Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaako istumatyötä loppuun asti?

27.05.2007 |

... kyselee mamma joka on toimistotyössä ja odottaa " kauhulla" kuumia kesäpäiviä kun äitiysloma lähestyy.

Eli oletteko jaksaneet/pystyneet olemaan töissä äitiyslomaan asti?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin jäädä pois töistä n. viikkoa ennen virallista äitiysloman alkua (oli ns. kesätyö ja olin ilmoittanut tuon ajankohdan jo keväällä). Hyvin kyllä olisin voinut olla töissä vaikka synntyspäivään asti, olo oli loppuun asti loistava. Ja vauvani siis syntyi elokuussa.

Mutta eipä sitä kukaan pysty enneustamaan että miten sinun kohdallasi tulee käymään...Saahan sitä varmaan sairaslomaa jos olo aivan tukalaksi käy.

Vierailija
2/9 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Itellä eka raskaus meni hyvin, en ollut istumatyössä, vaan tein ensin lopputyötä alun ja lopun hengailin kotona ja liikuin ja lepäsin.

Nyt toinen raskaus meni istumatyötä tehdessä ja mua alkoi vaivaamaan pakaralihasten kireys, joka kipeytti hermot. Fysio sanoi suoraan, että istumatyö vaan pahentaa asiaa.

Jäin 1kk ennen äippälomaa saikulle ja kyllä olo koheni huomattavasti! Älä siis turhaan sinnittele, jos olo huono. Varsinkin helle voi olla hurjaa touhua.

Tsemppiä raskauteen, ite olen loppusuoralla rv 38+4 :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen istumatyötä ja selkä on niin kipeä että rv 18 jäin sairaslomalle kun en kestä istua, 20min autossakin on maximi. En tosin tiedä olenko loppuun asti sairaslomalla kun olen vasta pari vko ollut mutta edelleenkään en pysty istumaan pitkään.

Vierailija
4/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäkipuja voi hyvin estää ja myös parantaa (kokemusta on) liikunnalla, lihaksia vahvistamalla. Sanoisinkin että isyumatyön ohella raskausaikana on kiinnitettävä erityistä huomiota liikuntaan ja lihashuoltoon.

Vierailija
5/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voin jonkin verran liikkua ja vaihdella myös tuolia ym. Mutta ihan tosin paljon riippuu myös raskauden vaiheesta sekä omasta kropasta ym. Tässä raskaudessa itsellä esim. liitoksivut vähän joka puolella ovat olleet kamalampia, eikä istuminen paikallaan helpota niitä yhtään. Selkäkivut ovat selvästi välillä johtuneet myös liian lyhyistä tauoista ja huonosta tuolista, minun kohdallani siis. Välillä myös on ollut jalassa jokin hermo puristuksissa ym. Mutta itse olen oikein tyytyväinen, että jään pois töistä jo rv 30 kesälomalle, eli ihan pian (la elokuussa). Yksi syy myös on se, että kesällä minulle tulee muutenkin helposti turvotusta ja raskauden aikana myös. Ehkä sormien turpoaminen voisi oikeasti pahentua istumatyössä ja saada hommat sujumaan kamalan kömpelösti.

Ikinä ei tiedä, jaksaako jotain vai ei, vaikka olisikin jo yhden tai kahden raskauden kokemus takana.

Aika näyttää..

Västis

Vierailija
6/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitähän on mahdotonta tietää etukäteen mitä tapahtuu edes huomenna, saati sitten että parin viikon kuluttua.

Itse olen toimistotehtävissä + paljon istumista tulee junamatkoilla, mutta olen pystynyt olemaan ihan hyvin töissä. Äitiysloma alkoi 22. päivä, mutta vielä vaan olen töissä. Kyllähän tuo selkä vähän oireilee, jos unohtuu liian pitkäksi aikaan samaan asentoon - tauottaminen auttaa.

Sairaslomaa saa raskaana ollessa (melkein liiankin) helposti, joten jos ei jaksa niin ei sitä ole pakko töissä kärvistellä

Vierailija
7/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tuntuvat jaksavan, jotkut eivät. Luulisi, että seisomatyö olisi vielä pahempaa useimmille...

Itse jäin äippälomalle viime vuonna kesäkuun viimeisenä päivänä. Kelit oli aika lämpöiset tosiaan silloin ja mulla tosi hikinen huone vielä - jälkeenpäin olen ihmetellyt, miten oikeasti kestin sinne saakka siinä saunassa ja raskaana! :D Mä jaksoin kyllä olla ihan loppuun asti töissä, mieluummin olisin istunut kuin rampannut portaita, joka kyllä sitten jo rupesi ottamaan kunnon päälle :). Koitin kuitenkin muistaa nousta ainakin reilun tunnin välein hetkeksi seisaalleni tai käydä kävelemässä, nostin välillä jalat toiselle tuolille, liikuttelin jalkoja istuessani, välillä töistä tultuani pidin jalkoja ylöspäin hetken aikaa ym. Mulla ei ollut raskauden aikana pahoja selkäkipuja ja liitoskivutkin haittasivat vain enemmän kävellessä (rv 23-). Autossakin jaksoin istuskella pitkänkin matkan. Olin siis onnekas näiden raskausvaivojen suhteen. Toivottavasti sinullakin menee niin :). Niin ja tämä oli tosiaan ensimmäinen raskauteni, olin xl-kokoinen odottaja ja raskaus sujui kaikin puolin ongelmitta... ihan vain näitä faktoja, jos joku haluaa vertailla.

Mii-

Vierailija
8/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla istumatyökin voi ottaa selän päälle, vaikka pahinta kai on seisomatyö siinä suhteessa. Hyvästä työergonomiasta kannattaa pitää kiinni ja huolehtia tosiaan selkälihastensa kunnosta. Esim. neuvolasta voi pyytää turvallisia selkäjumppaohjeita (jos ei jo harrasta jotakin ennestään).

Itselläni taas istumatyö on ollut vaikeata toisesta syystä, eli suoliston takia. Raskaudessa suolet joutuvat muutenkin ahtaalle, ja istuma-asento vielä pahentaa tätä. Ilmavaivoja (todella tuskallisia sellaisia), ummetusta, polttelua suolistossa. Minä olen pystynyt nostamaan työpöytäni viereisen pöydän seisomakorkeudelle ja työskentelemään välillä siinä, se on auttanut, muuten kivut ovat olleet niin kovia että olen pari kertaa jopa joutunut lähtemään kesken päivän kotiin. Mutta summa summarum: kovin yksilöllistä on, minkälaista työtä kenenkin kroppa pystyy kestämään. Kuten Fiikus totesi, on mahdotonta tietää etukäteen, vaan parasta on vain kuunnella itseään ja hoitaa hommat siltä kantilta, että voi tarvittaessa briiffata ne eteenpäin jollekin toiselle jos äkkilähtö saikulle tulisi.

Vierailija
9/9 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jaksoin hyvin. Jäin äitiysvapaalle rv 35+0. Minulla selkäkipuja tuli hieman vasta ihan viimeisenä viikkona ennen äitiysvapaan alkua, ja niistäkin selvisin, kun pidin taukoja ja venyttelin aina välillä. Liian urhea ei kuitenkaan kannata olla - jos tekee pahaa olla töissä, niin sairaslomalle mars!

peipposka rv 35+3 (eli ihan just alkoi äitiysvapaa!)