Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka aikasin olette potalle alkaneet harjoitella?

25.05.2007 |

meillä osettiin nyt eka potta ,tyttö kohta 6,5kk, koitin ekaks huvin vuoksi siihen istumaan niin teki heti pisssat joten koitin sitten toisenakin päivänä ja teki taas, nyt siis muutamana päivänä olen käyttänyt aamulla heräämisen jälkee ja ruokailujen jälkee ja aina pissat tehny ja pari kertaa kakatkin..

oisin siis kysynyt teiltä AIKAISIN pottailun aloittaneet että milloin lapsenne ovat oppineet kuivaksi ...että onko siitä ees hyötyä että aloittaa harjottelun näinkin ajoissa...?

tarkotushan ei siis ole että tekee koko ajan pottaa ja vaipat jäis pois, vaipat tietty viel pitkään mut onko haittaa tästä reenaamisesta?

tyttö ainaki kovasti nauraa potalla ja eipähän aina tarvi vaippaan tehdä.

tuttujeni lapsi on 1,5 vuotta ja ei ole pottaa vielä nähnytkään ja jo 1 -vuotis neuvolassa oli terkka kysellyt että kai se jo potalla käy... joten ollaankohan me nyt liian ajoissa vai miten teillä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi " vaipattomat vauvat" (google vinkki) on Suomessa ihan vieras käsite, mutta joissain toisissa maissa äidit ihmettelevät sitä, että vauvoja pidetään vain vaipoissa eikä pissatella!

Nyt tyttö on 9kk ja tuossa 4,5kk iässä alettin käyttää kestovaippojakin.

Aiemminhan, ennen kertakäyttövaippoja vauvan pissattelu oli Suomessakin ihan arkipäivää. Kertakäyttövaipoista mulle tulee mieleen vertaus kertakäyttöastiat - ovathan nekin joskus ihan kätevät, mutta kuka niitä käyttäisi joka päivä?? Valitettavasti neuvoloissakaan ei anneta mitään infoa vauvan kanssa pottailusta, kun jostain kumman syystä on saatu iskostettua käsitys, että vauvan kuuluisi vain tehdä vaippaansa tarpeet. Sen sijaan, että on todella helppoa siirtää vauva potalle..

Aiemmin, kun suurin osa ihmisistä käytti kestovaippoja, lapsetkin oppivat kuivaksi jo n. vuoden iässä. Nykyäänhän se venyy sinne 2-3 vuoden ikään, koska kertakäyttövaipat mahdollistavat sen, ettei lapsi tunne pissaamisen seuraamuksia ja täten oppiikin tekemään vaippaan..

Eli ette ole ollenkaan liian aikaisessa, hienoa vain että olette aloittaneet :) Kestovaipatkaan eivät ole niin hankalia kuin ihmiset luulevat (luulin itsekin sen 4,5kk ja kun aloin käyttää, tuli oikein morkkis etten ollut käyttänyt heti alusta alkaen, samoin pottailun kanssa. Olin vain ihmetellyt, kun vauva aina pissaa ja kakkaa ollessaan ilman vaippaa, mutta kiitos yhteiskuntamme vaippavalistuksen en osannut itse keksiä, että se tapahtuu ihan tarkoituksella - vauva tekee tarpeensa mieluiten muualle kuin vaippaan)

Vierailija
2/5 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin potalla käynti harjoitukset siinä 6kk ikäisenä. Neuvolassa meillä neuvottiin että kun osaa jotenkin istua ni sitte vaan harjoittelemaan jotta pottailu tulee tutuksi eikä muodostu hankalaksi tapahtumaksi kun lapsi kasvaa. Ite yritin kestovaippoja päivisin pojan ollessa aivan pieni mutta kun hän kakkasi niin usein vuorokaudessa ja kakan ollessa tietty siinä vaiheessa löysää,tuli kuorivaipat heti kakkaiseksi joten koin homman minulle liian vaivalloiseksi enkä jatkanut. Olen kuitenkin ajatellut rupeavani piakkoin taas kokeilemaan pottailun ohella päivisin kestiksiä jotta hän just oppis ja tajuais ettei ole kivaa pissata vaippaan.Poika kohta 10kk.

SurinaS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo vielä aloittanut pissatteleen, mutta kai sitä kohta vois..

Mun oma äiti alkoi pissattaan mua ja mun siskoa siinä joskus 3kk+. Kun ei osattu istua niin äiskä piti ilmassa potan päällä " istumassa" eli käsi kainaloiden alla ja toinen polvitaipeissa ja kyykki siellä niin kauan, että pissa tai kakka tuli. Aina siis heräämisten jälkeen ja ruokailujen jälkeen..Aika nopsasti me kuulemma oltiin opittu odottamaan päikkyjenkin jälkeen, että äiskä tulee ja vie potalle..=) Mun sisko oli täysin kuiva ja vaipaton 8kk:n iässä ja mä, joka olin vähän laiskempi, olin kuiva ja vaipaton 1:n vuoden iässä. Kysyin vielä, että laittoiko mama kuitenki vielä vaipan kaiken varalta, mutta ei kuulemma enää sit tarvinnu ja osattiin itse jo mennä potallekin. aika duunihan siinä on jos meinaa jaksaa joka välissä potittaan (oma sana =D), mutta kyllä mä meinaan tässä kohta alkaa yrittään..=) Parempi sekin kuin esim. miehen pomon poika, joka käytti vielä vaippoja vähän vajaa 4-vuotiaana. =)

Jokainenhan tekee miten tahtoo, mutta henkilökohtaisesti mä ajattelen, että 2-vuotias on jo aika vanha pitään vaippoja..=)

t. poppis ja Emiliina 3,5kk+

Vierailija
4/5 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollessa 7 kk (nyt pian 9 kk). Potalla käydään n.4-5 xpv. Lähes kaikki kakat tehdään pottaan. Tänään mielestäni ekan kerran tyttö alkoi selvästi tuijottaan minua ,että nosta potalle mua kakittaa. Heti kun potalle sain alkoi tyytyväisenä kakkia:). Itse uskon varhaisen opettelun tehoon, vaikka meidän neuvolatäti minun pottailu intoa yritti latistaa.Hän sanoi ,että eihän vauva (silloin 8 kk) sitä vielä ymmärrä, mitä eroa on tehdä vaippaan tai pottaan tarpeet.

Vierailija
5/5 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saatiin tyttö laitokselta kotiin, alettiin pissatus lavuaarin yllä ja sitten myöhemmin potalla. Pidän tyttöä reisien alta kiinni, tytön selkä mun vatsaani kohti, eli tyttö ei vielä 6-kuisena varsinaisesti istu potalla.

Kuivaksi oppimisesta en osaa vielä sanoa. Meillä motiivina pissatukseen on se, että kun kerran arvaa pissan/kakan tulevan, sen voi tehdä yhtä hyvin pottaan kuin vaippaankin. Pyykkiäkin säästyy.

Nyt tytöllä on jo kuiva vaippa päiväunien jälkeen ja sitten tulee takuuvarmasti pissa. Yöllä tuo syö vielä niin usein, että vaippa on aamulla märkä, mutta usein heti aamusta tulee myös pissa ja 95% varmuudella kakka. Ihan joka välissä ei ole aikaa potattaa, mutta ainakin unien ja imetyksen jälkeen (jos vauva ei ole kakannut rinnalla ollessaan).

Esikoisen kanssa aloitimme ehkä liian myöhään. Homma ei vain toiminut, etenkin kakkaa ei tahtonut tulla pottaan.