Miksi naiset haluavat eroon kuukautisista?
En tajua. Mitä ylivoimaista haittaa niistä on? Vaikka olisi runsaatkin kuukautiset, erilaisia suojia kyllä riittää. Kivuliaat endometrioosit jne ymmärrän. Itseä ahdisti todella paljon kun ehkäisy lopetti kuukautiset kokonaan. Minulle on tärkeää että keho toimii niin kuin sen kuuluukin toimia. Lääkäreitä myöten toitotetaan kuinka kuukautisia ei tarvita mihinkään ja ehkäisylläkin on pelkästään hyviä terveysvaikutuksia, sivuvaikutuksetkin ovat vain hormonipelkoisten naisten mielikuvituksen tuotetta.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei nainen osaa edes kuvitella, että jollain toisella naisella kuukautiset hormonimuutoksineen voivat olla todella elämänlaatua heikentävät?
Miten tavalliset, runsaatkin kuukautiset heikentävät elämänlaatua niin paljon? Kysyinkin siksi jos joku haluaa avata asiaa.
Itse halusin eroon kuukautisista, kun vaihdevuosissa alkoi kierto lyhentyä ja samalla runsastua. Sitä kun n. kolmen viikon välein saa uudet yli viikon kestävät kuukautiset, joista vähintään 2 päivää menee vaihtaen kaikkein imukykyisintä tamponia tunnin-parin välein niin alkaahan siinä jo ferritiinikin laskea. Varsinkin, kun menkkojen mukana tulee jos jonkin kokoista hyytymää ja välillä sellaisia holahduksia, mitä ei mitkään edes tuplavarmistukset pidättele.
Jos siis kuukaudesta vuotaa pahimmillaan sellaiset 12 pv (kun saattaa olla, että kahdet menkat sattuu samaan kalenterikuukauteen ainakin osittain), niin kyllä sitä mielellään keksii jotain muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, ettei nainen osaa edes kuvitella, että jollain toisella naisella kuukautiset hormonimuutoksineen voivat olla todella elämänlaatua heikentävät?
Miten tavalliset, runsaatkin kuukautiset heikentävät elämänlaatua niin paljon? Kysyinkin siksi jos joku haluaa avata asiaa.
Oisko mitään vaikka kivut, epäsäännöllinen kierto, epäsiisti olo, mielialamuutokset? Miten olet noin tietämätön?
Oletko tosissasi nyt kysymässä tätä? Voihan hel#etin per#ele, miten idioottimainen aloitus taas.
Suojia kyllä riittää on aikamoista vähättelyä oikeasti runsaat kuukautiset omaavia kohtaan. Nyt olen onneksi jo menopaussin kokenut eikä kuukautisriesaa enää ole, mutta 1-2. päivä menkkoja oli mulla aina sellainen, että suojien kanssa sai "pelata" aika paljon ja silti usein pelotti että pettää. Esim. iso kuukautiskuppi saattoi mennä täyteen tunnissa, jos tuli sellainen isompi hulahdus kouristusten kanssa. Sitten alkoi hulahdella varana olevaan siteeseen tai menkkapikkariin, mutta siinä vaiheessa kun tunsi että sinne tulee jotain, tiesi että aika helposti voi mennä ohikin ja valua kohta pitkin reisiä. Mitään liikuntaa ei voinut edes harkita menkkojen ekoina päivinä, koska ponnistelu ja tärähdykset sai vuodon oikein pulppuamaan. Kipujakin mulla oli, synnytyssupistusmaisia kouristuksia, mutta niihin auttoi yllättävän hyvin naprokseeni, joten se ei ollut pääriesa vaan tuo vuodon määrä. Ihmiset usein näyttää jotenkin pelkäävän vaihdevuosia ja menopaussia, mutta mulle se oli pelkästään helpotus. Kuukautiset, good riddance.
Aivan pikkujuttu koko homma.
Kuuluu siis tavalliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, vaikeat pms oireet ovat ymmärrettävä syy. Mutta nyt puhun ihan siitä että osa naisista on mieluummin ilman vuotoa koska se on helpompaa ja mukavampaa.
Vit tu ttaa se hygieniasta hössöttäminen (pakollista) menkkojen aikana. Suihkut ja vaippojen ja tamponien vaihdot täytyy ajoittaa järkevästi päivän aktiviteetteja ajatellen.
Mun menkat (tai siis tyhjennysvuoto näin pillereitä syödessä) ovat täysin oireettomat eivätkä erityisen runsaat, että sinänsä vingun ihan turhasta. Olen vain mukavuudenhaluinen. Onneksi en asu missään kehitysmaassa.
Mulla myös vaihdevuosia lähestyessä runsaat kuukautiset muuttivat anemisoiviksi. Vuosin 20 päivää kuusta ennen kuin tilanne saatiin rauhoittumaan, ja gyne varovasti esitti että mikset tehnyt jotain jo aiemmin. No siksi kun oli peloteltu hormoneilla enkä tajunnut että helpommallakin voi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi nyt kysymässä tätä? Voihan hel#etin per#ele, miten idioottimainen aloitus taas.
