Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahapula - eikö ihmiset pyri säästämään?

Vierailija
21.07.2026 |

Lueskelin Threadsista ihmisten köyhyydestä. Tuli sellainen mieleen, että eivätkö ihmiset säästä, silloin kun siihen on mahdollisuus? Köyhyydeltä melko tehokkaasti suojaa, jos on hankkinut puskuria.

Mä olen säästänyt aina. Kun asuin vanhemmillani teinimä, tein kesätöitä, säästin rahat. Muutin omilleni ja opiskelin, vanhempani tukivat minua hieman taloudellisesti, tein samaan aikaan töitä, sain jonkin verran säästöön. Lasteni ollessa pieniä, mies maksoi suurimman osan kuluista, minä elin niukasti. Ostin sijoitusasuntoja pikkulapsiaikana kaksi kappaletta osittain velalla, nyt velka on maksettu. Nyt olen ollut useamman vuoden töissä, elän niukasti, säästän ja sijoitan.

Leikkaan lasteni hiukset itse, harrastan edullista ulkoliikuntaa, en käytä alkoa, siivouspalveluita tai maksa kahvikupista 4 euroa. Jos jäisin työttömäksi, minulla olisi mietittynä valmiiksi muutamakin liikeidea, mitä voisi testata. 

En ottanut vanhemmiltani kuin osan perinnöstä vastaan, siirsin ison osan suoraan lapsilleni. Tavoitteeni on, että jokainen lapseni saa tästä keskikokoisen kaupungin keskustasta hyvän muutaman huoneen asunnon itselleen, minulta. Näin ollen heidän ei tarvitse ottaa asuntovelkaa, vaan voivat säästää ja ryhtyä sitten sijoittajiksi. 

Homman pointti on se, että minimoi kulut ja säästä. Älä osta niitä kalliita limppareita, kahveja tai varsinkaan alkoholia. Unohda ripset, kynnet ja ”luksus”merkkivaatteet. Jos jäät työttömäksi, edessä ei ole heti maailmanloppu.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö meidän perheessä matkailtaisi, lapset harrastaisi tai etteikö meillä käytäisi monta kertaa kesässä ostamassa kahden pallon irtojäätelöt satamasta.

Nimim. ”Sama ulkoilutakki jo 15 v, urheiluvälineet torista ja alle 15 v hiustenleikkuu kampaajalla/parturissa aivan pöllöä touhua”

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästää jotain vaikka 100 euroa niin sitten hajoo pyörä tai joku. Minulla hajosi tv, ja läppäri ja fillari samaan aikaan. Sinne meni kaikki säästöt heti. Sitten vielä sain ison haavan ja sen hoitamiseen meni 200 euroa pelkästään laastareihin.

Vierailija
2/4 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästää, ei saa tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Olen aina säästänyt, ensimmäisistä kesätöistä asti. Opiskeluaikaan asuin solussa, vaikka moni opiskelukaveri valitsi yksiön. Mulle paljon isompi juttu oli se, että sain silloinkin edes vähän laitettua säästöön rahaa. Tottakai rahaa myös kuluu; en elä mitenkään pihistellen, säästäväisyys on kuitenkin ihan arkisia valintoja.

Vierailija
4/4 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan sulla on säästää kun muut maksaa kaiken

Vierailija
5/4 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.

Eikö ne tajua, että kakkoskodin voi laittaa vuokralle ja että halvempikin skumppa on ihan ok?

Aina ei myöskään tarvitse mennä Dubaihin, thaikut riittää ja uima altaasta voi välillä katkaista lämmityksen.