YLE: Parisuhteessa olevat seniorinaiset juovat enemmän kuin ilman kumppania elävät
Kommentit (61)
Lopetin juomisen, kun kumppanin vuosia jatkuneesta rentoutumisesta stressistä parin kaljan kanssa iltaisin seurasi alkoholismi. Lopulta erosimme, mutta en juo edelleenkään. Yksikin annos pilaa yöunet, ja ne ovat nykyään kultaakin kalliimmat. Yksin en ole koskaan juonut vaan seurassa.
Varmaan ukon aiheuttamaan stressiin ja ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ukon aiheuttamaan stressiin ja ahdistukseen.
Tai sitten ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanin kanssa on hauskempi juhlia, käydä konserteissa ym.? Kuka yksin viitsii juoda?
Jos ei viitsi juoda yksin niin onko se edes niin hauskaa? Vai juodaanko siksi, että sietää sen kumppanin huonoa seuraa?
Mikä teatterissa käynti? Melko tylsää se on yksinään käydä.
Mitä siis menet sinne teatteriin tekemään, jos seura vaikuttaa kokemukseen merkittävästi? Ilmeisesti et ainakaan esityksestä nauttimaan.
Kyllähän se on yksi iso syy sille ettei käy teatterissa, konserteissa tms. ettei ole ketään kenen kanssa mennä. Joo, pitäisi vain rohkaistua ja mennä, mutta kyllä se oma yksinäisyys siellä lyö silmille, kun tuntuu, että "kaikilla" on kaveri.
En tiedä yhtäkään vanhempaa pariskuntaa, joissa pelkästään vaimo joisi alkoholia ja mies ei. Kyllä se on joko niin että molemmat juovat tai vaimo ei juo ollenkaan.
Mutta olen huomannut myös tuon ilmiön että vanhatkin naisetkin juo yllättävän usein itsensä humalaan illan vietoissa ja jopa ns. sivistyneellä ravintolaillallisella, eli kyse ei tutkimuksessakaan varmaan ole mistään "yksi lasi viiniä ruuan kanssa" -juomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanin kanssa on hauskempi juhlia, käydä konserteissa ym.? Kuka yksin viitsii juoda?
Jos ei viitsi juoda yksin niin onko se edes niin hauskaa? Vai juodaanko siksi, että sietää sen kumppanin huonoa seuraa?
Mitä siis menet sinne teatteriin tekemään, jos seura vaikuttaa kokemukseen merkittävästi? Ilmeisesti et ainakaan esityksestä nauttimaan.
Aivan mitä itsr haluan. Esim. nauttimaan lasillisen väliajalla sruralaiseni kanssa.
Jaahas. Eli teatteri on vain sivutoiminto kaverien kanssa perseilylle.
Tämä selittää Tampereen teatteritarjonnan. Sitä ei ole tarkoitettukaan selvin päin nautittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtäkään vanhempaa pariskuntaa, joissa pelkästään vaimo joisi alkoholia ja mies ei. Kyllä se on joko niin että molemmat juovat tai vaimo ei juo ollenkaan.
Mutta olen huomannut myös tuon ilmiön että vanhatkin naisetkin juo yllättävän usein itsensä humalaan illan vietoissa ja jopa ns. sivistyneellä ravintolaillallisella, eli kyse ei tutkimuksessakaan varmaan ole mistään "yksi lasi viiniä ruuan kanssa" -juomisesta.
Se yksikin lasillinen voi johtaa otollisissa olosuhteissa siihen että alkoholia kuluu jossain kohtaa enemmänkin.
Kyse tutkimuksessa oli siitä että parisuhde ei suojaa naisia alkoholin käytöltä vaan pikemminkin niin että sosiaalinen tilanne siiheen useammin altistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on yksi iso syy sille ettei käy teatterissa, konserteissa tms. ettei ole ketään kenen kanssa mennä. Joo, pitäisi vain rohkaistua ja mennä, mutta kyllä se oma yksinäisyys siellä lyö silmille, kun tuntuu, että "kaikilla" on kaveri.
En nyt ihan ymmärrä. Käyn paljon teatterissa, konserteissa yms. kulttuuritilaisuudessa yksikseni enkä ole ikinä ajatellut onko ”kaikilla” muilla kaveri. Minulla ei ole ollut ”kaveria” koska olen sinkku. Mitä se minuun kuuluu, tulevatko muut yksin, kaksi tai porukalla? Esityksen aikana katson esitystä. Väliajalla on tietysti mukava juoda kuppi kahvia tai lasi viiniä ja samalla jutella, mutta kyllä siihen samaan pöytään aina tulee joku jonka kanssa voi vaihtaa muutaman sanan. Mitä ihmeen rohkaisua sinä siihen tarvitset että menet yksinäsi teatteriin? Ostat lipun ja menet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se usein on kuten Felix ja Klara sarjassa (eläkeläisiä molemmat). Felixillä ei ole muuta jäykkää kuin asenne ja Klara alkaa ottaa kuppia ystävättärensä kanssa. Katsoin sarjan aluosaa tänään yleltä.
https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/felix-klara-7/15146680?pub=563…
Klara juo koska parisuhteensa on tylsä. https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/felix-klara-7/15146680?pub=566…
Eikö miehet sitten juo samasta syystä?
Minun tietääkseni miehet juovat ilmankin parisuhdetta, tämän tiedon valossa naiset eivät.
Onko siis niin, että miehet juovat sinkkuna ja parisuhteessa, ja naiset saavat vaan huonoja vaikutteita parisuhteissa.
Eikai tuossa niin kerrottu että naiset ei joisi yksin ollenkaan.
Toki monet seniorinaiset on edelleen niin häveliäitä että eivät itse edes osta alkoholia vasn tarvitsevat jonkun joka heille sitä ostaa.
:D Niin luulet ettei eläkeläinen kehtaa ostaa omia viinojaan. Jep jep. Vaihdevuodet ylittäneet naiset ovat tunnetusti niin ujoja...
Ei kyse ole ujoudesta vaan naisten tavsta miettiä sitä mitä muut tekevät. Enhän mä voi kun ei se tai tuokaan osta. Naiset myös pajrksuvat muiden tekemisiä ja se vaikuttaa naisten käyttäytymiseen enemmän kuin miesten.
Varsinkin vanhat naiset saattavat välittää aivan kohtuuttoman paljon muiden mielipiteistä. Voisin uskoa, että on kasikymppisia naisia jotka juuri siksi eivät juo.
Itse join huomattavasti enemmän parisuhteessa kuin nyt sinkkuna. Mies joi joka viikonloppu itsensä humalaan ja oli niin raskasta seuraa, että itsekin joi, jotta sitä jaksoi sietää paremmin. Jossain kohtaa sitten havahduin, että minun ei tarvitse sietää miestä, eikä ainakaan oman terveyteni kustannuksella. Laitoin eropaperit vetämään ja nykyään juon lasillisen silloin tällöin, kun on joku sellainen tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se usein on kuten Felix ja Klara sarjassa (eläkeläisiä molemmat). Felixillä ei ole muuta jäykkää kuin asenne ja Klara alkaa ottaa kuppia ystävättärensä kanssa. Katsoin sarjan aluosaa tänään yleltä.
https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/felix-klara-7/15146680?pub=563…
Klara juo koska parisuhteensa on tylsä. https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/felix-klara-7/15146680?pub=566…
Eikö miehet sitten juo samasta syystä?
Minun tietääkseni miehet juovat ilmankin parisuhdetta, tämän tiedon valossa naiset eivät.
Onko siis niin, että miehet juovat sinkkuna ja parisuhteessa, ja naiset saavat vaan huonoja vaikutteita parisuhteissa.
Eikai tuossa niin kerrottu että naiset ei joisi yksin ollenkaan.
Toki monet seniorinaiset on edelleen niin häveliäitä että eivät itse edes osta alkoholia vasn tarvitsevat jonkun joka heille sitä ostaa.
:D Niin luulet ettei eläkeläinen kehtaa ostaa omia viinojaan. Jep jep. Vaihdevuodet ylittäneet naiset ovat tunnetusti niin ujoja...
Ei kyse ole ujoudesta vaan naisten tavsta miettiä sitä mitä muut tekevät. Enhän mä voi kun ei se tai tuokaan osta. Naiset myös pajrksuvat muiden tekemisiä ja se vaikuttaa naisten käyttäytymiseen enemmän kuin miesten.
Varsinkin vanhat naiset saattavat välittää aivan kohtuuttoman paljon muiden mielipiteistä. Voisin uskoa, että on kasikymppisia naisia jotka juuri siksi eivät juo.
Voi vain kuvitella kunka paljon nykyiset viisikymppiset juovat kun ovat kasikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Viettävät sosiaalista elämää. Suomessa on edelleen vaikeaa ymmärtää, että alkoholia juodaan muualla maailmassa ruokajuomana ja seurustellessa sivistyneesti. Alkoholin käyttäminen ei ole synonyymi kännien vetämiselle ja juomiselle juomisen vuoksi.
En koe mitään tarvetta alkoholille kun syön lounasta sinkkuna. Miksihän miesseurassa kokee tarvetta olla humalassa koko ajan, ruuallakin.
Ai niin, miehethän stressaavat naisia kroonisesti. Eläinkokeissa todistettu. Siksi pitää pämpätä ja rentouttaa itseä koko ajan kemiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tavattiin töissä vuonna 1981. Sitten kimppaan 1988. Oli kuumaa ja huumaa. Mutta ei ole enää.
Minua 8 vuotta vanhempi mies on käntty, täysin vanha ja nariseva käntty, haisee, mässyttää, pieree, jankuttaa samoja asioita. Älyllisimpiä lauseita ovat: taitaa kohta sataa, postiauto tuli, mitäs tänään liputetaan ja tupakat ei riitä. Sen paras viihdyke on por...no, jota se kyttää päivittäin run...kaillen.
Olen naimisissa rahan vuoksi, ei niin, että hän olisi rikas, vaan että eläkkeemme juuri ja juuri riittävät pakollisiin kuluihin. Yksin en pärjäisi.
Juon joka ilta. Noin yhdeksän maissa aloitan ja juon neljä lasillista viiniä. Mies menee nukkumaan ennen minua ja saan pari tuntia omaa aikaa. En kestäisi muuten.
Nytkin tuntuu, että pimahdan.
Mummo vm. -62
Hyi.
Rukoilen puolestasi helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viettävät sosiaalista elämää. Suomessa on edelleen vaikeaa ymmärtää, että alkoholia juodaan muualla maailmassa ruokajuomana ja seurustellessa sivistyneesti. Alkoholin käyttäminen ei ole synonyymi kännien vetämiselle ja juomiselle juomisen vuoksi.
En koe mitään tarvetta alkoholille kun syön lounasta sinkkuna. Miksihän miesseurassa kokee tarvetta olla humalassa koko ajan, ruuallakin.
Ai niin, miehethän stressaavat naisia kroonisesti. Eläinkokeissa todistettu. Siksi pitää pämpätä ja rentouttaa itseä koko ajan kemiallisesti.
Kuinka moni mies syö kun on humalassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei seura ole huonoa. Kupliva kuuluu juhlaan ja kumppanin kanssa on hauskempi käydä riennoissa kuin yksin. Yksin juominen olisi pelkästään surullista.
En kyllä ymmärrä miten vanhan ukon seura tekee skumpan juomisesta vähemmän surullista.
No jos sinulla ei ole koskaan ollut vaikkapa ystäviä niin ehkä se on vaikea kuvitella kuinka paljon hauskempia monet asiat ovat hyvässä seurassa.
Itse miehenä nautin usein huonommastakin ruoasta ja juomasta enemmän, jos voin jakaa ja syödä tai juoda sitä yhdessä tois(t)en kanssa.; hyvän ruoan tai juoman jakamsiesta sitten nauttii vielä enemmän. -
Alkolia pyrin juomaan korkeintaan kohtuudella yksin ollessani. En sitä seurassakaan tarvitse moensti lainkaan. On tylsää joutua selittelemään miksi alkolista ei välitä, eikä halua sitä juurikaan nauttia, vaikka eierityine absolutisi olisikaan.
En tiedä onko osalla naisia sitten vähän sama tuntu: Yksin tissuttelusta kotona ollessa itselläni; siitä tulee monesti (ei aina) vain vähän alakuloinen ta haikea olo. Tai sitten ein yksinkertaisesti vain viitsi avata sitä isompaa -jonkun niistä. minkä oken saanut lahjaksi tai kiitokseksi tms kun ei osaa valita minkä kun ei sen makukaan monesti parane siitä, että ottaa seuraavan lasin vasta jonain toisena päivänä. -
Ja tai kun on "taas" ollut niin aikaan saamaton kuin itse olen, että en ole huomannut ostaa kaappiin pöyttymään niitä piccolopulloja, jollaisen ehkä yksin voi kerran tai kaks vuodessa yksin kotona ollessa juoda. - En aina sitäkään. - - - - Saunajuomaksinikaan en yksin ollessa osaa alkoholia erityisesti kaivata. Mutta pieni tujaus joskus oikein kylmänä pakkaspäivänä glögiin tai kaakaoon maistuu joskus mutta useimmiten sekin unohtuu tai muistuu vasta sittem kun lasin on tullut juoneeksi
Ikisinkku mies 40+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mitä itsr haluan. Esim. nauttimaan lasillisen väliajalla sruralaiseni kanssa.
Jaahas. Eli teatteri on vain sivutoiminto kaverien kanssa perseilylle.
Erikoinen ajattelutapa, jos yksi lasillinen kuohuvaa on huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Tavattiin töissä vuonna 1981. Sitten kimppaan 1988. Oli kuumaa ja huumaa. Mutta ei ole enää.
Minua 8 vuotta vanhempi mies on käntty, täysin vanha ja nariseva käntty, haisee, mässyttää, pieree, jankuttaa samoja asioita. Älyllisimpiä lauseita ovat: taitaa kohta sataa, postiauto tuli, mitäs tänään liputetaan ja tupakat ei riitä. Sen paras viihdyke on por...no, jota se kyttää päivittäin run...kaillen.
Olen naimisissa rahan vuoksi, ei niin, että hän olisi rikas, vaan että eläkkeemme juuri ja juuri riittävät pakollisiin kuluihin. Yksin en pärjäisi.
Juon joka ilta. Noin yhdeksän maissa aloitan ja juon neljä lasillista viiniä. Mies menee nukkumaan ennen minua ja saan pari tuntia omaa aikaa. En kestäisi muuten.
Mummo vm. -62
En arvosta juomistasi mutta kunnioitan ilmeistä rehellisyyttäsi. - Enkä ny viisastele lässyttällä jotain eroamisesta, ikäänkuin se olisi aina ni-in helppoa, kuin kaltaiseni parkkkintunut sinkku tai kukaan muukaan ulkopuolinen luulee tietävänsä,
Ikisinkku mies 40+
Mummo vm. -62