaan, koska ei vaan voi, mutta kotiäideillä on jotakin mitä ei lapsettomilla naisilla tule ikinä olemaan käyvätpä sitten töissä tai ei. Sitä paitsi tämä kotiäitien paheksuminen on lähtenyt juurikin sosialistien punikkien ja eronneiden yh.äitien kateudestaan, koska heillä ei ole valinnanvaraa, että hoitaisivat kakaransa itse, kun eivät ole onnistuneet löytämään lastensa isäksi sellaista, jolla on hyvät tulot ja varallisuutta, että voisivat ollakin sen kolme neljä vuotta lapsensa alkuvuosista kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että lapsi, joka on saanut varhaislapsuutensa viettää kotona oman äidin tai mummonkin hoidossa kasvaa lapsesta paljon tasapainoisempi ihminen kuin mitä perhepäivähoitajan hoivissa kasvaneet vanhempiensa ollessaan töissä ja/tai päiväkodissa suuressa kakaralaumassa, jossa ei saa taatusti yksilöllistä huomiota kuin oman äidin kanssa kotosalla. Entisestä DDR:stähän tuo naisten tunkeminen duuniin heti synnytyslaitokselta palauduttuaan aikoinaan on lähtöisin.
Kotiäiti elää puolisonsa tuloilla ei yhteiskunnan varoilla
Itse hoidin aikoinani lähes koko lasteni varhaislapsuutensa ajan lapseni kotona, ja en hamunnutkaan työelämään siihen aikaan elämäni vaiheessa. Tottahan se on ja pakko myöntää, että kotona lastemme hoidon mahdollisti kylläkin mieheni eli lastemme isän töissä käynti, ja tulot olivat sen verran hyvät, että pärjäsimme. Se silloinen kelan myöntämä lasten kotihoitotuki oli niin pieni summa, että yksinhuoltajana en olisi voinutkaan jäädä kotiin hoitamaan omia lapsiani vaan olisi ollut pakko hakeutua töihin. Noh, itse tein lapseni muutaman vuoden välein pahimman talouslaman koittaessa 90-luvun alkupuolella ja sehän jatkui pitkään.
Konkursseja tuli ja pankkikriisit. Mutta onneksi oman mieheni ammattiala oli sellainen, että ei talouslama suoraan vaikuttanut hänen työhönsä kuin pienen lyhyehkön ajan, jolloin itse olin töissä ja mieheni hoiti lapsiamme ja kotihommat. Sittemin kun mieheni pääsi pienen työttömyysjakson jälkeen töihinsä, niin lastemme isoäiti kävi hoitamassa lapsiamme. kun molemmat olimme välillä töissä yhtäaikaa lastemme ollessa alle kouluikäisiä ja vielä peruskoulun ala-asteella käyviä koululaisia. Olen ikuisesti kiitollinen jo edesmenneelle äidilleni eli lastemme isoäidilleen, että hän jaksoi ja oli silloin vielä hyväkuntoinen käydessään meillä kotona hoitamassa lapsiamme. Ja tänä päivänä lapsemme ovat jo olleet kauan aikaa aikuisia ja hyvin menestyneitä työssä käyviä nuoria, ja heillä on jo omat perheensä. Mutta terveys on se tärkein pointti ihmiselämässä, että pysyisi toimintakykyisenä , ja jaksaisi osallistua yhteiskunnan rakentamiseen ja ennen kaikkea pysyisi oman elämänsä rakentamisessa mukana.
Jos hän on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, niin hän on työtön. Jos ei ole ilmoittautunut, niin ei ole työtön.
- Kyllä minusta työttömyys tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että on palkkatyön ulkopuolella, eikä tätä kommenttiani pidä ymmärtää kotiaskareidn ja kotona tehtävien töiden vähättelynä tai niiden mitätöintinä
Uskovainen mies
Tekee työssä käyvätkin kotitöitä.