Aion irtisanoutua mutta kannattaisiko ottaa sairaslomaa ensin?
Olin viime talvena pitkällä sairaslomalla työn aiheuttamsn selkälihastulehduksen vuoksi. Nyt sama vaiva alkaa oireilla.
Olen aikonut irtisanoutua muutenkin, mutta kannattaisiko olla ensin sairaslomalla?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti sairaslomaa ensin.
Miksi?
Työkaverit kiittää jos vain lähdet.
Minä ottaisin sairaslomaa ja hakisin sillä aikaa istumatyötä.
Irtisanoudu jos on selvää että et pidemmän päälle pysty tuohon työhön.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoudu jos on selvää että et pidemmän päälle pysty tuohon työhön.
Eiköhän se ole selvää jo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ehdottomasti"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ehdottomasti"?
Töissä olevalle maksetaan enemmän sairauspäivärahaa kuin työttömälle, koska se lasketaan aina kulloisenkin tulotason perusteella.
Sairausloman jälkeen työnantaja voi purkaa työsuhteen ja et tällöin saa karenssia eikä sinua voida pakottaa samankaltaisiin työtehtäviin. Jos itse irtisanoudut, saat karenssin ja sinut voidaan pakottaa samankaltaisiin työtehtäviin.
Kielitoimiston sanakirjan päätoimittajana kertoo, että yksi nousee selvästi ylitse muiden.
– Sairausloma. Siitä haetaan kumpi on oikea muoto, sairasloma vai sairausloma.
Oikea kirjoitustapa on sairausloma.
Kielitoimiston sanakirjassa ovat sekä sairasloma ja sairausloma. Sairasloma-sanan kohdalla on kuitenkin mainittu, että on parempi käyttää sairausloma-sanaa.
– Siinä on taustalla substantiivi sairaus. Se on loogisempi. Vastaavasti on myös esimerkiksi sairauspoissaolo, sairauspäiväraha ja sairausvakuutus.
Puhekielessä ihmiset käyttävät usein sanaa sairasloma. Kirjoitetussa kielessä tulisi kuitenkin käyttää sairausloma-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ehdottomasti"?
Töissä olevalle maksetaan enemmän sairauspäivärahaa kuin työttömälle, koska se lasketaan aina kulloisenkin tulotason perusteella.
Paitsi että ekalta kolmelta kuukaudelta saa täyden palkan, jonka jälkeen putoaa kelan sairauspäivärahalle. Itellä se on suht sama summa kuin ansiopäiväraha. Jos jää itse työstä pois, tulee siihen karenssi, eli ei saa rahaa mistään pariin kuukauteen. Ja ansiopäivärahapäivät kuluu. Ekat 40 päivää saa täyttä, ja sen jälkeen oliko se 80% ansiopäivärahasta. Ja pidemmän ajan jälkeen se putoaa 75%:iin. Että kyllä se saikku vaan kannattaa! Työttömäksi ei kannata sairaana ryhtyä, tiedän kokemuksesta...
Meillä ei oteta sairauslomaa, sitä saa työterveydestä 2 vrk kerrallaan ja lääkärintodistus pitää itse kiikuttaa pomolle. Pitää päätyä osastohoitoon, jotta sairauslomaa saa kerralla enemmän (jos siis haluaa lomansa palkallisena).
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oteta sairauslomaa, sitä saa työterveydestä 2 vrk kerrallaan ja lääkärintodistus pitää itse kiikuttaa pomolle. Pitää päätyä osastohoitoon, jotta sairauslomaa saa kerralla enemmän (jos siis haluaa lomansa palkallisena).
Kuulostaa paskalta firmalta. Vaihtaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kielitoimiston sanakirjan päätoimittajana kertoo, että yksi nousee selvästi ylitse muiden.
– Sairausloma. Siitä haetaan kumpi on oikea muoto, sairasloma vai sairausloma.
Oikea kirjoitustapa on sairausloma.
Kielitoimiston sanakirjassa ovat sekä sairasloma ja sairausloma. Sairasloma-sanan kohdalla on kuitenkin mainittu, että on parempi käyttää sairausloma-sanaa.
– Siinä on taustalla substantiivi sairaus. Se on loogisempi. Vastaavasti on myös esimerkiksi sairauspoissaolo, sairauspäiväraha ja sairausvakuutus.
Puhekielessä ihmiset käyttävät usein sanaa sairasloma. Kirjoitetussa kielessä tulisi kuitenkin käyttää sairausloma-sanaa.
Kappas vaan. Vaikka olen aikoinaan kirjoittanut äidinkielestä laudaturin, olen puoli vuosisataa kirjoittanut sairausloman väärin. Kiitos tästä. 👍
Jos puhtaasti omaa etua ajattelee, niin sairasloma tietysti.
Tämän saraslomailun kautta voi lopulta päätyä vaikka eläkkeelle tai koulutetaan uuteen ammattiin.
Jos itse irtisanoutuu, niin enemmän omalla vastuulla.
Haluatko elää loppuikäsi muiden halveksimana ja köyhänä? Lähde vasta uuden työpaikan löydettyäsi. Roiku siihen asti saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ehdottomasti"?
Vuositulo
Tiettyjen Kelan tukien määrä lasketaan vuositulojesi perusteella. Vuositulon perusteella maksettavat tuet ovat seuraavat päivärahat:
sairauspäiväraha
vanhempainpäivärahat (raskaus-, erityisraskaus- ja vanhempainraha)
kuntoutusraha
erityishoitoraha.
Vuositulon perusteella maksettavia päivärahoja maksetaan 6 päivältä viikossa eli maanantaista lauantaihin lukuun ottamatta arkipyhiä. Arkipyhä on muulle viikonpäivälle kuin sunnuntaille sattuva pyhäpäivä.
Miltä ajalta vuositulo lasketaan?
Vuositulo lasketaan edellisen 12 kalenterikuukauden jaksolta. Tarkastelujakson ja päivärahan alkamisajankohdan väliin jää kuitenkin 1 kalenterikuukausi, jonka aikana saatuja tuloja ei lasketa vuosituloon.