Aion irtisanoutua mutta kannattaisiko ottaa sairaslomaa ensin?
Olin viime talvena pitkällä sairaslomalla työn aiheuttamsn selkälihastulehduksen vuoksi. Nyt sama vaiva alkaa oireilla.
Olen aikonut irtisanoutua muutenkin, mutta kannattaisiko olla ensin sairaslomalla?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti sairaslomaa ensin.
Täällä pummit neuvoo toistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairausloman jälkeen työnantaja voi purkaa työsuhteen ja et tällöin saa karenssia eikä sinua voida pakottaa samankaltaisiin työtehtäviin. Jos itse irtisanoudut, saat karenssin ja sinut voidaan pakottaa samankaltaisiin työtehtäviin.
Tässä maassa onkin jokaiselle samankaltainen työpaikka odottamassa. 🤣
No, jos työterveyslääkärin mielestä olet sairaslomalle kelpoinen eli sinulla on selkä kipeä, niin tietenkään töissä ei kannata sinnitellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin sairaslomaa ja hakisin sillä aikaa istumatyötä.
Istumatyötä aiheuttaa ja pahentaa selkävaivoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ehdottomasti"?
Töissä olevalle maksetaan enemmän sairauspäivärahaa kuin työttömälle, koska se lasketaan aina kulloisenkin tulotason perusteella.
Paitsi että ekalta kolmelta kuukaudelta saa täyden palkan, jonka jälkeen putoaa kelan sairauspäivärahalle. Itellä se on suht sama summa kuin ansiopäiväraha. Jos jää itse työstä pois, tulee siihen karenssi, eli ei saa rahaa mistään pariin kuukauteen. Ja ansiopäivärahapäivät kuluu. Ekat 40 päivää saa täyttä, ja sen jälkeen oliko se 80% ansiopäivärahasta. Ja pidemmän ajan jälkeen se putoaa 75%:iin. Että kyllä se saikku vaan kannattaa! Työttömäksi ei kannata sairaana ryhtyä, tiedän kokemuksesta...
Sairausajan palkka riippuu työsuhteen kestosta ja sopimuksesta. Mitään 3: n kuukauden yleistä palkanmaksuvelvoitetta ei sairausajalta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oteta sairauslomaa, sitä saa työterveydestä 2 vrk kerrallaan ja lääkärintodistus pitää itse kiikuttaa pomolle. Pitää päätyä osastohoitoon, jotta sairauslomaa saa kerralla enemmän (jos siis haluaa lomansa palkallisena).
Kuulostaa paskalta firmalta. Vaihtaisin.
Palkka ja edut on sen verran hyvät, että ei kannata. Meillä ei joudu tämän tästä korvaamaan saikuttajia, koska heitä ei ole. Kun joku on sairauden takia pois töistä, hän on oikeasti sairas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ehdottomasti"?
Töissä olevalle maksetaan enemmän sairauspäivärahaa kuin työttömälle, koska se lasketaan aina kulloisenkin tulotason perusteella.
Paitsi että ekalta kolmelta kuukaudelta saa täyden palkan, jonka jälkeen putoaa kelan sairauspäivärahalle. Itellä se on suht sama summa kuin ansiopäiväraha. Jos jää itse työstä pois, tulee siihen karenssi, eli ei saa rahaa mistään pariin kuukauteen. Ja ansiopäivärahapäivät kuluu. Ekat 40 päivää saa täyttä, ja sen jälkeen oliko se 80% ansiopäivärahasta. Ja pidemmän ajan jälkeen se putoaa 75%:iin. Että kyllä se saikku vaan kannattaa! Työttömäksi ei kannata sairaana ryhtyä, tiedän kokemuksesta...
ansiopäivärahapäivä eivät kulu
Miksi siirtäisit väistämätöntä? Jos et ole jäämässä, kerrasta poikki vaan. Ehkä vaivatkin helpottaa kun henkinen taakka poistuu.
Minulla on loma 1.-11.8.
Ehtisin irtisanoutua ennen sitä, viikon irtisanomisaika.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on loma 1.-11.8.
Sen kun.
Pitämättömät sairaslomat koko työhistorialta takautuvast ns. korkoineen. Sitten palaat töihin, lyöt hommat läskiksi niin että työnantaja kyllästyy ja irtisanoo. Sitten vihellellen lomille ja ansiosidonnaisille lyhyen karenssin jälkeen.
Kuulostaa, että olet jo päätöksesi tehnyt ja haluat irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä odottelu parantaa?
Aika parantaa haavat
Minä en jäisi saikulle sillä kuitenkin kantaisin työpaikan asioita mukana ja minuun otetaan silti yhteyttä. En saisi lepoa. Kerrasta poikki.
Vierailija kirjoitti:
Minä en jäisi saikulle sillä kuitenkin kantaisin työpaikan asioita mukana ja minuun otetaan silti yhteyttä. En saisi lepoa. Kerrasta poikki.
On tuo jossain määrin tottakin, ihan kokemuksesta. Mutta toisaalta, ei sairauslomalla kuitenkaan suuremmin tarvitse kantaa huolta työasioista. Vaikka siinä se henkinen painolasti ehkä onkin mukana, ennen kuin napanuora on kokonaan poikki. Rahallisesti siinä kyllä voittaa, jos ei heti irtisanoudu, kun perusteet saikullekin kuitenkin on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on loma 1.-11.8.
No ei, älä ihmeessä. Työnantajahan voi vielä perua loman, jos ennen lomaa menet irtisanoutumaan. Menetät loma-ajan palkan ja saat pelkät lomakorvaukset.
Eihän sairauslomaa tietenkään "oteta", kuten jotkut tuntuvat käsittävän, mutta jos sinulla Ap. siihen on perusteet ja lääkäri sinulle sitä kirjoittaa, niin kyllä se kannattaa ensin pitää. Ehdit kyllä irtisanoutua sitten saikullakin.
Älä yleistä, että ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta saa täyden palkan. -> Sairausajan palkallisuus riippuu täysin työsuhteessasi sovellettavasta työehtosopimuksesta.