Ap eli teini-Veeti taitaa lintsata koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittaja on naisena esiintyvä mies, jonka tarkoituksena on vain lietsoa riitaa ja sinä nielit koukun kohoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittaja on naisena esiintyvä mies, jonka tarkoituksena on vain lietsoa riitaa ja sinä nielit koukun kohoineen.
Niinhän sinä luulet. Olisi pitänyt boldata nainen.
Jotenkin huvittavaa ap, että puhut elimistön normaalista toiminnasta, ja samalla siitä, että käytät hormonaalista ehkäisyä, joka on lopettanut kuukautiset. Jos "kuukautiset" tulisivatkin, esim. yksi laatta + tauko tyyliin syödyissä yhdistelmäpillereissä, ei ne ole fysiologisesti kuukautiset vaan tyhjennysvuoto. Eikä ole mitään erityistä syytä, miksi sellainen pitäisi olla joka kuukausi.
Eli, jos oikeasti haluat että keho toimii mahdollisimman luonnollisesti, niin heität ne hormonaaliset ehkäisyt mäkeen. Sitten saat koko hormonikierron luonnollisen vaihtelun, kuukautisineen kaikkineen. Ehkäisyllähän ei muutu pelkästään vuotaminen, vaan koko hormonisykli sammuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä miksi miestä kiinnostaisi "lietsoa riitaa" naisten kuukautisista? Kaikkea sitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta aika väsynyttä läppää on syytellä ketään mieheksi.
Itse olen joskus erehtynyt kertomaan jossakin keskustelussa, ettei minulla ole koskaan ollut kuukautiskipuja, ja eiköhän joku urpo tullut pauhaamaan että olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, vaikeat pms oireet ovat ymmärrettävä syy. Mutta nyt puhun ihan siitä että osa naisista on mieluummin ilman vuotoa koska se on helpompaa ja mukavampaa.
Niin, miksipä sitten ei? Mitä hyötyä siitä tyhjennysvuodosta sitten muka on, kun pillereitä syödessä sinne kohtuun ei edes kerry limakalvoa joka pitäisi vuotona poistaa samaan tapaan kuin luomukierron aikana. Jos kertyy, niin sehän tulee sieltä "väkisin" kyllä ulos, limakalvo romahtaa omasta painostaan ja vuodot alkaa vaikka olisi mitkä pillerit. Mutta yleensähän pillereillä ei ole sellaista hormonitoimintaa, joka paksuntaisi kohdun limakalvoa samaan tapaan kuin raskauteen valmistavassa luomukierrossa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavaa ap, että puhut elimistön normaalista toiminnasta, ja samalla siitä, että käytät hormonaalista ehkäisyä, joka on lopettanut kuukautiset. Jos "kuukautiset" tulisivatkin, esim. yksi laatta + tauko tyyliin syödyissä yhdistelmäpillereissä, ei ne ole fysiologisesti kuukautiset vaan tyhjennysvuoto. Eikä ole mitään erityistä syytä, miksi sellainen pitäisi olla joka kuukausi.
Eli, jos oikeasti haluat että keho toimii mahdollisimman luonnollisesti, niin heität ne hormonaaliset ehkäisyt mäkeen. Sitten saat koko hormonikierron luonnollisen vaihtelun, kuukautisineen kaikkineen. Ehkäisyllähän ei muutu pelkästään vuotaminen, vaan koko hormonisykli sammuu.
ap kyllä ei käytä hormonaalista ehkäisyä vaikka on joskus käyttänyt, että se siitä.
Minä halusin ja pääsin eroon kuukautisista. Laitatin hormonikierukan joka aina vaihdettiin viiden vuoden välein, Kuukautiset loppuivat melkein heti ensimmäisen kierukan laiton jälkeen. Oli kyllä helppoa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei varmaan ole ikinä ollut runsaita kuukautisia?
- yöllä joudut laukkaamaan vessassa vähän väliä, jotta koko sänky ei sotkeudu
- päivällä joudut vaihtamaan suojia vähän väliä, pitämään jopa tuplavarmistusta imukykyinen tamponi + side
- runsaissa kuukautisissa tulee usein isoja hyytymiä
- mulla ainakin on kuukautisten aikaan myös vatsa löysällä, johtuu toki kohdun supisteluista, joka aiheuttaa myös suolistoon supistuksia
- kun nouset ylös istumasta, tunnet, kun veri holahtaa alaspäin, ja saat kirmata vessaan, jotta mitään ei vaan tule varmistusten ohi ja läpi
- liikuntaa ei voi harrastaa edellämainituista syistä, siis kun pienikin ponnistelu aiheuttaa holahduksia alapäässä