Oletko alkoholisti?
https://www.is.fi/terveys/art-2000012212419.html
Terveyskirjaston mukaan yksinkertainen tapa kartoittaa mahdollista alkoholiriippuvuutta on kysyä itseltään neljä kysymystä:
Oletko yrittänyt vähentää alkoholinkäyttöäsi ja epäonnistunut siinä?
Onko läheisesi tai tuttavasi ilmaissut huolensa tai ärtymyksensä alkoholinkäytöstäsi?
Käytätkö alkoholia keinona lievittää krapulaasi?
Tunnetko syyllisyyttä alkoholinkäytöstäsi?
Jos vastaus on myöntävä vähintään kahteen näistä kysymyksistä, on syytä olla huolissaan alkoholinkäytöstä ja mahdollisesta alkoholiriippuvuudesta.
Voit arvioida tilannettasi myös näin
Lisäksi omaa riippuvuutta alkoholista tai muusta päihteestä voi Terveyskirjaston mukaan arvioida myös kysymällä itseltään seuraavat kysymykset:
Onko sinusta tuntunut, että alkoholinkäyttösi on hallitsematonta?
Ahdistutko tai huolestutko, jos sinulta puuttuu seuraava annos?
Oletko huolestunut alkoholinkäytöstäsi?
Oletko ajatellut lopettaa tai vähentää alkoholinkäyttöäsi? Kuinka vaikealta sinusta tuntuu olla ilman alkoholia?
Odotatko erityisellä innolla tilaisuuksia, tapahtumia tai paikkoja, joissa on tarjolla alkoholia?
Selvä myöntävä vastaus johonkin näistä kysymyksistä on usein osoitus alkoholiriippuvuudesta.
Kommentit (31)
Niin että jos en ole yrittänyt vähentää alkoholin käyttöä niin ei ole mitään hätää? No huh, hyvä etten halua vähentää. Muutenhan olisin alkkis! Mies nalkuttaa juomisestani mutta sitä myöten vain 1 kohta täyttyi tuossa "kyselyssä".
Olen nisti,alkoholisti ja proletare realisti.
Kyllä olen . Ollut jo yli 20 vuotta. Nykyään en juo enää ollenkaan muuten kun krapulassa on pakko vähän ottaa.
Vain nurkkakunta-Suomessa kyylätään toisten juomista.
Muissa maissa ei.
Olen asunut Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa työn takia, ja siellä viiniä juotiin kaiken ruuan kanssa, monta lasillista päivässä. Kaikissa tuttavaperheissä. Eipä niillä ollut suvuissaan syöpiä, sydän- eikä verisuonitautejakaan.
Mielestäni ei ole terveellistä omaksua negatiivista identiteettiä kuten alkoholisti, työtön, hullu, adhd jne. Jos lukitsee itselleen identiteetin, olkoon se myönteinen kuten voittaja, selviytyjä tai taistelija.
En ole. Lauantaina otin olutta aika reippaasti, mutta enää en olta. Ei ikinä mitään loiventavaa...
Työtön nainen.
Olen ja olen vähentänyt juomisen minimiin.
Olen ja juon, paljonkin välillä. Olen hoikka, akateeminen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei.
Olen asunut Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa työn takia, ja siellä viiniä juotiin kaiken ruuan kanssa, monta lasillista päivässä. Kaikissa tuttavaperheissä. Eipä niillä ollut suvuissaan syöpiä, sydän- eikä verisuonitautejakaan.
Sillai sivistyneesti pienessä pierussa, viva la EU!
En ole alkoholisti, voin pari siideriä juoda silloin tällöin, enkä koe siitä mitään morkkista.
Vierailija kirjoitti:
Joo oon, mitä sitten?
Se aiheuttaa syöpää ja tuhoaa sinun aivokudostasi, tunnetusti muitakin sisäelimiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole.
En minäkään. Paitsi jos sukulaiseni suhtautuisivat eri tavalla juomiseeni niin sitten varmaan olisin.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ei.
Kytätäänkö sitä, jos ihminen ei juo alkoholia?
t. alkoholisti, joka ei juo enää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo oon, mitä sitten?
Se aiheuttaa syöpää ja tuhoaa sinun aivokudostasi, tunnetusti muitakin sisäelimiä.
Niin? Kuollaan kuitenkin.
Joo oon, mitä sitten?