Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dolly Partonin Jolene en ehkä julmin ja osuvin kuvaus naisten keskinäisestä julmuudesta

Vierailija
26.08.2026 |

Oh, I'm begging of you please don't take my man
Please don't take him even though you can

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siitä että miehet lähtevät suhteesta toisen matkaan heti kun vähän tissi vilahtaa.

Todellakin tämä.

Vierailija
62/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dolly oli Mileyn kummitäti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku vikittelisi mun miestä niin sanoisin vaan että "pidä hyvänäs". Ehkä se vikittely-into siitä haihtuis. Mutta Jolene- biisissä Dolly laulaa että "älä vie miestäni Jolene". Jos mä haluisin eroon miehestäni niin menisin anelee joltain kylän jakorasialta että "pliis älä vaan vie mun miestä". Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: pääsis eroon miehestä ilman että koko kylä kauhistelisi miten hirveä ihminen olen kun pistin hienon miehen kävelee ja saisin sympatioita kun ukko juossut vieraissa . 

Vierailija
64/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän laulu tarina ehkä paljastaa esittäjänsä - hyvin laajasti country-piireissä arvostetun ja uransa huippuaikoina miesten ihaileman naisen pohjattomasta epävarmuudesta siitäkin huolimatta, että todellakin panosti ulkoiseen olemukseensa monella tapaa. (plastikkakirurgin kanta-asiakas) Surullista että fiksu, lahjakas ja kaunis nainen eli niin miesten katseen armoilla. 

Älytön ajatus, että laulu jotenkin paljastaisi kirjoittajansa sydämen suoraan ja yksi yhteen. Tarinoitahan ne ovat.

Vierailija
65/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dollyn Jolene-biisin wikipedia kertoo näin (suomennettu):

Vuonna 1988 Parton kertoi yleisölle lavalla, että ”Jolene” perustui tositarinaan, minkä vuoksi hän ei mielellään laulanut sitä kovin usein. Hän on kertonut, että punatukkainen pankkivirkailija tapasi flirttailla hänen miehelleen Carl Deanille tämän paikallisessa pankkikonttorissa pariskunnan ollessa vastanaineita.

Eräässä haastattelussa hän paljasti myös, että Jolenen nimi ja ulkonäkö perustuivat nuoreen fanityttöön, joka oli tullut lavalle pyytämään nimikirjoitusta. Kyseinen fani saattoi olla Juline Whelan, jonka etunimi on usein sekoitettu nimeen Jolene.

Parton lauloi ”Jolene, Jolene, Jolene, Jolene” painaakseen nimen mieleensä, ja näin siitä tuli kappaleen kertosäe.

Eikö tämä Jolene ollut Dollyn ja hänen miehensä sisäpiirin vitsi, ja ns. kieli poskessa tehty biisi. Jossain haastattelussa muistaakseni oli tiemmä itseasiassa kaupan kassatyttö.

Dolly oli vähän savolainen hahmo. Hän myöskin kertoi nukkuvansa aina meikit päässä siltä varalta, että maanjäristys pakottaisi heräämään.

Kuuntelija saa päättää, mitä uskoo. Mutta tällaisiahan nämä suuret legendat ovat. Ihan samantekevää, nukkuiko Michael Jackson happiteltassa vai ei tai oliko Jolenea oikeasti olemassa.

Vierailija
66/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai siitä että miehet lähtevät suhteesta toisen matkaan heti kun vähän tissi vilahtaa.

Laulussa ei kumminkaan miestä syytetä. Salli tällainenkin näkemys.

Laulussa lauletaan että nainen on niin kaunis että Dolly pelkää sen vievän hänen miehensä. Mies puhuu tästä toisesta naisesta unissaan.

Se kaunis nainenhan ei laulun mukaan ole kuin passiivinen objekti, ei hän tee yhtään mitään kellekään.

Paitsi että on. Jolene voisi ihan huvikseen, varttitunnin petijumpan takia viedä biisin laulajalta miehen (joka ei siis ole Dolly itse, "don't confuse the song with the singer"), Jolene ei ole kiinnostunut romanssista eikä rakastunut kiihkeästi laulajan mieheen. Mutta esimerkiksi siksi, että julmana narsistina ei välitä pätkääkään toisen naisen kärsimyksestä, ihan vain sen takia Jolene voisi sille miehelle koipensa levittää, ja mieshän siitä jo unissaankin unelmoi. Sitä laulaja anelee Jolenelta: älä tee sitä, vaikka voisit, osoita armeliaisuutta, tämä on ainoa mies, jonka minä elämässäni voin saada ja pitää omanani, sinä saat kuitenkin kauneudellasi ihan kaikki muut. Tarina jää kesken, emme ikinä saa tietää, miten kolmiodraamassa oikein kävi. 

Vierailija
67/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan laulussa nainen Jolene ei ollut punatukkainen vaan kastanjan ruskeat hiukset ja vihreät silmät.

Vierailija
68/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulussa lauletaan että nainen on niin kaunis että Dolly pelkää sen vievän hänen miehensä. Mies puhuu tästä toisesta naisesta unissaan.

Se kaunis nainenhan ei laulun mukaan ole kuin passiivinen objekti, ei hän tee yhtään mitään kellekään.

Paitsi että on. Jolene voisi ihan huvikseen, varttitunnin petijumpan takia viedä biisin laulajalta miehen (joka ei siis ole Dolly itse, "don't confuse the song with the singer"), Jolene ei ole kiinnostunut romanssista eikä rakastunut kiihkeästi laulajan mieheen. Mutta esimerkiksi siksi, että julmana narsistina ei välitä pätkääkään toisen naisen kärsimyksestä, ihan vain sen takia Jolene voisi sille miehelle koipensa levittää, ja mieshän siitä jo unissaankin unelmoi. Sitä laulaja anelee Jolenelta: älä tee sitä, vaikka voisit, osoita armeliaisuutta, tämä on ainoa mies, jonka minä elämässäni voin saada ja pitää omanani, sinä saat kuitenkin kauneudellasi ihan kaikki muut. Tarina jää kesken, emme ikinä saa tietää, miten kolmiodraamassa oikein kävi. 

Laulussa mies on kuin jokin tahdoton paketti, jonka kuka tahansa pinnallisesti kaunis voi ottaa mukaansa ja viedä. Ei arvosta ainakaan miestä kovin paljon.

Vierailija
69/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää analyysia. Mutta pikkuisen eri mieltä olen. Laulun minä laulaa: ”You could have a choice of men but I could never love again.”

Eli kyse ei niinkään ole siitä, että laulun minä ei voisi saada muita miehiä vaan siitä, ettei hän halua ketään muuta. Ja siitä se tuska: hän on aidosti rakastunut, eikä Jolene pysty edes kuvittelemaan hänen kärsimystään. 
Itse en näe Jolenea julmana tai narsistina, enemmänkin pinnallisena ihmisenä, joka ei tunnista rakkautta tai ole sellaista kokenut. Tai ehkä laulun minä kokee, ettei hän ole riittävän selkeästi näyttänyt, mitkä ovat hänen tunteensa miestään kohtaan. Siksi hän rukoilee ja imartelee Jolenea.

Vierailija
70/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulussa mies on kuin jokin tahdoton paketti, jonka kuka tahansa pinnallisesti kaunis voi ottaa mukaansa ja viedä. Ei arvosta ainakaan miestä kovin paljon.

Ei kai se mies unissaan kaikkien naisten nimeä huuda.

Vierailija
71/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap on ehdottomasti paltan kunniatyperys.

Vierailija
72/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan laulussa nainen Jolene ei ollut punatukkainen vaan kastanjan ruskeat hiukset ja vihreät silmät.

Jos googlaat auburn hair, niin kyllä se tarkoittaa meikäläisittäin punaista tukkaa, vaikka viittaakin tiettyyn sävyyn. 
Kastanja on chestnut, sekin on punertava, mutta ei yhtä punainen kuin auburn.

Vierailija
73/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolene oli yksi dollyn fanin etunimi jonka hän tapasi. Dolly kysyi tytön nimeä ja tyttö vastasi että Jolene, johon Dolly sanoi että ompas kaunis nimi.

Vierailija
74/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se mies unissaan kaikkien naisten nimeä huuda.

"He talks about you in his sleep" ja "he calls your name", eli Jolenea mutisee, ei muita naisia. 

Vierailija
75/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka sitä tissiä heilauttaa?

Vierailija
76/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no siis laulun taistatarinassahan kukaan ei tehnyt mitään pahaa. Kassaneiti vain hymyili, ja mies säilyi Dollyn rinnalla kuolemaansa asti. Eli se laulu oli vain laulu. 

Ehkä oli sutinaa pankkineidinkin kanssa? 

Vierailija
77/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkivirkailija oli 180 cm pitkä ja hänellä oli kaikki mitä
minulla ei ollut mm.jalat..

Sanoi Dolly

Mutta pankkivirkailijalla tuskin oli niin paljon rahaa, kuin Dollylla.

Vierailija
78/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Here You Come Again on Dollyn paras laulu ja uskomattoman surullinen sanoituksiltaan, vaikka biisi on kepeähköä lauleskelua. Sopii aika moneen toksiseen parisuhteeseen.

Vierailija
79/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paska mies jos lähtee ensimmäisen vekottelijan matkaan. Mitä tuollaisella suhteella edes tekee.

Vierailija
80/88 |
27.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paska mies jos lähtee ensimmäisen vekottelijan matkaan. Mitä tuollaisella suhteella edes tekee.

Ei kai se Jolene välttämättä ole ensimmäinen. Hän on vain päässyt uniin saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi