Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua ADHD diagnoosin hankinnasta

Vierailija
19.08.2026 |

Kokemuksia miten olette hankkineet diagnoosin ja minkälainen prosessi se oli? Voitte myös kertoa epäilystänne ja minkälaisia oireita teillä oli

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes joutunut käymään läpi sitä varsinaista diagnoosiprosessia, vaan sain työterveydestä lääkkeet kokeiluun. Lääkäri itsekin epäili, ettei mulla todennäköisesti ole varsinaista ADHD:ta, koska oireilu on alkanut vasta aikuisena kuormittavassa elämäntilanteessa. Mutta että silti lääkkeet voisivat auttaa minua selviämään. Ja niin ne on tehnyt, ja olen niitä siitä asti syönyt. 

Vierailija
22/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ADHD diagnoosi pitäisi "hankkia". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei miksikään, jos ei sitä ole. Itselleni jo tieto siitä miksi paljon haasteita oli helpotus.

Vierailija
24/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei miksikään, jos ei sitä ole. Itselleni jo tieto siitä miksi paljon haasteita oli helpotus.

Et ilmeisesti ole ap.

Vierailija
25/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööööööh Puppa 👴🏻🥳

Vierailija
26/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellaisia oireita, että alan raivota ihan tyhjästä ja käyttäydyn aggressiivisesti muita ihmisiä kohtaan. Kukaan ei halua olla sen jälkeen seurassani, kun piirteet ovat tulleet esille. Täytyisi kai tehdä asialle jotain, mutta en halua myöntää, että olen vammainen ja vajaa. 

Vierailija
27/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkinut ADHD-diagnoosia. Sain sen aivan yllätyksenä. Miesystävä itkeaskeli ja pyysi mua menemään psykiatrille. Olisin luullut saavani diagnoosiksi kompleksisen traumaperäisen stressihäiriön, mutta olikin kuulemma ADHD...

Vierailija
28/37 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se diagnoosi selitä mitään. Kyse on oirepohjaisesta häiriöstä, joka perustuu väestössä hyvin yleisiin käyttäytymispiirteisiin. Vaadittujen oireiden lukumäärä on hatusta vedetty, kuten myös oireiden alkamisikä ja kesto. Korkeintaan perusteena on, että saadaan sopiva määrä ihmisiä diagnosoitua, jottei kukaan ainakaan jäisi avun ulkopuolelle joka mahdollisesti voisi hyötyä diagnoosista. Stimulanteista taas voi kokemuksellisesti lyhyen aikaa hyötyä kuka vain keskittymishaaateista kärsivä ja kaikkihan niistä joskus kärsivät. ADHDn etiologia on tuntematon, sen vain oletetaan olevan synnynnäinen ja neurologinen ilman, että yksilötasolla tällaista voitaisiin käytetyillä menetelmillä tunnistaa. Yhtä hyvin voisit etsiä selitystä ongelmillesi persoonallisuuspsykogiasta tai vaikkapa horoskooppimerkeistä.

Oletko koskaan ajatellut? Eri persoonallisuuden piirteet voivat selittää hyvin monia haasteita: esimerkiksi matala tunnollisuus ja korkea neuroottisuus ovat yhteydessä moniin sopeutumisen ja tunnesäätelyn ongelmiin elämässä ja niilläkin oletetaan olevan synnynnäinen komponentti. Älä tuhlaa veronmaksajien resursseja turhaan vain itseymmärryksesi kehittämiseen. 

Vierailija
29/37 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman diagnoosia ei pääsääntöisesti saa lääkitystä. Siinä yksi syy jos muuten on selvää että on ADHD.

Vierailija
30/37 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kusitesti on vapaaehtoinen.

No ei ole, jos haluaa päästä niihin tutkimuksiin. Ei niitä muuten suostuta tekemään. 

Laitonta vaatia huumetestiä hoidon saamiseksi.

Vierailija
31/37 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön tuttu hankki diagnoosin parilla käynnillä yksityisellä, nyt myy kadulla lääkkeet ja tienaa tuhansia pimeästi.

Varmasti. Mitä ne sen lääkket ovat ja kenelle myy?

Vierailija
32/37 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se diagnoosi selitä mitään. Kyse on oirepohjaisesta häiriöstä, joka perustuu väestössä hyvin yleisiin käyttäytymispiirteisiin. Vaadittujen oireiden lukumäärä on hatusta vedetty, kuten myös oireiden alkamisikä ja kesto. Korkeintaan perusteena on, että saadaan sopiva määrä ihmisiä diagnosoitua, jottei kukaan ainakaan jäisi avun ulkopuolelle joka mahdollisesti voisi hyötyä diagnoosista. Stimulanteista taas voi kokemuksellisesti lyhyen aikaa hyötyä kuka vain keskittymishaaateista kärsivä ja kaikkihan niistä joskus kärsivät. ADHDn etiologia on tuntematon, sen vain oletetaan olevan synnynnäinen ja neurologinen ilman, että yksilötasolla tällaista voitaisiin käytetyillä menetelmillä tunnistaa. Yhtä hyvin voisit etsiä selitystä ongelmillesi persoonallisuuspsykogiasta tai vaikkapa horoskooppimerkeistä.

Oletko koskaan ajatellut? Eri persoonallisuuden piirteet voivat selittää hyvin monia haasteita: esimerkiksi matala tunnollisuus ja korkea neuroottisuus ovat yhteydessä moniin sopeutumisen ja tunnesäätelyn ongelmiin elämässä ja niilläkin oletetaan olevan synnynnäinen komponentti. Älä tuhlaa veronmaksajien resursseja turhaan vain itseymmärryksesi kehittämiseen. 

Diagnoosi ei todellakaan selitä mitään. Mutta tämä on liian vaikea asia ymmärrettäväksi näille "minulla on erilaiset aivot"- tumpeloille.

Mitä sen enempää "masennus" selittää sitä miksi tuntuu hirveälle?

- Minulla on hirveä olo ja itkettää ja haluan kuolla

-syynä on masennus!

-mistä sen tietää?

-koska sinulla on masennuksen oireet

-on vaikea keskittyä ja levoton olo

-syynä on adhd!

-Mistä sen tietää, mistä niin päättelit?

-sinulla on nuo oireet!

Onpa siinä "selitystä"...

Vierailija
33/37 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kuitenkin sanoi tunnin tapaamisen jälkeen, että kyseessä on ”selvä tapaus”.

– Että voidaan periaatteessa aloittaa saman tien lääkitys.

https://yle.fi/a/74-20244654

Aika helposti taitaa lääkkeet saada.

Vierailija
34/37 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin paljon stressiä nyt ja kuulemma pitkä polku siihen diagnoosin saamiseen, että taitaa omalta osaltani jäädä tekemättä. Eikä ole vanhempia elossa yms. Ei mua kusitestit pelota kun en mitään huumeita käytä. 

Vierailija
35/37 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkia diagnoosi = ostaa diagnoosi yksityiseltä lääkäriltä

Vierailija
36/37 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellaisia oireita, että alan raivota ihan tyhjästä ja käyttäydyn aggressiivisesti muita ihmisiä kohtaan. Kukaan ei halua olla sen jälkeen seurassani, kun piirteet ovat tulleet esille. Täytyisi kai tehdä asialle jotain, mutta en halua myöntää, että olen vammainen ja vajaa. 

Persoonallisuushäiriö?

Vierailija
37/37 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen jutussa Suomen paras naiskiipeilijä Anna Liina Laitinen kertoo ettei meinannut hakea adhd-diagnoosia, kun piti sitä trendinä, mutta nyt hänellä kuitenkin on se. Moni on kertonut, että se hakuprosessi on tosi vaikea.

https://yle.fi/a/74-20239368

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi