Lasten nukutus menee päin p****ttä!!!
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen. Eli lapset ovat 2 ja 3 vuotiaat. Joka ikinen päivä saadaan tuosta nukkumaan menemisestä aivan hirvittävä sirkus. Meillä on rutiinit ja kaikki, mutta ei. toinen toistaa ettei väsytä ja toinen vain muuten nauraa kikattaa. jos päikkärit jätetään väliin, ei tule loppupäivästä mitään kun tappelevat ja itkevät koko ajan kun väsyttää. silloin kun ei nukuta päikkäreitä, illalla on entistä vaikeampi saada nukkumaan...käyvät siis ylikierroksilla.
Nukutus kestää aina tunnista puoleentoista tuntiin, ihan sama onko kyseessä päikkärit vai yöunille meno ja onko nukuttu päikkäreitä vai ei. AINA siis sama tilanne. nyt alan olla ihan loppu tämän homman kanssa.
pitäiskö koittaa että en enää edes yritä nukuttaa, en illalla enkä päikkäreille? kait ne siitä ajan myötä illalla simahtavat itsekseen johonkin, jota meillä ei kyllä koskaan tapahdu. Aina lauletaan, hierotaan silitetään ja kaikkea mahdollista.
Tuosta kuvauksesta sai ehkä kuvan että lapset ovat villejä ja vilkkaita, mutta sitä ne ei ole. Ovat melko rauhallisia luonteeltaan ja päivät meillä muuten menee kyllä hyvin mutta tuo nukahtaminen on todellinen ongelma. Aina päiväuniin saakka olen tosi iloinen ja jaksan touhuta, mutta sitten koittaa se päikkäreiden aika ja minulla pimahtaa kun eivät rauhoitu. Jos en saa nukahtamaan päiväunille niin sit olen loppupäivän kuin tulisilla hiilillä kun muksut vain tappelee ja vinkuvat.
On niin paska olo ja tunnen itseni onnettomaksi äidiksi kun en osaa nukuttaa lapsiani ilman että menetän hermoni. Isi yleensä nukuttaa kyllä iltaisin, mutta eipä hänelläkään oikein hermot enää kestä tätä sohwta.
Kommentit (10)
Meillä on lapsi aika vilkas tapaus, muutn kuulostaa ihan samanlaiselta rumbalta! Olen kans ajatellut pian luovuttaa, nukahtakoon koska haluaa, ei tarvitse kuitenkaan aamulla hoitoon herättää eikä mitään. Mitään konstia siis ei ole minulla tarjota :/
mutta kokeile joskus laittaa mukulat vähän aikaisemmin sänkyyn. Jospa ne onkin jo liian väsyneitä ja sitten menee riehumiseksi...
suuri numero, kaikkine kommervenkkeineen? Omien lasteni kanssa olen huomannut sen, että mitä vähemmin rutiinein (meillä iltapala, pyjamat päälle, hampaiden pesu, kaksi kirjaa, pusu ja hyvänyön toivotukset) illat hoidetaan, sen parempi. JOs ruvetaan lukemaan, laulamaan, hyssyttämään, silittelemään, maataan vieressä jne., niin se ainoastaan pitkittää nukkumaanmenoa ja lasten rauhoittumista.
Hermoja kannattaa säästää, ja jos makkarista kuuluu koko ajan pyyntöjä, niin tiukasti vain sanoa, että nyt on nukkumaanmenoaika ja mitään palveluita eivät vanhemmat enää tarjoa. Muu puhe minimiin. Tätä kun toistaa jonkun aikaa, niin ei ne lapset enää jaksa pullikoida, kun vanhemmat on niin tylsiä - eivät edes viitsi hermostua :-).
Tämä toimii meillä, ei varmaankaan kaikilla. Parempia iltoja teille, toivottavasti löydätte itsellenne toimivat keinot!
Aamulla heräävät n.8-8.30 aikaan. Ulos mennään n. 10aikaan. sieltä tullaan noin 12 aikaan ja syödään, jonka jälkeen mennään päikkäreille. Nukahtavat siinä klo14 aikaan ja nukkuvat n.1,5h.
Illalla mennään nukkumaan noin.21.30.
2-v aloittaa armottoman huudon ja 3v juoksee samantien pois, jonka jälkeen toinen tulee sen jälkeen perässä....
Miksi kukaan ei ole keksinyt sitä nappia jolla lapset sais nukahtamaan!! :)
mahdoton tilanne. Oikein yllyttivät toisiaan riehumaan. Tällä hetkellä pienempi nukkuu meidän kanssamme ja isompi eri huoneessa. Hyvin rauhottuvat itsekseen. Ovat kyllä isompia kuin teidän, mutta 2- ja 4-vuotiaana aloitettiin tällainen järjestely. Siirretään samaan huoneeseen takaisin jossain vaiheessa, kun ovat isompia.
Tosin vasta vain toisen kanssa, toinen kun ei osaa vielä tulla sängystä pois. Kauhulla odotan sitä aikaa kun temppuilijoita on kaksi...
puheita viedään heti takaisin sänkyyn. Toistetaan tarvittaessa 150 kertaa illassa :-). Ihan pirun rasittavaa, mutta oikeasti, kun tätä jaksaa tehdä illan tai kaksi tai kolme, niin varmasti meno rauhoittuu. Jossain vaiheessa otimme myös lempilelut pois ja sanottiin, että kun lapset käyvät nätisti nukkumaan yhtenä tai kahtena iltana, niin lempilelut tulevat takaisin. Päivällä voi vielä puhua lasten kanssa siitä, miten tärkeää uni ja nukkuminen on sekä lapsille että vanhemmille. Jos ei nukuta kunnolla, niin mitään kivaa ei seuraavana päivänä jakseta tehdä.
Olen yrittänyt että jättäisin pois, mutta meno on tosi takkuista sinne iltaan asti. Jos päikkärit on jäänyt väliin, niin illalla annetaan iltapala klo20 jonka jälkeen iltapesut, iltasatu ja sänkyyn. Pienempi sammuu kuin saunalyhty tuolloin, mutta isompi vain kitisee ja vänkää vastaan.
Pitää aloittaa tästä illasta lähtien se kokeilu että aina vain kannetaan sänkyyn!!
ostettiin 2m leveä sänky ja nyt illalla menen lasten kanssa 9 maissa sänkyyn ja luen lehtiä tai katson tv:tä niin 15min lapset nukahtavat viereen josta mies kantaa ne pois , en jaksa kökkiä niiden huoneissa,
uskon et joskus on aika nukahtaa itsekin