Saako mielestänne isoäiti päättää pienten lasten hiustenleikkuusta??
Jos lapsi (alle 10 w) on isoäidillä ja toivoo hiustenleikkausta, saako mummo leikata lapsen hiukset kysymättä vanhemmilta??
Kommentit (53)
Kouluikäinen saa minusta päättää itse, millaista hiustyyliä pitää (olettaen että hiukset hoidetaan sillä tavalla, että pysyy siistinä), niin saa se mummokin viedä kampaajalle, jos lapsi on toivonut.
Nykytekniikalla on hirveän helppoa viestiä vanhemmille, että voisin käyttää lapsia parturissa, onko ok. Aikaa menee alle puoli minuuttia tuon kirjoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei saa päättää omista hiuksistaan?
Osaako pieni lapsi tehdä sellaisia päätöksiä?
Ei, ja siksi pienen lapsen on hyvä harjoitella asioista päättämistä pienissä itseään koskevissa asioissa.
Hiukset on yksi varsin harmiton kohde päätösten harjoittelemiseen, sillä hiukset kasvavat ja ne voi leikata myöhemmin eri tavalla.
Jokainen varmasti tunnemme ihmisiä, joille päätösten tekeminen on vaikeaa ja ahdistavaa. Se johtuu useassa tapauksessa siitä, että pienenä ei ole saanut harjoitella päätösten tekemistä ja siksi jokainen päätös tuntuu elämää suuremmalta.
Mun lapset saa 100% päättää omista hiuksistaan (siinä vaiheessa kun pystyvät toiveen esittämään), mutta se tapahtuu kotona tai kampaajalla mun kanssa, koska silloin tiedän, että toive on oikeasti lapsen. Jos mummo ehdottaa itse leikkaavansa lapsen hiukset, siinä on lähes varmasti taustalla se, että MUMMON mielestä hiuksissa on jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Mutta isoäiti voi ilmoittaa, että ei aio hoitaa lapsia vanhempien kesälomalla, jotta nämä saavat omaa aikaa. Isoäiti saa siis päättää omasta elämästään, vaikka se miten aiheuttaisi vanhemmille ongelmia, koska he olettivat, että totta kai mummi on apuna.
Kun on sellaiset 2 kk poissa nuoren perheen elämästä ja antaa näiden pärjätä omillaan, alkaa ihmeesti lastenlasten hiuksetkin olla kuosissa.
Painu pois heidän elämästään.
Kuka silloin hoitaa lapset, kun nämä sairastuvat ja vanhempien on oltava töissä? Kuka mahdollistaa vanhempien treffit ja viikonloppulomat? Harva lapsiperhe voi maksaa yhden illan lastenhoidosta satasia, joten ihmeen usein se on isoäiti, joka mahdollistaa hotelliviikonloput ja illat kavereiden kanssa.
Pysyn pois heidän elämästään ja he joutuvat itse hoitamaan lapsensa silloinkin, kun tekisi mieli mennä kaverin lapsettomiin häihin. Sopii minulle!
Kuka silloin hoitaa lapset, kun nämä sairastuvat ja vanhempien on oltava töissä? Kuka mahdollistaa vanhempien treffit ja viikonloppulomat? Harva lapsiperhe voi maksaa yhden illan lastenhoidosta satasia, joten ihmeen usein se on isoäiti, joka mahdollistaa hotelliviikonloput ja illat kavereiden kanssa.
Pysyn pois heidän elämästään ja he joutuvat itse hoitamaan lapsensa silloinkin, kun tekisi mieli mennä kaverin lapsettomiin häihin. Sopii minulle!
Jäähän sille perheelle vielä kolmekin isovanhemppaa, sukulaiset, kummit, ystävät jne. Aivan turha kuvitella olevansa korvaamaton. Sinun asenteellasi varustettu sukulainen KUORMITTAA aivan jäätävästi. Heippa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Mutta isoäiti voi ilmoittaa, että ei aio hoitaa lapsia vanhempien kesälomalla, jotta nämä saavat omaa aikaa. Isoäiti saa siis päättää omasta elämästään, vaikka se miten aiheuttaisi vanhemmille ongelmia, koska he olettivat, että totta kai mummi on apuna.
Kun on sellaiset 2 kk poissa nuoren perheen elämästä ja antaa näiden pärjätä omillaan, alkaa ihmeesti lastenlasten hiuksetkin olla kuosissa.
Painu pois heidän elämästään.
Tarvittaessa pystytään kyllä hoitamaan ihan vain vanhempien kesken, ei hätää. Jos lapsi sairastuu, vanhemmilla on lakisääteinen oikeus palkalliseen tilapäiseen hoitovapaaseen. Viikonloppulomatkin onnistuu vuorottelemalla ja voidaan matkustaa koko perheenä. Mitä isompia lapset ovat, sen helpompaa lasten kanssa on olla ja tehdä.
Mutta mistäs häiriöiselle mummolle saadaan apua, kun vanhuus koittaa ja pitäisi jonkun auttaa, kun palvelutaloon ei pääse ja kotihoito käy maksimissaan neljä kertaa vuorokaudessa? Kun mummo ei onnistunutkaan kiristämään, manipuloimaan ja pakottamaan lapsiperhettä käskytystensä alle ja lapsenlapset eivät halua olla vaikean ja etäiseksi jääneen mummon kanssa missään tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai Pentti-Suvikki on jo 2-vuotiaana kypsä päättämään hiustenleikkuusta. Hän on niin etevä ettei kukaan muu lapsi ikinä.
Hän myös osaa leikata ne tylppäpäisillä askartelusaksilla ihan itse. Kun lapsi saavuttaa jonkin taidon, kyllä hänen pitää päästä sitä myös käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako pieni lapsi tehdä sellaisia päätöksiä?
Onko alle 10 v. kykenemätön päättämään hiuksistaan? Kyllä meillä kouluikäisellä jo alkoi olla omia näkemyksiä siitä millaiset hiukset hän haluaa.
Meillä kohta eskariin menevä keksi että haluaa ihan lyhyet hiukset. Sanoi sen minulle, mummille. Ja minä siihen: - Hieno idea, kerro se sitten äidille kun äiti hakee sut sunnuntaina.
Mielestäni tämä on ainoa oikea toimintatapa. Mitä hulluja isoäitejä teillä on, jotka selkänne takana leikkaavat / leikkauttavat lastenne hiuksia???? Rajattomat mummit, kummit, ukit, naapurit, sedät, tädot, enot jne ovat PIINA SIELULLE.
t. Äitimummianoppi
Lapsi siis haluaa itse että hiukset leikataan, joten tuskin on kyse mistään 2-6 vuotiaasta joka etsii sakset ja leikkaa itse. Minä olen niin kauan kuin muistan saanut itse kertoa mitä haluan hiuksille tehtävän, niin on minun lapsetkin päättäneet. Hiukset yleensä kasvaa lapsilla takaisin jos ei miellytäkkään
Miksi ihmeessä jotkut äidit elää lastensa hiusten kautta elämäänsä? Eikö se nyt ole ihan sama, millainen tukka on pienenä ja isompana saa itse päättää. Sitten ne hiukset on joku pyhä lehmä ja äidin pitää saada päättää ohi lapsenkin, että millaiset ne hiukset on oltava. Ihme kontrollifriikkejä.
Ja kyllä, mielestäni 10v. voi hyvin päättää hiuksistaan, jos ollaan järjen rajoissa. Että jos vaikka tyttö haluaa kaljuksi päähänpistona, niin siihen voi vetää rajan, mutta onko etutukka vai ei ja onko polkka vai pidempi. Aivan oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa. Välit kerrasta poikki.
Aika pienestä menee välit. Seurassasi on varmasti kananmunan kuorilla kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa. Välit kerrasta poikki.
Ja varsinkin jos kyseessä on anoppi!
Aivan! Onko ikinä ollut oma äiti
Ei tässä ollut kyse siitä, että annetaan lapsen itse leikata hiuksensa.
Lapsi viedään parturiin/kampaajalle. Tukka siistitään. Koko kesä aikaa antaa hiusten kasvaa.
Älkää nillittäkö.