Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että nykyajan nuoret aikuiset alle 30v eivät enää osta perunaa vaan pastaa, riisiä ja nuudeleita. Näin Suomessa.

Vierailija
27.07.2026 |

Saa kommentoida.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on toi hitaampaa valmistaa, mutta oikein tehtynä parempaa kuin muut päälisukkeet!

Vierailija
2/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna on toi hitaampaa valmistaa, mutta oikein tehtynä parempaa kuin muut päälisukkeet!

Jos tykkää mullan mausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on hyvää vain alkukesästä.

Vierailija
4/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Mä olen tehnyt noin aina. Perunaa ostan noin kaksi kertaa vuodessa. Olen 45-vuotias.

Vierailija
5/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta lähinnä perunaa sen takia että ne on aina ihan huonolaatusia. Treenatessa jotenkin yksinkertaisempi laittaa vaan riisit tulille, tai ne pastat ku mussuttaa sitä mustatäpläistä perunaa mikä hajoo keittäessä

Vierailija
6/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunas on niit höttöhiilareita ja se on epäterveellistä.

T: Janica 167/74 ja Alex 179/92 -19v. normaalipainoisia.

Vierailija
7/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan perunaa keittoihin,  laatikoihin, muusiakin teen.

Ja kesällä toki ihan sellaisenaan lisukkeena. 

-perheenäiti 29v.

Vierailija
8/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinteikkaita, ravitsevia, nopeita valmistaa, monikäyttöisiä ja maukkaita. Ja sitten on pula-ajan iänikuinen pottu.

Vierailija
9/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61-v enkä osta perunoita vaan pastaa, riisiä ja nuudeleita.

Uusia perunoita syön ehkä 1-2 kertaa kesässä. 
Yksi iso syy perunoiden ostamattomuuteen on niiden huono laatu. Osa meni aina biojätteeseen, oli vihreitä ja sisältä mätiä.

Vierailija
10/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö juuri lainkaan perunaa, riisiä enkä pastaa. Aivan turhia lisukkeita. Minulle riittää proteiininlähde, palkokasvit, satunnaisesti (gluteeniton) leipä, pähkinät kasvikset, hedelmät, marjat.

Varhaisperunaa kyllä syön niin kauan kuin niitä saa. 

Vierailija
11/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen kyllä huomaa. Ihmiset ovat lihavampia, kuin niinä aikoina, kun syötiin vielä paljon perunaa. Diabetes on lisääntynyt rajusti nuorilla.

Vierailija
12/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saataisiin peruna trendaamaan nuorison parissa?🤔 joku tiktok-kampanja?🥔

Vierailija
13/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta perunaa, pastaa enkä riisiä. Turhakkeita. 

Vierailija
14/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta perunaa, pastaa enkä riisiä. Turhakkeita. 

Nuudeleista puhumattakaan. 

Vierailija
15/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravinteikkaita, ravitsevia, nopeita valmistaa, monikäyttöisiä ja maukkaita. Ja sitten on pula-ajan iänikuinen pottu.

Pastassa ja riisistä ei ole mitään kunnon ravintoaineita.  Riisi on köyhä ravinteista ja pasta on samaa kuin makaroni, eli vehnäjauhoja.

Vierailija
16/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70 v. enkä syö perunaa enää muulloin kuin kalaruokien kanssa ja silloinkin vain kohtuudella koska minulla olivat jossain vaiheessa sokeriarvot jokseenkin korkeat ja paljon perunan syönti ei ole silloin hyväksi. Syön paljon täysjyväpastaa sekä jyvätuotteita kuten ruokakauraa- ja ohraa, riisiä en syö ja kasviksia myös syön paljon päivittäin.  Suuren määrän perunaa syöminen päivittäin ja siihen vielä päälle lappaa jotain nakki- tai jauhelihakastiketta on se mikä kasvattaa sitä vyötärön seutua. Perunaa voi toki syödä, mutta kohtuudella ja näin varsinkin jos on ylipainoa ja/tai sairastaa esimerkiksi 2-tyypin diabetestä .

Vierailija
17/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70 v. enkä syö perunaa enää muulloin kuin kalaruokien kanssa ja silloinkin vain kohtuudella koska minulla olivat jossain vaiheessa sokeriarvot jokseenkin korkeat ja paljon perunan syönti ei ole silloin hyväksi. Syön paljon täysjyväpastaa sekä jyvätuotteita kuten ruokakauraa- ja ohraa, riisiä en syö ja kasviksia myös syön paljon päivittäin.  Suuren määrän perunaa syöminen päivittäin ja siihen vielä päälle lappaa jotain nakki- tai jauhelihakastiketta on se mikä kasvattaa sitä vyötärön seutua. Perunaa voi toki syödä, mutta kohtuudella ja näin varsinkin jos on ylipainoa ja/tai sairastaa esimerkiksi 2-tyypin diabetestä .

Niin se onkin erikoista että keitetyn perunan GI on korkeampi kuin valkoisen sokerin.

Vierailija
18/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, ei maistu peruna enää nuorisolle.

Vierailija
19/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee kotona liha- ja kalaruokia, niin kuoritetut keitetyt perunat ja miniporkkanat ovat hyviä lisukkeita niiden kanssa. Jos ateria on pelkkää pihviä tai pelkkää lohta, niin se ei tuntuisi kokonaiselta aterialta.

Vierailija
20/24 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen vehnäjauho vie kehosta enemmän kuin tuo, siinä ei ole juurikaan ravintoa. Täysjyväpasta on pieni parannus, mutta suurin osa näkyy syövän valkoista. Kaikki nuo nuudelit ja pastat ovat tyhjiä kaloreita, ravinnon tuo sitten se kastike tai muu ruoka sen kanssa. Ei ihme, että vyötärölihavuus lisääntyy.

Valkoinen riisi on suorastaan varhingollista, siinä ei ole enää yhtään kuoren kivennäisiä jäljellä. Täyttää mahan hetkeksi, mutta ei anna ravinteita. Keho joutuu sulatusprosessissa ottamaan ne omista varastoistaan. Tulee alijäämää, puutosta.

Perunat ovat nykyään niin huonoja, että niistä ei oikein ole ravinnoksi. Olen syönyt perunoita 60-luvulta lähtien ja siksi voin todeta tämän laadun huononemisen. Itse syön perunan tilalla bataattia. Siinä on jotain makua jäljellä. 

Vehnä ylimalkaan on pilalle jalostettu. nainen 69v, maanviljelijän tytär

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän