Mitä tekisitte, jos teillä olisi 300k osakesalkku
Itse katselen vain korkoa korolle efektiä. Palkka siihen päälle. Ei paljoa puristele sähkölaskut.
Kommentit (25)
Muuttaisin kohta lasten kanssa Aasiaan tai jonnekin
Hermoilisin sen jatkuvasta sahaamisesta pörssissä. Siksipä minulla on sen sijaan 200.000€:n MSCI-indeksiin sidottu indeksirahasto ja kaksi sijoitusasuntoa Helsingin keskustassa. Kestän niiden arvonmuutoksia paljon paremmin.
Ikinä pitäisi noin paljon osakkeissa. Liian riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Hermoilisin sen jatkuvasta sahaamisesta pörssissä. Siksipä minulla on sen sijaan 200.000€:n MSCI-indeksiin sidottu indeksirahasto ja kaksi sijoitusasuntoa Helsingin keskustassa. Kestän niiden arvonmuutoksia paljon paremmin.
molempien arvo puolittuu seuraavassa rahoituskriisissä. msci on kupla-indeksi.
Kohta taas romahtaa asiantuntijoiden mukaan.
Sijoitusneuvoja trollilla taaaas mainostaa näitä ns sijoituksiaan 😅😂🤣😅😂🤣
Emmitää. Jättäisin kasvamaan ja yllättäisin sillä lapseni kuolivuoteellani.
En tekisi mitään. Sijoittaisin tasaisesti lisää joka kuukausi ja katselisin siinä 55-vuotiaana, että vieläkö tarvitsee tehdä töitä vai riittävätkö säästöt.
Minun äitillä oli osakkeita. Se kuoli niiin myin heti kaikki pois. Sain niistä sen 300 tonnia.
Kattelisin toimiiko salkku myös valuuttakontrollien kanssa.
300k:n salkku ja korkoa korolle? Tällöin osakkeesi eivät laske ja sulla täytyy olla osinko-osakkeita. Aika onnistuneet sijoitukset. Mulla ne seilaa ylös ja alas. Hajauttaisin, 300k kiinni osakkeissa on aika iso riski. Laittaisin ainakin 100k rahastoihin kasvuosuuksiin eri toimialoille ja maantieteellisesti. Rahastot sijoittaa kuitenkin moniin kymmeniin, satoihin, osakkeisiin eikä muutaman osakkeen kurssin heilahdus hetkauta.
Osakkeiden osinkotuotannot myös heittelevät kovin. Tänä vuonna 10% osinko voi ensi vuonna olla 2% eli korkoa korolle ilmiö laantuu..
Itselläni on 60k osinko-osakkeissa ja hyödynnän korolle korkoa sijoittamalla osingot uudelleen. Muu sijoitus on rahastoissa, jonne laitan joka kuukausi lisää. Ei tarvi seurata osakekursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
molempien arvo puolittuu seuraavassa rahoituskriisissä. msci on kupla-indeksi.
Siinä on länsimaiden noin 1500 suurimman yrityksen osakkeita markkina-arvonsa suhteessa. Jos ne romahtavat, minä en ole ainoa, joka on lirissä.
Vierailija kirjoitti:
300k:n salkku ja korkoa korolle? Tällöin osakkeesi eivät laske ja sulla täytyy olla osinko-osakkeita. Aika onnistuneet sijoitukset. Mulla ne seilaa ylös ja alas. Hajauttaisin, 300k kiinni osakkeissa on aika iso riski. Laittaisin ainakin 100k rahastoihin kasvuosuuksiin eri toimialoille ja maantieteellisesti. Rahastot sijoittaa kuitenkin moniin kymmeniin, satoihin, osakkeisiin eikä muutaman osakkeen kurssin heilahdus hetkauta.
Osakkeiden osinkotuotannot myös heittelevät kovin. Tänä vuonna 10% osinko voi ensi vuonna olla 2% eli korkoa korolle ilmiö laantuu..
Itselläni on 60k osinko-osakkeissa ja hyödynnän korolle korkoa sijoittamalla osingot uudelleen. Muu sijoitus on rahastoissa, jonne laitan joka kuukausi lisää. Ei tarvi seurata osakekursseja.
Kaikki rahastot ja indeksit sijoittavat 7 yhtiöön, ja jokainen näistä on kuplahinnoiteltu.
Kysymys pitää esittää itselleni. eli vastaan itsestäni: suurimmalla osalla treidaan. Tavoitteena on saada raha kiertämään nopeasti. Ei päivittäin, mutta viikottain.
En kerää pääomaa enkä korkoa korolle, vaan nostan voitot. En tarvitse lisää pääomaa.
Veisin ulkohuussin vara 💩 paperiksi onpahan Kerrankin jotain käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Kohta taas romahtaa asiantuntijoiden mukaan.
Joo, hassu, kuinka joka ikinen kuukausi saadaan joku asiantuntija sanomaan näin. Kautta historian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 60k osinko-osakkeissa ja hyödynnän korolle korkoa sijoittamalla osingot uudelleen. Muu sijoitus on rahastoissa, jonne laitan joka kuukausi lisää. Ei tarvi seurata osakekursseja.Kaikki rahastot ja indeksit sijoittavat 7 yhtiöön, ja jokainen näistä on kuplahinnoiteltu.
Kannattaa katsoa rahaston omistukset. Turha sitä ostaa 7 rahastoa, jotka kaikki sijoittavat appleen nvidiaan ja googleen… 🙄 löytyy energia, terveys, ympäristö, puolustus, talous yms sektoreilta rahastoja - amerikasta, usasta, kehittyvistä, pohjoismaista, euroopasta, aasiasta…
Magnificent Seven on hiukan ylikorostunut keskusteluissa.
Turha sellaisia rahastoja on hankkia, joissa on päällekkäisyyksiä paljon suurella omistuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 60k osinko-osakkeissa ja hyödynnän korolle korkoa sijoittamalla osingot uudelleen. Muu sijoitus on rahastoissa, jonne laitan joka kuukausi lisää. Ei tarvi seurata osakekursseja.Kaikki rahastot ja indeksit sijoittavat 7 yhtiöön, ja jokainen näistä on kuplahinnoiteltu.
Totta. On rahastoja jotka mainostavat sijoittavansa vaikka kuinka moneen osakkeeseen mutta kun kaivelee vähän pintaa, niin 90% varoista on suurimmissa nimissä ja lopuissa vain hiluja. Muutenkin portfolioteorian mukaisesti hajautushyöty alkaa heiketä erittäin voimakkaasti jo melko pienellä määrällä. Käytännössä 8 osaketta riittää, kunhan on edes auttavasti hajautettu toimialoja ja maita. 12 alkaa olla jo liioittelua.
Käytännössä suorat osakesijoitukset ovat aina tuottavin vaihtoehto, kunjam sijoitushorisontti on sen kymmenen vuotta tai yli. Lyhyemmillä painotusta korkoihin.
Ja itse kysymykseen vastaus, jos minulla olisi 300k€ osakesalkku jatkaisin kuten tähänkin saakka, eli sijoittaisin tuotot ja muut ylimääräiset rahat lisäosakkeisiin, jotta pääsen eläkkeelle muutaman vuoden etuajassa jos haluan.
Olisihan se aika katastrofi, jos se olisi sulanut noin pieneksi.