Mikä harrastus pojalle, kun perheemme tilanne on tämä?
Poika 5 v, liikunnallinen ja vilkas. Pojalle kaivataan harrastusta, mutta meidän vanhempien vuorotyö tekee asian vaikeaksi. Käytännössä pitäisi löytää harrastus/laji, jota harrastetaan arki-iltaisin. Olemme viikonloppuisin töissä ja esimerkiksi säännöllisiin treeneihin osallistuminen vaikka sunnuntai-iltapäivänä on täysi mahdottomuus työaikojen vuoksi. Onko liikunnallisia harrastuksia, joissa ei olisi treenejä (ainakaan kovin usein) viikonloppuisin?
Jalkapallo ja jääkiekko ovat pois laskuista erinäisistä syistä, muuten ollaan eri harrastuksille avoimia.
Kommentit (55)
Tuon ikäinen ei tarvitse tavoitteellista harrastusta. Kaverin samanikäinen poika piti kovasti parkour:ista. Sitä on kerran viikossa läheisellä koululla tms.
Eli käytännössä lapset pääsevät temppuilemaan ja purkamaan energiaa saliin valvottuna
Frisbeegolf
Ratsastus
Mikroautoilu
RC-autot
Uinti on hyvä ja energiaa vievä laji. Uimakouluun kerran viikossa ohjatusti ja sen jälkeen voi vielä pulikoida ilman ohjausta. Ja jos mielenkiintoa riittää niin toinen perhekäynti uimahalliin lisäksi viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Pleikkarin pelaaminen.
eSports siis.
ohis
Vanhemmat menee lapsen kanssa puistoon juoksemaan ja potkimaan palloa arkisin. Vaikka pari kaveria mukaan
Vierailija kirjoitti:
Onko harrastuksen pakko olla jonkun muun ohjaama? Jos teille sopii arkiliikunta paremmin ja olette arkena paikalla, niin toimitte itse pojan valmentajina ja poika harrastaa sitä lajia mistä tykkää. Voitte koota vaikka samanmielisten harrastajien joukon ja perustaa oman seuran.
Minulla isä valmensi ihan teini-ikään asti. Veljeni sai teini-iässä oman valmentajan kun tähtäsi SM-tasolle. Itse en halunnut enää siinä iässä kilpauralle.
Mulla myös isä valmensi, kilpailin myös SM-tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Frisbeegolf
Me ollaan isovanhempina viety lapsenlapsia 5-vuotiaista fribaamaan satunnaisesti. Näillä on muita ohjattuja liikuntaharrastuksia, joista vanhemmat huolehtii ja ovat kasvaneet liikkuvaan elämäntapaan, joten ns. kaikki käy, mitä ehdottaa. :)
Jos vaikka menee jonkun urheiluseuran höntsäjuttuun. Se on leikinomaista yleisurheilua ja lajien kokeilua tuon ikäisille. Eihän sinne joka kerta tarvi mennä, jos työvuorot ei sovi. Kertoo vaan siellä asiasta. Silloin pääsee käymään niinä iltoina, kun joku on kotona viemässä. Lapsiko itse harrastusta pyytää vai lähteekö idea vanhemmista? Voisiko vanhemmat itse järjestää liikuntajuttuja? Pelata ja retkeillä lapsen kanssa. Aikuisen innostunut läsnäolo on lapselle arvokasta. Onko tuttavaperheitä, joiden kanssa voisi vuorojen salliessa järjestää yhteisiä lasten jalkapallopelejä tai temppuradoilla käyntiä. Sisäleikkipuistot on hyviä nekin, varsinkin jos itse ei jaksa touhuta, lapset ja tuttavaperheen lapset touhuaa keskenään, aikuiset vaan valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka menee jonkun urheiluseuran höntsäjuttuun. Se on leikinomaista yleisurheilua ja lajien kokeilua tuon ikäisille. Eihän sinne joka kerta tarvi mennä, jos työvuorot ei sovi. Kertoo vaan siellä asiasta. Silloin pääsee käymään niinä iltoina, kun joku on kotona viemässä. Lapsiko itse harrastusta pyytää vai lähteekö idea vanhemmista? Voisiko vanhemmat itse järjestää liikuntajuttuja? Pelata ja retkeillä lapsen kanssa. Aikuisen innostunut läsnäolo on lapselle arvokasta. Onko tuttavaperheitä, joiden kanssa voisi vuorojen salliessa järjestää yhteisiä lasten jalkapallopelejä tai temppuradoilla käyntiä. Sisäleikkipuistot on hyviä nekin, varsinkin jos itse ei jaksa touhuta, lapset ja tuttavaperheen lapset touhuaa keskenään, aikuiset vaan valvoo.
Sellaista ei olekaan kuin höntsä-harrastus nykyään ellei itse ohjaa. Meidän poika harrasti jalista ja hetken se kelpasi seuralle että ilmoitimme, että poikamme harrastaa, ei me. Sitten saapui viesti että teillä on kahviovuoro ensi su klo 7:00. Siihen loppui harrastus ja laitettiin pystyyn vanhempien kanssa oma porukka pojille.
Eikös joka paikassa ole oma pieni urheilutoimija?
Viisivuotias ei tarvitse harrastusta.
Yleisurheiluseuran liikuntaleikkikoulu. Siitä voi sitten jatkaa isompana muihin harrastuksiin tai pysyä yleisurheilun parissa. Yleisurheilu ei muuten missään vaiheessa muutu sellaiseksi, että velvoitetaan käymään treeneissä aina. Jokainen (ainakin meidän seurassa) saa harrastaa sillä tasolla ja intensiteetillä kuin haluaa.
Lapsi voi olla senkin vuoksi levoton, että hänen elämässään ei ole riittävästi rutiinia ja ennakoitavuutta vanhempien työn luonteen vuoksi. Jos levottomuus johtuu osittain tuosta, niin harrastuksen haaliminen todennäköisesti vain pahentaa asiaa.
Asuinpaikka olisi kyllä aika oleellinen tietää. Isossa kaupungissa on varmasti helpompi löytää sopiva vaihtoehto kuin jossain 2000 asukkaan maaseutupitäjässä.