Miten teillä pienten yhtiöiden talkoot hoidetaan?
Olen muuttanut muutaman asunnon yhtiöön ja nyt taloyhtiön ryhmään tuli ilmoitus pihatalkoista. Viesti oli passiivis-aggressiivinen ja siinä valitetaan kuinka viime aikoina kukaan ei ole osallistunut talkoisiin. Lähettäjä antaa ymmärtää että jos talkoista ilmoitetaan näin aikaisin niin jokainen saa kyllä hoidettua itselleen vapaaksi tuon ajankohdan.
Onko minussa nyt vikaa vai onko tuo nyt hieman omituista syyllistämistä? Itsellä on myös viikonloppuisin töitä, ja ne erittäin harvat vapaat viikonloput ovat sitten muuta.
Olen kyllä arkena siivonnut pihaa enkä ole mikään vapaamatkustaja.
Kuinka ihmeessä tuollaiseen pitäisi suhtautua? Suuttuuko muut jos ei osallistu? Osallistutteko te aina talkoisiin?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Talkoot on aina vapaaehtoisia.
Näin minäkin ajattelin mutta passiivis-aggressiivisesta viestistä nousi inha olo. Mietityttää tuleeko jotain "seurauksia" jos ei osallistu. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuuko kukaan koskaan näihin?
Kyllä niihin jotkut osallistuvat ja muutamat ovat aina noihin oikein oma-aloitteisesti ja innokkaasti tyrkyttäytymässä.
Minä en osallistu, ja olen ylenkatseeni ynnä kiinnostumattomuuteni noihin talkooleikkeihin yksiselitteisesti osoittanut tässä vuosien aikana. Nonchaleraan kaikki pihatalkoot, asumisyhteisöintoilijat ja talkooromantikot.
En koe tätä mitenkään ongelmalliseksi tilanteeksi: ei pihatalkoisiin osallistumattomuudesta mitään riitaa tule, eikä voi tulla, ja se yksi höynä maalta joskus aikoinaan nuorena muuttanut rouva, joka ei ole milloinkaan sopeutunut sivilisaatiossa elämiseen ja joka noita agraarisia pienyhteisö- ynnä naapurisievistelyhyveitä kaikkein suurimmin varjelee ja joka on ainut, joka ottaa nuo hössötykset niin tosissaan että saattaa oikeasti "katsoa kieroon" joidenkin osallistumattomuutta, on minulle aivan täysin yhdentekevä naapuri eikä sillä ole mitään vaikutusta kenenkään osallistumattoman elämään, mitä tämä höpsäke ajattelee.
Asuinpaikkamme on pienehkö (n. 30 koppia) heikkolaatuinen taloyhtiö.
Rahani eivät ole milloinkaan riittäneet parempaan paikkaan, ja siksi joudun asumaan tällaisessa pass-ka-kasassa: kun on olemassa hyviä ja kalliita asuntoyhtiöitä sekä on olemassa halpoja ja huonoja, niin tämä minun asumapaikkani on se halpa.
Mahtaakohan se Ap:nkin asuntoyhtiö olla halpa, kun teillä on noita pihatalkoita ja kun niille annetaan tuollainen painoarvo? Tämä rahan säästäminen tekemällä itse kaikki - ilman asianmukaisia taitoja ja välineitä sekä penkin alle tietenkin - on erittäin tyypillistä juuri perrsaukisten ihmisten asuttamille ja huonoille taloyhtiöille.
Ap, viittaa kintaalla talkoille ja sano yksiselitteisesti "ei kiitos". Sinun ei tarvitse kierrellä eikä kaarrella millään eufemismeilla, eikä Sinun tarvitse selittellä mitään: et ole perusteluja velkaa kenellekään.
Mikki
Keskipihan oikopolku tulee säilyttää. Ja hiekan tulee olla hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtiökokous on sopinut, että tietyt asiat hoidetaan talkoilla, niin sitten kaikkien tulisi osallistua. Ei talkoita ole pakko pitää, kyllä huoltoyhtiö rahalla hoitaa kaikki sovitut hommat.
Yhtiökokous ei voi sopia tuollaista asiaa. Voidaan toki olla sitä mieltä, että järjestetään talkoot jne., mutta kenenkään ei ole pakko osallistua eikä siitä seuraa yhtään mitään. Näin ainakin silloin, kun noudattaan asunto-osakeyhtiölakia. Sitäkään ei voi sopia, että osa tekee ja osa maksaa.
Riippuu varmaan mitä ”talkoisiin” kuuluu.. jos esim talvella lumenluonti ja hiekoitus, siihen on syytä osallistua, koska taloyhtiö on alueestaan vastuulla. Voi tulla kalliiksi liukastuminen… yhtiökokouksissa jokainen käyttää ääntänsä ja enemmistö päättää. Vaikka olisit eri mieltä, vastuut ei poistu. Toki oikeudessa voi sitten perätä niitä ja onko ollut kohtuullisia vaatimuksia.
Muut asukkaat eivät ole korvausvelvollisia jos joku liukastuu taloyhtiön pihalla.
taloyhtiön vastuulla turvallinen piha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin jotkut osallistuvat ja muutamat ovat aina noihin oikein oma-aloitteisesti ja innokkaasti tyrkyttäytymässä.
Minä en osallistu, ja olen ylenkatseeni ynnä kiinnostumattomuuteni noihin talkooleikkeihin yksiselitteisesti osoittanut tässä vuosien aikana. Nonchaleraan kaikki pihatalkoot, asumisyhteisöintoilijat ja talkooromantikot.
En koe tätä mitenkään ongelmalliseksi tilanteeksi: ei pihatalkoisiin osallistumattomuudesta mitään riitaa tule, eikä voi tulla, ja se yksi höynä maalta joskus aikoinaan nuorena muuttanut rouva, joka ei ole milloinkaan sopeutunut sivilisaatiossa elämiseen ja joka noita agraarisia pienyhteisö- ynnä naapurisievistelyhyveitä kaikkein suurimmin varjelee ja joka on ainut, joka ottaa nuo hössötykset niin tosissaan että saattaa oikeasti "katsoa kieroon" joidenkin osallistumattomuutta, on minulle aivan täysin yhdentekevä naapuri eikä sillä ole mitään vaikutusta kenenkään osallistumattoman elämään, mitä tämä höpsäke ajattelee.
Rahani eivät ole milloinkaan riittäneet parempaan paikkaan, ja siksi joudun asumaan tällaisessa pass-ka-kasassa: kun on olemassa hyviä ja kalliita asuntoyhtiöitä sekä on olemassa halpoja ja huonoja, niin tämä minun asumapaikkani on se halpa.
Mahtaakohan se Ap:nkin asuntoyhtiö olla halpa, kun teillä on noita pihatalkoita ja kun niille annetaan tuollainen painoarvo? Tämä rahan säästäminen tekemällä itse kaikki - ilman asianmukaisia taitoja ja välineitä sekä penkin alle tietenkin - on erittäin tyypillistä juuri perrsaukisten ihmisten asuttamille ja huonoille taloyhtiöille.
Ap, viittaa kintaalla talkoille ja sano yksiselitteisesti "ei kiitos". Sinun ei tarvitse kierrellä eikä kaarrella millään eufemismeilla, eikä Sinun tarvitse selittellä mitään: et ole perusteluja velkaa kenellekään.
Mikki
Meillä alle 10 asuntoa enkä koe tätä heikkolaatuiseksi. Vastike on 1100e/kk ja mielestäni se on oikein passeli. Varakkaalle se on varmasti vähän mutta vähätuloiselle taas paljon. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtiökokous on sopinut, että tietyt asiat hoidetaan talkoilla, niin sitten kaikkien tulisi osallistua. Ei talkoita ole pakko pitää, kyllä huoltoyhtiö rahalla hoitaa kaikki sovitut hommat.
Yhtiökokous ei voi sopia tuollaista asiaa. Voidaan toki olla sitä mieltä, että järjestetään talkoot jne., mutta kenenkään ei ole pakko osallistua eikä siitä seuraa yhtään mitään. Näin ainakin silloin, kun noudattaan asunto-osakeyhtiölakia. Sitäkään ei voi sopia, että osa tekee ja osa maksaa.
Riippuu varmaan mitä ”talkoisiin” kuuluu.. jos esim talvella lumenluonti ja hiekoitus, siihen on syytä osallistua, koska taloyhtiö on alueestaan vastuulla. Voi tulla kalliiksi liukastuminen… yhtiökokouksissa jokainen käyttää ääntänsä ja enemmistö päättää. Vaikka olisit eri mieltä, vastuut ei poistu. Toki oikeudessa voi sitten perätä niitä ja onko ollut kohtuullisia vaatimuksia.
Muut asukkaat eivät ole korvausvelvollisia jos joku liukastuu taloyhtiön pihalla.
taloyhtiön vastuulla turvallinen piha
Ei ole asukkaiden vastuulla. Asukkaat eivät joudu maksumiehiksi jos joku liukastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistat osakkeen, olet korvausvellinen osakkeittesi puitteissa. Taloyhtiö on sen osakkaat.
>Ei ole asukkaiden vastuulla. Asukkaat eivät joudu maksumiehiksi jos joku liukastuu.
Jos taloyhtiö on päättänyt hoitaa hiekoituksen itse ja laiminlyö sen, jokainen osakas on omalla osuudellaan vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiekoitus on vähän eri asia kuin kerran vuodessa järjestettävät pihatalkoot. Ap.
Kyllä mutta joissakin taloyhtiöissä hoidetaan talvellakin piha ”talkoina”, kun halutaan säästää…
Vierailija kirjoitti:
En saa osallistua.
-työtön
Niin. Talkoissa puuhastellaan semmoisia suorituksia jotka joku saattaisi tehdä yrittäjänä tai ne voisi nakittaa jo käytössä olevalle huoltoyhtiölle. Tuohan estää työttömän osallistumisen niihin puuhiin jos määräyksiä tulkitaan kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omistat osakkeen, olet korvausvellinen osakkeittesi puitteissa. Taloyhtiö on sen osakkaat.
Höpö höpö. Kenellekään ei tule henkilökohtaista korvausvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
>Ei ole asukkaiden vastuulla. Asukkaat eivät joudu maksumiehiksi jos joku liukastuu.
Jos taloyhtiö on päättänyt hoitaa hiekoituksen itse ja laiminlyö sen, jokainen osakas on omalla osuudellaan vastuussa.
Eikä ole. Jos joku loukkaantuu niin taloyhtiön vakuutus korvaa. Kukaan yksittäinen ihminen ei joudu maksamaan.
Rivarimme asukkaat jo suurin osa aika iäkkäitä, on tosin kyllä nuorempiakin perheitä, onneksi. Olemme kuitenkin kaikki isommat pihahommat talonhoitoyhtiölle antaneet, jokainen hoitaa vain pienen etuovensa käytävän. Vastike tietysti vähän nousi, muttei ole paha, siihen nähden mitä sillä saa. Ja voimme heittää hyvästit viheliäiselle vuoroviikkosysteemille, talvisin mulle aina napsahti pahin lumiviikko, en ollut yläkerran ukon suosikki,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikki
Meillä alle 10 asuntoa enkä koe tätä heikkolaatuiseksi. Vastike on 1100e/kk ja mielestäni se on oikein passeli. Varakkaalle se on varmasti vähän mutta vähätuloiselle taas paljon. Ap.
Järkyttävän kallis vastike! Mitä se sisältää? Tuohon hintaan luulisi olevan huoltoyhtiötä yms, jolloin talkoot ovat lähinnä sosiaalinen tapahtuma.
Mä asun talossa missä ei ole kuin neljä asuntoa, eikä meillä mitään talkoita ole. Käytävän siivoaa se joka jaksaa ja viitsii, yleensä minä. Sama koskee esimerkiksi lumitöitä (en ole tehnyt ikinä) ja harvoimista ym. Pihalle saa istuttaa vapaasti mitä haluaa jne. Ei koskaan mitään ongelmaa.
Ja sulla toi ÄO on luokkaa……..?? Kerrohan meille!