Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eläkeläiset valittavat isommasta veroprosentista?

Vierailija
24.08.2026 |

Lähes jokaisessa eläkkeitä sivuavassa keskustelussa eläkeläiset ovat valittamassa siitä, että eläkkeestä menee isompi vero kuin palkasta. Kuitenkin unohtavat joka ikinen kerta sen tosiasian, että eläkkeestä ei mene työeläkemaksua, jota sitten kompensoidaan tuolla korkeammalla veroprosentilla. Eihän se nyt olisi millään tavalla reilua, että eläkkeellä samasta summasta jäisi paljon enemmän käteen kuin työelämässä. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni veroprosentti, pelkään mätkyjä.

Vierailija
2/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea muutosverokortin, niin ei tarvitse pelätä mätkyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos työssäkäyvä maksaa samasta summasta 10% veroa ne muut eläketurva- ja työttömyysvakuutusmaksu ovat myös hänen omaa turvaa tulevaisuudessa.

Me eläkeläiset olemme jo maksaneet niitä yli 40v ja nyt meiltä vielä viedään 10% extraa mistä emme itse hyödy mitenkään! 

Sehän on täysin kohtuutonta

Vierailija
4/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jos työssäkäyvä maksaa samasta summasta 10% veroa ne muut eläketurva- ja työttömyysvakuutusmaksu ovat myös hänen omaa turvaa tulevaisuudessa.

Me eläkeläiset olemme jo maksaneet niitä yli 40v ja nyt meiltä vielä viedään 10% extraa mistä emme itse hyödy mitenkään! 

Eläkeläisillä on sataprosenttinen suoja potkuja vastaan joka tapauksessa. Ja työeläkemaksu menee nykyisille eläkeläisille.

Nuo palkkansaajan pakolliset lisämaksut ovat veroja, vaikka niitä ei sillä nimellä kutsuta.

Vierailija
5/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eläke on maksimissaan 60% palkasta. Sensijaan elinkustannukset nousevat sairastelun ja pysyvien lääkkeiden takia.

Vierailija
6/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Te olette jo nauttineet työssäkäyvien verokohtelusta koko työuranne ajan, joten aivan turha valittaa. Etenkin kun epäkohta ei ennen, nyt, eikä tulevaisuudessakaan kiinnosta nykyisiä työelämässä olevia, eli tulevia eläkeläisiä.

Minäkin saan nyt asuntolainaisena ruuhkavuosien keskellä enemmän käteen kuin velattomana eläkeläisenä, kun ei tarvitse enää jälkikasvustakaan huolehtia.

Vierailija
7/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

valittaisikohan ne eläkeläiset samasta syystä kun ikityöttömätkin jatkuvasti pienenevistä kaikista tukirahoistaan, eli rahaa jää käteen vähemmän.

Vierailija
8/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke on sosiaalietuus ja sitä verotetaan etuuksilla tarkoitetun veroprosentin mukaan. En ymmärrä, miksei tämä mene jakeluun.

Vierailija
9/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke on sosiaalietuus ja sitä verotetaan etuuksilla tarkoitetun veroprosentin mukaan. En ymmärrä, miksei tämä mene jakeluun.

Ei ole sosiaalietuus, paitsi Kela-eläkkeet.

Vierailija
10/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole sosiaalietuus, paitsi Kela-eläkkeet."

On se jos käytännössä eläkkeet maksetaan isolta osin nyt työssä olevien eläkemaksuilla. Se ei käytännössä eroa siitä että eläkkeet maksettaisiin verovaroista.

Vierailija
11/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea suhtautua eläkeläisten valituksiin, kun oma äitini saa sairaanhoitajana työuransa tehneenä nyt eläkettä nettona verojen jälkeen 2000e/kk. Olen itse FM, ja 4800e palkallani pääsen hädintuskin samaan. 

Vierailija
12/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös työeläke on sosiaalietuus. Perustuu nyt työssä olevien palkansaajien palkasta kuukausittain otettaviin eläkemaksuihin.

Nykyeläkeläinen ei montaa vuotta olisi eläkkeellä, jos hän saisi vain itse palkastaan eläkekassaan maksamansa rahat + niiden tuotot. Muiden hyväntahtoisuuteen perustuu, että keskiverto työeläkeläisten saa eläkettä kauemmin kuin sen 2 vuotta.

Vierailija
13/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös työeläke on sosiaalietuus. Perustuu nyt työssä olevien palkansaajien palkasta kuukausittain otettaviin eläkemaksuihin.

Nykyeläkeläinen ei montaa vuotta olisi eläkkeellä, jos hän saisi vain itse palkastaan eläkekassaan maksamansa rahat + niiden tuotot. Muiden hyväntahtoisuuteen perustuu, että keskiverto työeläkeläisten saa eläkettä kauemmin kuin sen 2 vuotta.

Eläke perustuu työaikana tienattuihin tuloihin. Ei mihinkään muuhun. Ei itse maksettuihin eikä nyt työelämässä olevien maksamaan työeläkemaksuihin. Se on siis ANSAINTAperusteinen.

Näin jossain tilaston, jossa oli eri ikäisten keskimääräinen työeläkeprosentti (työnantajan osuus + työntekijän osuus) koko työuran ajalta. Minulle 60-luvun alussa syntyneelle eläkeläiselle se oli n 20%. Kyllä ihan siitä kertyntytkin riittäisi useammaksi kuin 2 vuodeksi, kun kertymää kuitenkin oli yli 40 vuodelta.

Tuo, että eläkkeet maksetaan pääasiassa samanaikaisesti maksetuista eläkemaksuista on vaan järkevää varainhoitoa. Voitaishan ne työeläkkeet maksaa suurimmaksi osaksi sieltä eläkerahastojen tuotostakin, ja ohjata nykyiset maksut uusiin sijoituksiin, mutta se ei olisi mitenkään kannattavaa. Tuskin sinäkään maksat omia kuukausittaisia maksuja esim vuokra/vastike ottamalla sijoituksista, vaan käytät niihin sisään tulevaa kassavirtaa (palkka). 

Nuo eläkerahastot kasvavat muuten tällä tavalla joka vuosi n 20 miljardin euron vauhdilla.

Vierailija
14/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit hakea muutosverokortin, niin ei tarvitse pelätä mätkyjä.

Veroprosentin voi itse korottaa kun vaan ilmoittaa eläkeyhtiöön.  Ei siihen muutosta tarvitse HAKEA.

Vierailija
15/15 |
24.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te makselitte ihan olemattomia eläkemaksuja koko uranne ajan, ja nykyiset työläiset maksavat moninkertaisia maksuja rahoittaakseen teidän elämäänne. Ne eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille, ja on matemaattisesti mahdotonta, että nykyiset kolmekymppiset saisivat samanlaista eläkettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä