Mitä ihmettä!! Miksi ihmeessä valehdella näin??? Mistä tässä on kyse?
Siis puhuin kaverin kanssa asuntojen myymisestä. Hän sanoi että "xx:n kannattaisi vaihtaa välittäjää jos ei ole mennyt kaupaksi. Mekin vaihdettiin ja saatiin 25.000 isompi summa." Sattumoisin muistan heidän asunnonmyyntiprosessinsa hyvin. He pyysivät 170.000, ja saivat kaksi kertaa tarjouksen 150.000 johon eivät suostuneet. Lopulta asunto myytiin hintaan 125.000. Tämä summa on varmasti oikein, sillä olimme itse vähän tuon jälkeen ostamassa asuntoa ja väijyimme jatkuvasti toteutuneet hintatiedot -palvelua. Samalla katsottiin sieltä kaikkien tuttujen kauppoja myös, ja kaikkia mitä oltiin itse käyty katsomassa jne. Mutta siis miksi valehtelee, että saivat 25.000 enemmän, kun oikeasti saivat vähemmän??? Ei mene jakeluun mulla :O
Kommentit (9)
toteutuneet hintatiedothan ei kerro mitään siitä, millaisia tarjouksia on matkan varrella esitetty.
Kun mä mietin, että ei kai hänen miehensä ole valehdellut tuosta kaupasta, ja tosi ikävää jos on. Tämä nainen ei siis tunnu olevan heidän perheensä talouspuolesta aina ihan selvillä.
että siis mielestäni hän tarkoitti, että saivat 175.000 eli 25.000 enemmän kuin hylätty tarjous 150.000, vaikka siis saivat vähemmän. Voi toki olla muita tarjouksia myös, mutta hän kyllä kertoi näistä paljon kun meitäkin kiinnosti silloin kovasti. Tietysti olisin voinut kysyä suoraan tuossa keskustelussa, mutta kun tuli jotenkin niin outo olo, että hetkinen....
Meitä nimittäin "syytettiin" samanlaisesta "valehtelusta" kun tuli asuntokaupat puheeksi kavereiden kanssa. Meidän kaupunginosasta oli samaan aikaan useampi vastaavanlainen rivitalo myynnissä, jotka kaikki menivät samoihin aikoihin kaupaksi. Meidän välittäjämme ei ilmoita hintoja tuonne hintatiedot palveluun ollenkaan, syystä jota en itse edes tiedä. Sehän ei ole mitenkään pakollinen. Toteutuneet myyntihinnat näissä muissa asunnoissa olivat selvästi alhaisempia kuin meidän omassamme, joten niiden perusteella kaverit väittivät, että valehtelemme. Piti ihan kauppakirja kaivaa todistukseksi myyntihinnasta, että uskoivat. :)
Nimittäin me myimme asuntomme keväällä samaan aikaan kuin naapurimme, ja naapurin totetutunutta kauppahintaa ei ole koskaan ilmestynyt tuonne asuntojen hintatiedot -palveluun. Kyseessä siis sama taloyhtiö.
Silloin ei ollut samanlaisia myynnissä siltä alueelta muita. Ei ole mahdollista, että olisin erehtynyt. Eikä ole intressinä heitä mitenkään syytellä huijauksesta tai mitään, mutta musta toi oli vaan todella outoa. Ja siis tuli sellainen olo että naiselle ei ole nyt kerrottu ihan kaikkea. Vaikka asiahan ei sinänsä minulle kuulu, mutta onko se nyt kovin kummaa että tällainen asia kiinnostaa...
Jos taloyhtiöllä on lainaa, niin tuonne toteutuneisiin kauppoihin tulee velaton hinta, mutta kaverisi on voinut viitata velalliseen kauppahintaan. Näissähän voi olla juuri tuollainen 25 000 €:n hintaero, jos yhtiö on tehnyt jotain isompia korjauksia/asunto on vielä uusi ja siinä on vielä lainaa jäljellä.
Siis ainakaan mitään isoa summaa, jos oli jäljellä enää niin ehkä alle tuhat euroa. Muistaakseni kyllä sanoivat, että olivat maksaneet koko yhtiölainaosuuden pois.
Monet ihmiset kaunistelevat totuutta taloutensa tilasta ja taloudenhoidostaan. Sillä tavalla koitetaan tavoitella jotain ihailua tai arvostusta, joskaan harvoin täysin tietoisesti. Valehtelu on joillekin ihmisille myös tapa. Pakonomaiseen valehteluun esimerkki ei oikein sovi.