Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka pitäisi introverttien ääntä?

Vierailija
21.07.2026 |

Monien vähemmistöjen puolia pidetään, mutta kuka pitäisi introverttien? Ei introvertit ainakaan itse. Yhteiskunta on luotu ekstroverteille, sosiaalisille ihmisille. Pahimmillaan koulut ja työpaikat voivat olla erittäin haitallisia ja tuskallisia introverteille, ujoille ja hiljaisille, jotka eivät saa opiskella ja tehdä asioita itselleen luontaisella tavalla. Kyse EI ole sairaudesta, vaan luonteesta. Joidenkin arvioiden mukaan introvertteja on 25-40 prosenttia väestöstä, eli liian suuri määrä jättää heidät kokonaan huomioimatta. 

Terveisin introvertti, jota pidetään työpaikan kummajaisena, kun haluaa viettää ruokatunnit yksin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että yhteiskunta on luotu joltain siltä väliltä. Kouluissa ja työpaikoilla on omat toimintatapansa ja niiden mukaan pitää mennä, mikäli aikoo pärjätä. Omaa luonnettaan voi halutessaan muuttaa, mikäli siihen vaan löytyy halukkuutta. Itsekin olen joutunut muokkaamaan, ei se hetkessä tapahtunut, mutta tapahtui kuitenkin.

Vierailija
2/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset ole luonnostaan yhtään introverttejä. Huumeilla ja lääkkeillä saa semmoisen sosiaalisen henkilön kulissin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monille introverteille on niin mahdotonta käsittää, ettei se maailma pyöri muidenkaan ihmistyyppien ympärillä? Äänekkäät introvertit ovat kyllä pahimpia uhriutujia ja pilaavat koko sanan merkityksen. En ainakaan itse kehtaisi itseäni enää introvertiksi kuvailla yhtään missään yhteydessä koska en halua leimautua kaikesta pillittäväksi hankalaksi tyypiksi, jonka ajatuksia pitäisi osata ulkopuolisten lukea kun ei saa suutaan auki tarvittaessa. 

Vierailija
4/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta tulee sanasta yhteinen. Mikään yhteiskunta ei voi toimia kommunikaatio- ja yhteistyökyvyttömien ihmisten ympärillä.

Vierailija
5/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko introverttiys kehitysvammaan verrattava tila, kun ei pystytä pitämään itse puoliaan?

Vierailija
6/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ, eikä systeemi Suomessa ole luotu minunlaista ihmistä varten. Elon Musk on INTJ ja hän on maailman rikkain mies. Bill Gates on INTP ja oli aikoinaan maailman rikkain mies. Yhdysvalloissa pärjää teknologia-alalla hyvin, vaikka olisi introvertti. Mutta mikä tilanne on Suomessa?

Vierailija
7/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on persoonallisuusongelma ettei se tyyli millä ilmaisee itseään, pitää siis vaihtaa kappaletta kuin etsiä vikaa soittimesta. 

Vierailija
8/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen INTJ, eikä systeemi Suomessa ole luotu minunlaista ihmistä varten. Elon Musk on INTJ ja hän on maailman rikkain mies. Bill Gates on INTP ja oli aikoinaan maailman rikkain mies. Yhdysvalloissa pärjää teknologia-alalla hyvin, vaikka olisi introvertti. Mutta mikä tilanne on Suomessa?

Tässä nimenomaan nähdään kyvyttömyys nähdä asioita muutoin kuin mustavalkoisesti tai uhrimentaliteetilla. Kuinka paljon Suomessa on muitakaan multimiljonäärejä, persoonallisuudesta riippumatta? Sori, mutta et olisi menestyjä vaikka olisit jokin muu aakkosrivi.

Vierailija
9/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttiutta pidetään maailmalla kehitysvammana. Sitä normalisoidaan vain Suomessa, jossa omalle kusipäisyydellekin haetaan hyväksyntää.

Vierailija
10/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on persoonallisuusongelma ettei se tyyli millä ilmaisee itseään, pitää siis vaihtaa kappaletta kuin etsiä vikaa soittimesta. 

Ei introvertti ole ongelmatapaus. Kiinassa ja Japanissa lähes kaikki ihmiset ovat introverttejä, kun taas mustassa Afrikassa lähes kaikki ihmiset ovat ekstrovertteja.

Vierailija
11/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introverttiutta pidetään maailmalla kehitysvammana. Sitä normalisoidaan vain Suomessa, jossa omalle kusipäisyydellekin haetaan hyväksyntää.

Aika samanpäistä rinnastaa sosiaalisesti haluton kusipäähän?

Vierailija
12/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nimenomaan nähdään kyvyttömyys nähdä asioita muutoin kuin mustavalkoisesti tai uhrimentaliteetilla. Kuinka paljon Suomessa on muitakaan multimiljonäärejä, persoonallisuudesta riippumatta? Sori, mutta et olisi menestyjä vaikka olisit jokin muu aakkosrivi.

Miksi pitäisi olla menestyjä? Ei tekoälyn keksijät ja kehittäjät mitään rahaa saaneet työstään. Tekoälyllä rahastavat ihmiset, jotka eivät ole olleet tekoälyn keksijöitä tai kehittäjiä.

Vierailija
13/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liisa Keltikangas-Järvinen 

Vierailija
14/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika samanpäistä rinnastaa sosiaalisesti haluton kusipäähän?

Ei sosiaalinen haluttomuus ole kusipäisyyttä, vaan oletus että muiden pitäisi jotenkin erityisesti ottaa tämä sosiaalisesti haluton huomioon. Sosiaalinen haluttomuus katsos kulkee molempiin suuntiin.

Vierailija
15/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti, ajattelen usein laajasti ja syy-seuraussuhteita ymmärtäen ja se tuottaa työelämässä ongelmia. Väsyn ihmisiin, ääniin, ihmisten kanssa puhumiseen, kommentoin asioita väärin ja olen työpaikan outolintu. Toinen puoli: jaksan keskittyä pitkiä aikoja, ymmärrän asioista laajemman kuvan ja ideoin jatkuvasti. Olen siis kelpo työntekijä ja teen tulosta. Onneksi on osittainen etätyömahdollisuus!!!

Vierailija
16/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen introvertti, ajattelen usein laajasti ja syy-seuraussuhteita ymmärtäen ja se tuottaa työelämässä ongelmia. Väsyn ihmisiin, ääniin, ihmisten kanssa puhumiseen, kommentoin asioita väärin ja olen työpaikan outolintu. Toinen puoli: jaksan keskittyä pitkiä aikoja, ymmärrän asioista laajemman kuvan ja ideoin jatkuvasti. Olen siis kelpo työntekijä ja teen tulosta. Onneksi on osittainen etätyömahdollisuus!!!

Ymmärrät asioista laajemman kuvan kuin muut työkaverit? Ainakin luulet ymmärtäväsi etkä suinkaan ole ylimielinen.

Vierailija
17/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat keskittyä pitkiä aikoja, saatat olla lievästi autistinen. Jos olet älykäs, saatat olla autismin kirjoilla. Näin ekstrovertti asian näkevät. Ekstroverteilla keskittymiskyky on usein kärpäsen tasolla, ja siksi näiden älykään ei ole päässyt tyypillisesti oikein kehittymään. 

Vierailija
18/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat keskittyä pitkiä aikoja, saatat olla lievästi autistinen. Jos olet älykäs, saatat olla autismin kirjoilla. Näin ekstrovertti asian näkevät. Ekstroverteilla keskittymiskyky on usein kärpäsen tasolla, ja siksi näiden älykään ei ole päässyt tyypillisesti oikein kehittymään. 

Onneksi introverit ovat niin mukavia ihmisiä, eivätkä tuomitse muita. Kuten yllä näkyy.

Vierailija
19/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin osaan introverttinä pitää ihan itse puoleni. Osaan keskustella silloin kun on tarvetta ja jos haluan olla yksin ruokiksella lähden vaikka puistoon tai kahvilaan. Ikinä ei one kenellekään ollut töissä ongelma tämä. 

Vierailija
20/29 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi introverit ovat niin mukavia ihmisiä, eivätkä tuomitse muita. Kuten yllä näkyy.

Introvertit ovat selvästi keskimäärin älykkäämpiä kuin ekstrovertit. Tämä on aina hyvä muistaa. Albert Einstein oli INTP, Isaac Newton oli INTJ, Nikola Tesla oli INTJ, jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän