Punoittava kaula..
Kertokaapas vinkkejä miten olette pitäneet vauvan kaulan ihoa hyvässä kunnossa.. Tytöllä on mukavasti " kaulamakkaroita" ja varsinkin lämpimänä päivänä iho menee makkaroiden välistä punoittavaksi ja rikkikin. Olen yrittänyt kaulaa putsailla ja pitää kuivana, mutta edelleen punoittaa...
Kommentit (8)
Sama pulma taitaa olla melkein kaikilla vauvoilla kunnes kaula kasvaa ja pää alkaa pysyä pystyssä niin että rypyt oikenee. Meillä ongelmia aiheuttaa sekin, että suihkutissien ansiosta maitoa voi olla missä vaan. Yöllä ei silti voi kaulaa putsailla kuin pyyhkäistä pimeässä, mutta aamulla kyllä huomaa jos sinne on maitoa joutunut... Muuten putsataan kaulaa (vauva 3,5 kk) ihan veteen kastetuilla vanulapuilla ja suunnilleen joka toinen tai joka kolmas päivä suihkussa/kylvyssä käydellä pesen Avecydillä (kuten Lactacyd), huuhtelen hyvin ja taputtelen kuivaksi. Jos kaula on oikeen punaiseksi päässyt ja iho rikki niin olen pyyhkinyt puhtaaksi ihan puhdistusaineellakin (Septidin). Äkkiä puhdas iho onneksi rauhoittuu. Aloe vera rasvaa olen myös pari kertaa laittanut kun se imeytyy samantien ja viilentää ihoa. Bepanthenia en suosittelis sillä se imeytyy hitaammin ja pitää kaulan bakteereille otollisen kosteana.
pojulla on poimuja sekä nivusissa, että kaulan alla, mutta myös kainaloissa , joihin jää päivän aikana kaikenlaista " töhnää" . Minulle suositeltiin neuvolasta sebamed sarjan ihonhoitoöljyä, koska se ei kuulemma haudo, niinkuin rasvat tai talkit (tai perunajauho). Aamuin illoin pesujen kanssa ei vielä ole tullut isoja ongelmia, joten on jäänyt ostamatta, mutta ajattelin sitä kuitenkin ostaa, koskapa kesäkuumalla poimut varmaan ärtyy helpommin.
t. punkeli ja poju 2kk 2vk :)
mistähän mie tuon sebamedin tähän keksin.... hmmm...
Eli siis ceridal ihonhoitoöljy, sitä saa myös kätevässä suihkepullossa, kun ei sitä näille pienille paljoa kulu :)
Sebamedin öljyssä on vehnää sun muuta.
t. punkeli taaas
Hei,
me olemme tehneet niin, että tyttö laitetaan vatsalleen hoitotasolle ja sen jälkeen pyyhitään veteen kastetulla vanulapulla poimut ensin puhtaaksi ja toisella lapulla kuivataan. Sen jälkeen laitetaan Tenava -rasvatalkkia poimuihin. Näin tehdään sekä aamu- että iltapesulla. Meillä tämä on toiminut hyvin ainakin tähän asti. Saa nähdä miten käy kun tulee kunnon helteet...
ja hänen ihopoimuihin, varsinkin kaulaan auttoi apteekin sibicort-voide.
Kokeiltiin perunajauhoja, talkkia ja basibact-puuteria. Näistä viimeisin auttoi parhaiten, joten sitä sinulle suosittelen, mikäli teillä ei ole mitään muuta ihottumaa, että olis allerginen. Jos on muuallakin, sit suosittelen sitä sibicortia.
vähän kertyy märkää, niin auttaa paremmin kuin perunajauho.
Meillä paljon pulauttelevan vauvan kaulan iho on pysynyt hyvänä seuraavalla " ylläpitohoidolla" : aamuin illoin ensin pyyhitty kostealla vanulapulla, sitten kuivattu huolella nukkaamattomalla liinalla. Tämän jälkeen olemme levittäneet Aqualan L -perusvoidetta vanulapulla iholle ja " imeyttänyt" ylimääräset liinaan. Sitten vielä Tenavan rasvatalkkia päälle ja hyvin toimii.
Jossain vaiheessa, kun iho oli pahassa kunnossa, käytin Septidiniä, mutta sitä tuli vissiin tupsuteltua liikaa, sillä iho kuivahti pahasti. Lääkäri sanoi meille, että sen Sibicortin käytön kanssa kannattaa säästellä, on kuitenkin kortisonivoide, eli aika rajua kamaa vauvan iholle.
Neuvolassa minua neuvottiin laittamaan perunajauhoa vauvan kaulapoimuihin ja kyllä toimii. Aina silloin kun poimut ovat oikein kunnolla punaiset, desinfioin ne ensin ja sitten laitan yöksi perunajauhoa. Päivässä parissa punoitus on kadonnut. Perunajauho imee nimittäin tosi hyvin kosteutta.