Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittakaapa pinoon parhaaksi todetut siivousniksit.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisella pöytärätillä ei tee juuri mitään. Se on paksu, kerää pöpöjä ja haisee ja sen kuivuminen kestää kauan. Cifonet-rätti on ohut, reikiä täynnä ja toimii parhaiten keittiössä tasojen pyyhinnässä. Kuivuu kaappiin laitettavaksi kun sen levittää vartiksi tiskipöydälle aivan taittelematta. Saa pois näkyvistä. Näin se ei ala haista ja eikä sitä tarvii vaihtaa vasta kun kuluu puhki. Ja voihan niitä rättejä halutessaan pestä pyykkikoneessakin. Imee noppeemin nestettä sen käsittelyn jälkeen kun tulee pehmeemmäksi. Ja tiskiharja kannattaa pestä välillä astianpesukoneessa. Desifioituu kuumassa koneessa.

Muussa pyyhkimisessä ja siivoamisessa käytän mikrokuituliinaa. esim ikkunat/kaakelit/peilit puhdistuu halutessa ilman pesuaineita ja eikä jää raitoja tai pisarankuvia pinnoille. Sillä lähtee myös likaiset sormenjäljet kaapeista/ovista yms.

Jos oviin/seiniin tulee raitoja jostain maalatuista huonekaluista/lastenleluista, jotka ei lähde muulla niin olen pyyhkinyt desinfiointiaineella (siis sillä apteekin jota käytetään haavoihin), ja sillä on lähteny kaikki. Mutta tämän palstan innoittamana taidan hankkia tuollaisen ihmesienen:)

Wc-pöntön+lähialueen siivoamisesta (jota inhoan) tuli miellyttävämpää, nopeampaa ja hygienisempää kun ostin kertakäyttöisiä pyyhintäliinoja joissa on pesuaine valmiina (Ajax). Ei oo kovin kalliita verrattuna siihen että ei tarvii ruiskutella pesuaineita, eikä pestä niitä pesuvälineitä. Kun jos et pese niitä pesuvälineitä extra-hyvin, niin levität vaan joka pesu kerralla samoja pöpöjä paikasta toiseen.

Samoilla kertakäyttöisillä liinoilla pyyhin tosi rasvaiset paikat keittiöstä, eli sellaiset joihin ei pelkkä talouspaperi riitä, vaan pitää olla pesuainettakin. Ja oikein rasvaiseksi menneen pesurätin/tiskiharjan puhdistus on työlästä (vie paljon vettä ja aikaa). Pyyhin kertakäyttöisillä esim liesituulettimen suodattimen ympäristöä, oikein rasvaisia+tomaattisia pannuja/vuokia, tai värjääviä ruokatahroja kuten punajuurta.

Sitten minulla on keittiössä 2tiskiharjaa käytössä. Olenkohan aivan outo... Toisella jynssään likaisia paistinpannuja yms ja se on jo aika littanan jaa värjäytyneen näköinen jynssäämisestä. Toisella uutuutta hohtavalla pyöräytän esim kaurapuurot pois lautasilta ennen tiskikoneeseen laittoa. Tai pesen vaikka leivontakulhoja, tai vaikka pesaisen lähes puhtaita kattiloita, pannuja. Eli esipesu pannuille toisella harjalla ja sitten se lopullinen viimeinen faily-pesu toisella pannulla. Tulee varmasti puhtaampaa kun harjakin on aina puhdas viimeisellä pesulla.

Eli niinkuin huomaa olen tosi tarkka siivousvälineiden hygienisyydestä, vaikka silti jaksa panostaa oikein niiden puhtaana pitoon. Likaisilla siivousvälineillä levittää pöpöjä jatkuvasti eteenpäin.

Vierailija
2/25 |
07.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin myös kun täällä niin kehuttiin. Keraaminen liesi lähti upeasti, kivitaso sensijaan ei minusta tullut kummemmaksi. Meidän kivitasossa näkyy sellaisia pilkkuja kun katsoo sivusta...

Ajatetlin kokeilla seuraavaksi masentavan näköiseen kaasugrilliin ja ympäristöön....

Sinilintu:

Minusta sen käyttö ei ole lainkaan vaivalloista, kun täytyyhän kaikki

vähänkin tehokkaammat pesuaineet pyyhkiä tai huuhdella pois.

Erityisesti metallipinnoille ja laatoille Universal Stone on ihan

ehdoton ykkönen. Se on myös erinomainen keraamisen

lieden puhdistamisessa!

Hyvä on myös ihmesieni, esim. Viledalta tai Melecolta. Sillä

voi pyyhkiä tahroja esim. ovista tai huonekaluista. Ihmesieni

toimii kuin pyyhekumi, eli se kuluu käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tässäkin ketjussa. Käytän sitä mm. keittiössä ahkeraan -lyömätön aine, jolla saa tiskipöydän ja hanat kiiltämään.

Kertakäyttökulttuurin entisenä vihaajana olen huomannut kertakäyttöiset pesuainetta sisältävät pyyhintäliinat erittäin käteviksi. Mulla on neljä pakettia koko ajan käsillä -yksi keittiössä, kummassakin vessassa ja yksi siivouskaapissa. Ostan liinat Lidlistä. Ovat todella hintansa väärti, etenkin vessan pesussa.

Lähes joka päivä tulee jotain käsitiskiä. Kun tiskit on tiskattu, huljutan mikrokuituisen tiskirätin vielä lämpimässä vedessä (paitsi jos se on rasvaista) ja pyyhin pöydän, keittiön tasot ja keraamisen lieden. Huuhtelen liinan hyvin. Säännöllisesti heivaan rätin pesukoneeseen ja pesen 60-asteessa. Eipä haise. Kun tiskirätin elämä on ohi, siirrän sen pölyrätiksi jne.

Tiskiharja käy astianpesukoneessa aina kun siltä tuntuu. Käytetyt harjat ovat oivia vessanpesussa.

Harjoissa, räteissä ja kumikäsineissä mulla aina lukee, mihin hommaan ne on tarkoitettu. Vessahanskat keittiössä, yäk.

Lattianpyyhkimiseen Sini-monitoimimoppi on aivan ehdoton. Siihen mulla on mikrokuitumoppi ja tomuliinoja (?). Ei tarvitse kostuttaa pyyhkimistä varten, ja pöly lähtee ilman imuria.

En juuri koskaan huuhtele astioita ennen tiskikoneeseen laittoa, konehan huuhtelee ne joka tapauksessa. Poikkeuksena puurokulhot ja värjäävät (tomaattiset, paprikaiset) astiat. Ruoantähteet poistan käsin.

Ja sitten se kaiken a ja o: kaikilla tavaroilla on paikkansa :). Kun menen yläkertaan, vien jotain sinne kuuluvaa mennessäni jne. Yläkerrassa on oma imurinsa, alakerrassa omansa, joka on lähes kroonisesti esillä (meillä on iso ja karvainen koira).

Kun siivousurakka tuntuu ylivoimaiselta, en häpeä soittaa tutulle siivoojalle. Tekee ihmeitä.

KL.

Vierailija
4/25 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huuhteletteko pinnat vielä niillä pyyhkimisen jälkeen vai jääkö pinnoille pesuainetta?

Vierailija
5/25 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetin katsoa paketista lukeeko siinä jotain pesuainemäärästä -ei lukenut, joka tapauksessa se lienee niin vähäinen etten näe huuhtelua tarpeelliseksi.

KL.

Vierailija
6/25 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä usein siivoan kylppärin kun olen itse suihkuun menossa. Vaatteet pois ja pesemään. Käyn itse suihkussa ja sitten kuivailen kylppärin.

Hanat kuivataan aina suihkun jälkeen. Inhoan roiskeisia hanoja.

Pölyjä pyyhin harvoin, samalla kun imuroin imuroin myös pölyjäkin. Jääkaapista imuroin muruset pois ja leikkuulaudalta kans, silloin pidän kättä suuttimen jatkona jottei likainen suutin hinkkaa leikkuulautaa.

Samoja tapoja kuin monella muulla. Päivän mittaan ylläpitosiivousta.

Onko teillä yläkerrassa omat imurit ja siivousvälineet?

Vierailija
7/25 |
08.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon helpompaa kun ei tarvitse roudata kamoja edestakaisin. Muutoin käy (ja alkuun kävi x kertaa) niin että siivousta aloitellessasi juuri se rätti tai pesuaine mitä kaipaat on siellä väärässä kerroksessa :P.

KL.

Vierailija
8/25 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen minäkin! saa niin puhtaaksi esim. saunan lasioven ja lasisen suihkuseinän, pesuhuoneen laatat, teellä tummuneet tiskialtaat, keraamitason jne. kermansaven oliiviastioiden ruokailuvälineistä harmaantuneet valkoiset kohdat lähtevät ihan puhtaiksi ja valkoiset tummuneet muovikauhat ovat käsittelyn jälkeen kuin uusia!

sitten yksi niksi: vanhalla hammasharjalla saa putsattua hyvin sen pienen käsienpesualtaan veden ylimenoreiän, vai mikä sen on nimeltään...

keittiössä mulla on tiskialtaan alakaapissa oma tiskiharja altaan pesua varten.

talouskoulussa opin, että ei tarvi välttämättä mitään voimakkaita yleispuhdistusaineita eikä pöntönpuhdistusaineita. käsitiskiaine sopii lähes kaikkeen. kuulemma liian ahkera wc-pöntön jynssäys voimakkaalla aineella kuluttaa nopeammin sitä pöntön pinnoitetta ja sitten sotkeentuu aina vaan helpommin ja nopeammin. hyvin lähtee puhtaaksi tiskiaineellakin.

Vierailija
9/25 |
12.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkki tuli mieleen. jos kaipaatte sellaista wc-pöntön harjaa, jolla saa putsattua joka kolon hyvin, suosittelen ehdottomasti sinituotteen pönttöharjaa(joka on vähän tiskiharjan nköinen). on vähän kalliimpi kuin normaalit, mutta hintansa arvoinen.

Vierailija
10/25 |
13.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

z-b:

kuulemma liian ahkera wc-pöntön jynssäys voimakkaalla aineella kuluttaa nopeammin sitä pöntön pinnoitetta ja sitten sotkeentuu aina vaan helpommin ja nopeammin.

Pahinta pöntölle on se, että jätetään sinne joku myrkky likoamaan pitkäksi aikaa, esim. yön yli. Tai käytetään jotain hankaavia aineita. Mää aina natisin tästä meidän äidille, joka käytti pelkästään desinfioivia klooripesuaineita wc:n puhdistukseen, ja aivan turhaan. Entisenä uimahallityöntekijänä inhosin ja inhoan vieläkin sitä hajua :).

Desinfioivat pesut ymmärrän toki silloin, jos jollakulla perheenjäsenellä on vaikkapa salmonella tms.

KL.

Vierailija
11/25 |
16.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaimuri on kyllä todella kätevä. Meilläkin on se Electroluxin varrellinen malli ja sillä tulee vetäistyä esim. keittiössä ja eteisessä useamman kerran viikossa.

Me siivotaan kerran viikossa, joten silloin ei ole kovin likaista jos pitää jota kuinkin tavarat paikallaan viikolla.

JOtta tavarat pysyvät järjestyksessä, niin joka tavaralla pitää olla paikkansa. Kannattaa miettilä kuinka paljon tarvitsee oikeasti astioita, vaatteita, pyyhkeitä tai liinavaatteita. Mun äidillä on varmaan lakanat kolmellekymmenelle yhtäaikaiselle nukkujalle, tuollainen määrä kerää pölyä ja tarvitsee myös aika lailla säilytystilaa ja kaikki tämä vaikeuttaa järjestyksen pitoa ja siivousta.

Tasoilla ei kannata säilytellä tavaroita. Pölyjen pyyhkiminen vie vain enemmän aikaa.

Järjestyksen pidon kannalta laatikot ovat kätevämpiä kuin hyllyt ja komerot.

Mattoja ei kannata tampata. Imurointi paljon nopeampaa ja vähemmän työlästä.

Kotiin selkeät vastuut siivoustehtäville, niin ei tarvitse joka kerta keskustella imuroidaanko vai ei.

Tuulettaminen tekee muuten jo paljon ja se on kaikkein helpoin siivoustehtävä :-)

Vierailija
12/25 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koko aine oli suuri pettymys. Ainakaan meidän saunan lasiovesta ei kalkkitahrat lähtenyt mihinkään, vaikka jynssäsin ja jynssäsin... Samoin hanojen ympärillä ja päällä on edelleen kalkkijäämiä.

Aine on kyllä varmaankin riittoisaa, mutta tämän aamuisen kokemuksen perusteella aineen laatu ei ole mitään erityistä, samaan pystyy melkein mikä tahansa pesuaine.

Vierailija
13/25 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalkkia on päässyt oikein kunnolla kasaantumaan, ei yksi puhdistuskerta Universal Stonella riitä. Silloin joutuu tekemään vähän enemmän töitä :I.

Wario Tradingin sivuilta lainattua:

" Kalkkikerrostumat saattavat vaatia uusintakäsittelyn."

KL.

Vierailija
14/25 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunan lasiovet saa oikeasti puhtaiksi tuolla aineella. kuten edellä kirjoitettiin, pinttyneet kohdat saattaa vaatia uusintakäsittelyn tai kuten purkissa lukee, että antaa sen runsaan vaahdon vaikuttaa jonkin aikaa ennen kuin hieroo sienelllä uudestaan. yks tärkeä pointti universal stonessa on just se, että sitä vaahtoa on oltava riittävästi, mieluummin runsaasti, kun käsittelee pintoja. aluksi tekee helposti sen virheen, että vaahtoa on ihan liian vähän ja silloin aine ei tunnu tehokkaalta...

Vierailija
15/25 |
17.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisempaan kommenttiini viitaten: saunan ovi on nyt pesty kolme kertaa ja pesemiseen olen käyttänyt vaahtoa ja hinkannut kullakin kerralla n. 15 min. Onhan se puhtaampi kuin aikaisemmin, mutta edelleen selvästi tahrainen.

Kuinka pitkään sen mömmön pitää vaikuttaa, että tulisi puhdasta?????

Musta kun tuntuu, että mulla olis muutakin tekemistä kuin käyttää pelkästään yhden oven pesemiseen kolme varttia... eikä meillä ole todellakaan mitkään possujen tavat. Tässä talossa on asuttu 5 v. ja viikkosiivoukset on hoidettu huolellisesti ja ajallaan...

Sorry tää kipakka teksti, mutta aikaisemmista kehuista päätellen luulin kyseessä todella olevan jonkun ihmeaineen ( tyhmä minä).

Vierailija
16/25 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maanantaisin. Imuroin, pyyhin pölyt ja lattiat pyyhin nihkeällä. Joka päivä järjestelen kamoja, kaikilla tavaroilla on paikkansa. Kerran kuussa heitän pois tai lahjoitan pois tavaroita. Otan ison muovikassin ja kuljen ympäri kämppää keräillen pois heitettäviä tavaroita ja vien saman tien roskikseen. Rikkinäiset lelut häviää heti. Lisäksi meillä käy siivooja kerran kuussa.

Asumme kaksikerroksisessa talossa n. 120 neliötä.

Vierailija
17/25 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siivoaminen on lähinnä ylläpitosiivousta.

Vierailija
18/25 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa aina huudattaa imuria kun päivittäin siivottavaa on lähinnä ruokapöydän ympärys jossa lähinnä lasten pudottelemaa ruokaa. Ostin Sinin uuden lakaisinsetin jossa tosiaan harjan tilalla ikkunanpyyhkimen oloinen lasta ja se on hyvä! Ei täyty imurinpussi jollain muroilla ja saan ne ekologisesti biojäteroskikseen.

Ruokapöydän lähellä on säilytysarkku johon mahtuu iso paperipussi pystyyn. Siihen saa kätevästi paperinkeräykseen menevät lehdet ja viereen keskenolevat lehdet pois pöydältä.

Vierailija
19/25 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä tiskiharja roikkuu tarralla kiinnittyvällä koukulla lavuaarin alla vessassa ja kylppärissä. Meillä oli lavuaarit ennen aina hirveässä kunnossa. Nyt vetäisen harjalla ohimennen lavuaarin puhtaaksi. Pieni asia mutta toimii.

Vierailija
20/25 |
28.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta laitanpa silti omia vinkkejäni:

- tavaroiden raivausta päivittäin, tyyliin likaiset vaatteet pyykkikoriin, tiskit heti koneeseen, lehdet koreihin/paperinkeräykseen, lelut paikoilleen ennen nukkumaanmenoa. Ei pääse syntymään hirveää kaaosta ja yleisilme säilyy siistinä. Tässä olen tosi ehdoton - en voi mennä nukkumaan jos keittiöön jää tiskejä lojumaan pöydälle tai likaisia vaatteita tuoleille. Myös 4,5 v. poikamme siivoaa oma-aloitteisesti lelut ja kirjat paikoilleen iltaisin, tykkää ilmeisesti siististä huoneesta :)

- keittiön tasot ja kaapinovet (ne joista eniten otetaan tavaraa) sekä ruokapöytä pyyhitään myös päivittäin, tai monta kertaa päivässä. Samoin keraaminen liesi. Tässäkin olen aika fanaattinen :)

- lattianpesuun Sinin (tai jonkun muun valmistajan) mikrokuitupesin. Siis sellainen jossa mikrokuitukangas kietaistaan sen varrellisen " lastan" ympärille. Tosi kätevä ja menee kaikkii nurkkiin, lisäksi kynnys ottaa tällä pölyt pois on paljon matalampi kuin kaivella moppi ja ämpäri kaapista. Tulee pyyhittyä lattioilta näkyvimmistä paikoista pölyjä myös siivouspäivien välissä. Tähän tutustuin vasta tänä keväänä ja olen ihan vakuuttunut!

- äskettäin ostin myös jonkun " ihmesienen" , en muista merkkiä, mutta sellainen valkea sieni joka kastellaan ja jolla saa tosi sitkeätkin liat pois ilman pesuainetta. Sieni kuluu (murenee) aika äkkiä käytössä, mutta sillä saa tosi hyvin jynssättyä mustia sormenjälkiä jne. pois.

Kaikenkaikkiaan siivoukseni näyttää perustuvan siihen että kun pitää kodin siistinä ja pyyhkii/siivoaa eniten likaantuvia paikkoja usein, vähän niinkuin ohimennen, ei pääse syntymään tarvetta järkyttäville suursiivoussessioille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän