G: KÄYTÄTKÖ RASKAUDEN AIKANA RUSKETTAVIA TUOTEITA VAI LOIKOILETKO AURINGOSSA??
Niin eli otsikko kertoo mitä kyselen =)
Eli käytätkö niitä ruskettavia voiteita tai sprayta vaiko otatko perinteisesti " arskaa" ? ;)
Kunhan tässä nyt lämpimän kynnyksellä kyselen. Oma ihoni ainakin on kuin " kalkkilaivan kapteenilla..." ja palan hyvin herkästi auringossa :/ Ei se palaminenkaan varmasti iholle hyvää tee.
Nyt vastauksia kehiin!! :)
outsa ja masu rv 21+5
Kommentit (19)
Pysyttelen lähinnä varjossa, koska aurinko vanhentaa ihoa ja aiheuttaa syöpääkin. Liikkumalla ulkona saan ihan riittävästi aurinkoa, en halua rusketusta.
Sääriin olen laittanut joskus itseruskettavaa alkukesästä, mutta nyt olen luopunut siitäkin kun olen raskaana.
Auringonpaiste houkuttelee kummasti ulkoilemaan, mutta yritän välttää varsinaista auringon palvontaa, kun se ei kuitenkaan taida niin kovin terveellistä olla.
Niitä kevyesti ruskettavia voiteita, joita nyt on lähivuosina tullut markkinoille, olen käyttänyt silloin tällöin muistaessani lähinnä käsivarsiin, dekolteelle (vai mikä se sana on.. ;) sekä sääriin.
SP + mini-E rv 20
Muista, että raskaana ollessa iho on herkempi auringolle: tulee pigmenttimuutoksia ja kärähtää herkemmin. Näin ainakin meidän neuvolantäti sanoi.
Ja onpas muuten todella paljon kauniimpi tämä valtaisa olemus kun säärissä ja vartalolla on käytetty kevyesti päivettäviä kosteusvoiteita:)
HUS:in teratologisesta tietopalvelusta ja sanoivat, että itseruskettavaa voi käyttää kohtuudella raskauden aikana (jos ei nyt päivittäin sivele 9kk:n ajan), joten minä aionkin sitä nyt sitten suihkaista niin ei tule hinkua lojua auringossa =o)
Ja jos tosiaan on niin, että raskauden aikana palaa vielä helpommin, niin mulla ei taida paljon olla aurinkoon asiaa...
t. humaus n. rv 7
viimekesä oli ainakin taivallinen minulle, kun aurinko paistoi melkein jokapäivä, varsinaisesti auringossa en joutanut makaamaan kun piti esikoisen perässä viipottaa.... mielelläni olisin kyllä ihan loikoillut auringossa!!!
ja kyllä aion tänäkin kesänä olla auringossa niin paljon kun mahdollista, vaikka raskaana olenkin, inhoan istua varjossa!!! mahaa en tietenkään aio auringolle paljastaa, en sitä ole koskaan aiemminkaan koittanut ruskettaa...
itsestään ruskettavia voiteita, suihkeita sun muita en sen sijaan käytä ollenkaan, vaikka ei niistä varmaan mitään haittaakaan ole, ne vaa ei oo mun juttu!!!
tiedän että aurinko vanhentaa ihoa, mutta kun se aurinko vaan vetää mua puoleensa... ja talvi on pitkä, siksi siis kesällä nautin auringosta=)
en tiedä mikä siihen on todellinen syy ja pitääkö se edes paikkaansa etteikö vatsaan saisi aurinkoa ottaa, mutta esikoista odottaessa mulle neuvolassa sanottiin ettei mahaa saisi varsinkaan loppuajasta altistaa auringolle, koska uv-säteet läpäisevät kasvaneen pingottuneen vatsan ja menevät vauvaan.... ja maha on hirveän herkkä palamaan " nahka venyneenä" en sitten tiedä miten asia oikeasti on, mutta näin minulle on sanottu..
mutta minun tapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä kun en ikinä ole bigineitä omistanut, enkä varmasti tule koskaan omistamaan mikäli se minusta on kiinni=)
rakastan aurinkoa ja lämmintä ilmaa (ei voi mitään vaikka oliskin epäterveellistä) en nyt kohtuuttomastti itseäni vartavasten grillaa,mutta oleilen auringossa kuitenkin,enkä hakeudu varjoon.
ruskettuneesta väristä tykkään,olen käynyt muutamia kertoja solariumissa pohjaa hakemassa.mulla ainakin iho voi heti paremmin.ei ole kuiva,ja on paremman näköinen.
Huh ja kiitos piipii -:) Ehdin jo miettiä, että oon ollut hölmö ja tietämätön ja vaavi sokeutuu tai jotakin muuta yhtä kamalaa, kun en ole tajunnut moista varoa.
Mulle ei kukaan (parin eri kaupungin) neuvolatädeistä ole moisesta keksinyt varotella, mutta huomasin jo masun reagoivan aurinkoon heräilemällä potkuttelemaan. Ehkä tässä on hyväkin vähän raotella verhoja, että tottuis keskikesän aurinkoon ennen maailmaan tuloaan.. voi nimittäin olla uni kortilla muutenkin, kun yhtäkkiä ei olekaan ikinä pimeää..
sen ollessa pingottuneena täyteen kokoonsa. Ihon kimmoisuus
häviää muutenkin osittain UV-säteiden vaikutuksesta, ja
raskaana ollessa vatsanahka on jo valmiiksi rasittuneena.
Ainakin siis mahan ruskettamisesta on haittaa omalle ulkonäölle
pidemmän päälle.
Totta tuokin, että ohut, venynyt vatsanahka voi todellakin
palaa auringossa helposti. Ihosyöpäriski kasvaa jokaisen
ihon palamiskerran yhteydessä, joten ei kannata kärventää
itseään kovin montaa kertaa.
Vatsalle ei myöskään ole hyvä läträtä aurinko- ja muita
ei-niin-kovan-tieteellisesti tutkittuja voiteita kohtuuttomasti,
sillä ohuen vatsanahan läpi kaikki imeytyy suoraan sikiöön.
Itse en siis ole raskaana ollessa käyttänyt aurinkovoiteita
kuin kohtuudella, enkä ole koskaan laittanut niitä suoraan
vatsan päälle.
Sen sijaan olen peittänyt vatsan palamiselta pitkällä topilla tms.
Ruskettavia voiteitakaan en laittaisi vatsaan - tosin enpä ole
niitä muutenkaan koskaan käyttänyt.
piipii79:
en tiedä mikä siihen on todellinen syy ja pitääkö se edes paikkaansa etteikö vatsaan saisi aurinkoa ottaa, mutta esikoista odottaessa mulle neuvolassa sanottiin ettei mahaa saisi varsinkaan loppuajasta altistaa auringolle, koska uv-säteet läpäisevät kasvaneen pingottuneen vatsan ja menevät vauvaan.... ja maha on hirveän herkkä palamaan " nahka venyneenä"
vatsan päälle.
Siis täh!! Eipä taas ole paljon typerämpää vähään aikaan tullut luettua. Että sikiöön imeytyy sitten siitä mahan päältä, vetäse seuraavan kerran leivänpäälliset suoraan siihen mahalle, niin saat sikiön ravittuakin. Luoja!
Väärään maahan syntyneenä en voi vastustaa aurikoa kesäisin. Rakstan auringossa makailua, ulkoilua, urheilua ja rentoutumista. olen vain aina ollut tosi kovasti auringon perään ja eteläänkin pitää matkustaa vähintään kerran talvessa juurikin siitä syystä!
En kuitenkaan ole koskaan käynyt solariumissa (joka vanhentaa ihoa huomattavasti enempi kuin aito aurinko) ja itseruskettavia en ainakaan itseeni läträä. Ne näyttää kaikkien päällä aivan kauheelta. Kevällä aina pläikykkäät itseruskettava " hirviöt" kulkee tuolla kylillä ja kyllä on karmivan näköistä.
rouvaii:
vatsan päälle.Siis täh!! Eipä taas ole paljon typerämpää vähään aikaan tullut luettua. Että sikiöön imeytyy sitten siitä mahan päältä, vetäse seuraavan kerran leivänpäälliset suoraan siihen mahalle, niin saat sikiön ravittuakin. Luoja!
Siis ei sinun tarvitse uskoa, että vatsanahan (tai ylipäänsä ihon)
läpi imeytyy verenkiertoon mitään aineita.
Jos kuitenkin kiinnostaa, niin kannattaa etsiä lisää tietoa aiheesta.
Voit yllättyä, kuinka varovaisia monet lääkärit ovat antaessaan
suosituksia erilaisten sellaisten voiteiden käytöstä, joiden vaikutuksia
raskausaikana sikiöön ei ole tosiaankaan tutkittu kunnolla.
Oletko muuten miettinyt, että miksi vauvoille ei saa laittaa
muita kuin fysikaalisen suojan sisältäviä aurinkovoiteita?
Näitä voi muuten epäilemättä raskausaikanakin käyttää melko
huolettomasti!
Minä en silti ainakaan menisi suosittelemaan, että raskaana ollessa
käyttää _suuria_ määriä ja jatkuvasti itse ruskettavia voiteita tai
kemialliseen suojaan perustuvia aurinkovoiteita. Ne ovat kuitenkin
kemikaaleja, joiden on tarkoitus imeytyä kunnolla elimistöön, ja
joiden kaikkia vaikutuksia ei välttämättä tiedetä varmasti.
Ja toki voita voi levittää vatsalle ihan vapaasti. Ei se vahingoita
sikiötä millään tavalla! Tosin eipä se ehkäise UV-säteiden
vaikutustakaan, jos niiltä on tarkoitus suojautua.
rouvaii:
Siis täh!! Eipä taas ole paljon typerämpää vähään aikaan tullut luettua. Että sikiöön imeytyy sitten siitä mahan päältä, vetäse seuraavan kerran leivänpäälliset suoraan siihen mahalle, niin saat sikiön ravittuakin. Luoja!
Kyllä Sinilinnun väittämässä jotain perää on, valitettavasti. Ainakin sen verran, että kosmeettisista aineista jotkin haitalliset kemikaalit voivat imetyä ihon läpi verenkiertoon ja vaikuttaa siten myös vauvaan.
Käykää lukemassa esim. tuolta:
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/umbilicalcordreport.pdf
" The phthalate DEP is used in a wide range of personal care products and cosmetics. It rapidly penetrates the skin and becomes widely distributed around the body following each exposure (WHO, 2003)."
" Absorption through the skin is also likely to be a contributory factor. Scientists found high concentrations of phthalate breakdown products in
women¿s urine, to which the use of nail varnish and perfume may have made a significant contribution (6)."
" Human skin is exposed directly to musk compounds from many everyday products. Synthetic musks can concentrate in living tissues;indeed,musks used in perfumes have also been found to contaminate human blood and breast milk (8, 9)."
Nuo yllä mainitut aineet ovat hormonihäiritsijöitä. Ftalaatit kuten DEP voivat vaikuttaa esimerkiksi sikiön kivesten kehittymiseen. Synteettisten myskien on rottakokeissa huomattu vaikuttavan sikiönkehitykseen ja aiheuttavan myös syöpää.
Molemmat aineet ovat tällä hetkellä sallittuja ja laajalti käytössä esimerkiksi kosmeettisissa valmisteissa ja hajuvesissä.
En tarkoita, etteikö mitään uskaltaisi enää käyttää, mutta ei myöskään kannata ihan sinisilmäisesti uskoa, että kaikki kosmeettiset valmisteet olisivat turvallisia, varsinkaan raskausaikana. Paljon on käytössä myös kemikaaleja, joiden vaikutusmekanismia ihmiseen ei tunneta ja sellaisiakin, joiden tiedetään olevan haitallisia, mutta joita ei vielä ole saatu kiellettyä.
http://www.wwf.fi/tiedotus/tiedotteet/tiedotteet_2005/sikiot_altistuvat…
En kumpaakaan, pysyttelen mieluiten varjossa. Jos on pakko olla auringossa, niin laitan hyvät suojakertoimet.
Näin " vanhemmiten" , saati vanhemmiten ja raskaana ollessani, en jaksa enää maata auringossa, mutta paljon ulkoilen silti. Vähän väriä olisi kiva saada. Itseruskettavia aineita en ole ikinä käyttänyt, enkä aio käyttääkään. Mitä mahan ruskettamiseen tulee, mieleeni ei tulisi myöskään käyttää bikineitä raskausaikana julkisilla paikoilla ihan esteettisyyssyistä...
Tiedän, tiedän, ei raskautta nykypäivänä tarvitse peitellä, mutta itse en ainakaan tykkää katsella napa paljaana kulkevia odottavia äitejä.
Hannele9 rv 30
Aurinko vanhentaa ihoa. Tyydyn olemaan kalpea, koska en rusketu. Sen värin mitä saan tulee ihan auringossa normaalisti oleskelusta...