Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on vuoroviikkosysteemi: kuinka pitkän välimatkan päässä asutte exästä?

Vierailija
20.08.2026 |

Te, joilla on (ala)kouluikäisten lasten kanssa vuoroviikkovanhemmuus: kuinka pitkän välimatkan päässä asutte lasten toisesta kodista? Kulkevatko lapsenne kouluun kävellen/pyöräillen vai bussilla? Mainitse vielä, että minkä ikäinen sun lapsi on? Voi myös kertoa aiempia kokemuksia jo aikuistuneista lapsista tai vaikka sun omista lapsuudenkokemuksista, jos olet asunut vuoroviikkosysteemillä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vuoroviikkoisä kertoi, että hänellä on kolme lasta kahden eri naisen kanssa, kaksi vanhempaa on 11- ja 15-vuotiaat ja sitten on 5-vuotias. Hän itse asuu 25km päässä existä ja hänellä kun on joustavat työajat, niin pystyy viemään lapset myös klo 8 jälkeen kouluun ja jos lapsilla loppuu koulu klo 13-15 aikaan niin, ne lapset menevät äidilleen kuluttamaan aikaa, kunnes isä hakee kotiin.

Jotenkin kuulostaa monimutkaiselta. Miksei se isä voisi muuttaa lähemmäs lasten koulua?

Vierailija
2/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
4/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veli ja exänsä asuvat n. 500m matkan päässä toisistaan. Molemmilla vuokra-asunnot n. 2 km päässä entisestä yhteisestä kodista, jonka myivät. Lapsi ei joutunut vaihtamaan koulua.

Vierailija
5/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni ja exällään on matkaa n. kilometri (lasten koulu siitä puolivälissä).

Vierailija
6/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme edelleen yhdessä, vaikka olemme eronneet. Olemme hyvissä väleissä, emme vain ole parisuhteessa enää. Lapset 5,6,8v, vanhin kävelee itse kouluun, pienemmät saatetaan päiväkotiin ja eskariin.

Vierailija
7/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 km

5v.

Vierailija
8/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli vuoroviikkosysteemissä 4v - 13v

Asuimme noin 8 km päässä, päiväkoti oli toisen kodin vieressä, koulumatka taittui molemmista kodeista bussilla (Hki)

13 v. lapsi itse ilmoitti ettei enää halua asua kahdessa paikassa ja muutti kokonaan meille

Vierailija
9/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tullut mitanneeksi, joku 2,5 km varmaan. Tästä on kouluun se puolitoista km, ekän luota vähemmän. Alakoululaisista kyse.

Vierailija
10/27 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

900 m, 7 v

Vierailija
11/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 km. Koulu puolessa välissä. Lapsi vaihtaa koulusta suoraan. Kävellen, fillarilla.

Vanhempi heittää tavarat päivän päätteeksi-  Jos on mitään, mitä pitää heittää. Joskus luistimet tms. 

Vierailija
13/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtu mitä säätämistä

Vierailija
14/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vtu mitä säätämistä

Vtu kun se isä ei halunnut antaa lapsia minulle.

Vierailija
15/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähdetty tuohon pelleilyyn, koska se olisi ollut liian rankkaa lapsille. Lapset päässiassa minulla, ja joka toinen vkonloppu eksällä, välillä pidempiä jaksoja myös siellä. Välimatka alle kilometri. 

Vierailija
16/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vuoroviikkoisä kertoi, että hänellä on kolme lasta kahden eri naisen kanssa, kaksi vanhempaa on 11- ja 15-vuotiaat ja sitten on 5-vuotias. Hän itse asuu 25km päässä existä ja hänellä kun on joustavat työajat, niin pystyy viemään lapset myös klo 8 jälkeen kouluun ja jos lapsilla loppuu koulu klo 13-15 aikaan niin, ne lapset menevät äidilleen kuluttamaan aikaa, kunnes isä hakee kotiin.

Jotenkin kuulostaa monimutkaiselta. Miksei se isä voisi muuttaa lähemmäs lasten koulua?

Jos isälle itselleen on tuo systeemi ok niin miksi muuttaisi? Hienoa että haluaa nähdä lapsiaan niin paljon kuin mahdollista.

Vierailija
17/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmettelet ja ehdotteli tuntemattomien asioita. He helvettisoikoon itse tietää asiansa paremmin!!!!!!!!!!!

Vierailija
18/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vtu mitä säätämistä

Vtu kun se isä ei halunnut antaa lapsia minulle.

Mitä kiroilet, lapsilla on oikeus isäänsä ja isällä lapsiinsa.  Koko ap aloitus näköjään pohjautuu haukkumiseen... 

Vierailija
19/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkaa n. 25km. Syynä se, että miehen exä halusi muuttaa eron jälkeen maalta kaupunkiin. Ymmärrän hyvin kyllä miksi; ei täällä maalaiskunnassa ollut hälle töitä ja asunnotkin pääasiassa omakotitaloja sekä paljon kalliimpia kuin lähikaupungissa. Lapset vuoroviikoin, isä kuskaa sitten joka päivä lapset kouluun kaupunkiin ja hakee iltapäivisin töiden jälkeen. Väliajan lapset joko kavereillaan, harrastuksissa tai äidin asunnolla. Joskus tuuraan kuskaamisissa itse jos isä työreissuilla tai sitten he vaihtavat äidin kanssa ”vuoroja”. Välillä ovat pidempiä aikoja meillä, välillä äidillään: vanhemmat ja minä äidin ja lasten kanssa ihan hyvissä väleissä ja vanhemmat saavat sovittua keskenään asiat ja lapset itse vielä haluavat meille tulla. Vuoroviikkoelämää takana yli 10v (erosta hieman kauemmin), lapset iältään 14 ja 16 v. 

Vierailija
20/27 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä asunut kahdessa osoitteessa. Kauempaan oli noin 800 metriä, kun lapset olivat pieniä. Nykyään etäisyyttä noin 400 metriä. Toinen lapsi on jo aikuinen ja toinen 16 vuotias. Itsellä nyt muutto suunnitteilla saman useamman kilometrin päähän, mutta julkisilla tai itse ajaen lapsille arkea koska oppilaitoksetkaan ei ole enää kävelymatkan päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän