Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyttysistä ihoon ongelma

Vierailija
01.08.2026 |

Muutama sukulainen kävi marjoja poimimassa ja siskolle tuli ihoon ongelma. Armoton kutina on ja hydro kortisoni voidekaan ei auta ja joutuu hieromaan ihoa. Mikä laji tämmöisen saa aikaan. Mäkäräinen on yksi eläin ja olisiko tämä aiheuttaja.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paarma.

Vierailija
2/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jatkuvasti tuollaista. Lisänä se, että jo hieman rauhoittuneet paukamat saattavat aktivoitua pitkän ajan päästä uudelleen. Usein paukamista vielä tihkuu jotain seerumiakin, tai mitä lie. Lääkäri kehotti (ohimennen mainitsin asiasta, kun hän muun asian yhteydessä ihmetteli ihoni paukamia), että pitäisi syödä antihistamiinia jo keväästä alkaen. En haluaisi tällaista lääkitystä hyttysten takia. Tänä kesänä onkin ollut melko vähän hyttysiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paarma.

Paarmaa minäkin epäilin ja nìitä riittää soilla ja metsissä.

Vierailija
4/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tapahtui sama juttu, kuin siskolle tapahtui. Jokin eläin sai aikamoisen kutinan kasvoihin ja sairaalaan tuli lähtö. Lääkekuurille joutuin ja kasvoissa oli melkoinen polte, kuin olisi nuppineulalla pistelty. Tästä on ainakin 35 vuotta aikaa, mutta muistissa on juttu.

Vierailija
5/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Espanjasta kotiutunut niilin hyttynen

Vierailija
6/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho-ongelma. Hydrokortisonivoide.

Vierailija
7/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan aina hirveät paukamat joka itikasta. Vaikka en edes huomaisi, että on itikka pistänyt, niin sitten huomaan sen paukaman, joka on yleensä aina iso ja punainen ja kutisee. Olen pessyt sen ensin saippualla, sitten desinfioinut rauhoittavalla ja laittanut päälle Basibactia, joka on mieto antibioottivoide. Tämä auttaa nopeiten. Myös sinkkivoide rauhoittaa hyvin. Ihan sellainen ruokakaupasta saatava halpa vauvan sinkkivoide riittää. Se sopii myös finneille.

Vierailija
8/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen. Minulle tulee aina hyttysenpistosta iso punainen ja kutiseva patti joka kestää 1-2 viikkoa. Iho voi myös mennä rikki vaikka ei raavi. Ei auta voiteet eikä antihistamiinitkaan.

Vierailija
9/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos iho kauttaaltaan kutiaa, eikä vain joku puremakohta, niin aloe veraa sisältävä voide voi auttaa. Tai vaikka auringonoton jälkeen tarkoitettu rauhoittava ja viilentävä voide. Niissäkin on joissakin aloeta mukana.

Myös hyaluronihappoa sisätävät kosteusvoiteet rauhoittavat.

Vierailija
10/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla allergialääkettä tähän.

Vierailija
11/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on jatkuvasti tuollaista. Lisänä se, että jo hieman rauhoittuneet paukamat saattavat aktivoitua pitkän ajan päästä uudelleen. Usein paukamista vielä tihkuu jotain seerumiakin, tai mitä lie. Lääkäri kehotti (ohimennen mainitsin asiasta, kun hän muun asian yhteydessä ihmetteli ihoni paukamia), että pitäisi syödä antihistamiinia jo keväästä alkaen. En haluaisi tällaista lääkitystä hyttysten takia. Tänä kesänä onkin ollut melko vähän hyttysiä. 

Mua pisti juhannusviikolla ampiainen polveen kolmeen eri kohtaan (oli housunlahkeen sisällä ja pisti kun kyykistyin)  ja ne pistokohdat alkoivat vielä kolmenkin viikon jälkeen kutittaa uudestaan.

Vierailija
12/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä jännä juttu, kun ihmisillä on niin erilaiset reaktiot näihin pistoihin. Mulle ei tule hyönteisten pistoksista mitään reaktioita. Työskentelen hevosalalla, joten saan töissä aika paljon niitä pistoja. Hevospaarman pistosta voi toki jäädä reikä, mutta niitä ei ole juuri tänä kesänä ollut eivätkä useinkaan pure ihmistä. Kun mua viimeksi pisti ampiainen, ei tullut siitäkään mitään reaktiota.

Vierailija
13/14 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkäräiset ja hyttyset saattavat turvottaa pistoskohdat kunnolla. Kerran lapsena sain käteen puremia ja se turposi kuin pieneksi ilmapalloksi. Metsässä saisi olla kumipuvussa, jotta henkiriepu säilyisi.

Vierailija
14/14 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paarma.

Paarmaa minäkin epäilin ja nìitä riittää soilla ja metsissä.

Kyllähän nyt ihminen erottaa paarman pureman ja hyttysen piston. Hyttysestä jää patti jälkeen ja paarma puraisee palasen ihosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi