Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on nämä ihmisjoukot, joiden autossa syttyy jarruvalot, kun rajoitus muuttuu esim. 100 -> 80 ?

Vierailija
18.07.2026 |

Ei tuollaisessa tilanteessa todellakaan jarruteta jarrulla, vaan löysätään rauhallisesti kaasua, jolloin auto vähitellen hidastuu. Jos liikennemerkin huomaa vasta juuri, kun auto on sen kohdalla, kannattaa käydä specsaversillä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne ottaa vakkarin pois päältä sillä tavalla. 

Vierailija
2/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heti sen 80 liikennemerkin jälkeen on 20 metrin päässä ylinopeuskamera. Jos kaasua löysätään, niin jossain alamäessä sen saa tehdä jo puolen kilometrin päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset autot hidastuu nopeammin kuin toiset moottorijarrutuksellakin. Jos jonossa ajelee niin harvoin näkee tilannetta jossa ei joutuisi jarruttaa estääkseen peräänajon. Varsinkin kun suurimmalla osalla se turvaväli on aika olematon. 

Vierailija
4/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistan jarrutuksella vakionopeussäätimen.

Vierailija
5/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa on joskus poliisi vakoilemassa 50 m päässä nopeusrajoituksen muuttuessa. Siellä vasta ihmisjoukot jarrutteleekin. Että älä vaan sinne matkusta ahdistumaan moisesta!

Vierailija
6/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jossain vuokra-autossa vakionopeussäädin, joka jarrutti jarruilla eikä vain moottorilla, ja oli TODELLA rasittava ajaa sellaista, kun pienessäkin alamäessä nakkaa jarrut kiinni.

Vierailija
7/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan jarrutelleeni, kunnes autokoulunopettaja, jonka kanssa tapailin kysyi apukuskin penkiltä, "Mitä helvettä sä teet?" 

Neuvoi minulle moottorijarrutuksen ja avot, opin muuten kerrasta.

Vierailija
8/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi...... tosiaan nää jarruttelijat. Koko ajan punaiset vilkkuu.

Vierailija
9/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Navigaattori näyttää nuo rajoitukset jo ennakoivasti. Ei tule yllätyksenä.

Vierailija
10/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö ihmisjoukot, ööö...

Oletko kesälomalla suljetulta?

Vierailija
11/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli jossain vuokra-autossa vakionopeussäädin, joka jarrutti jarruilla eikä vain moottorilla, ja oli TODELLA rasittava ajaa sellaista, kun pienessäkin alamäessä nakkaa jarrut kiinni.

Ei sitä vakionopeudensäädintä kukaan pakota käyttämään.

Vierailija
12/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jarrutan ennen jotta vakkari kytkeytyy pois päältä ja merkin kohdalla vauhti on mitä pitää. Nopeusrajoitus alkaa kyltin kohdalta.

Vierailija
13/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnustan jarrutelleeni, kunnes autokoulunopettaja, jonka kanssa tapailin kysyi apukuskin penkiltä, "Mitä helvettä sä teet?" 

Oletko tehnyt moottorijarrutusta automaattivaihteisella autolla? En ole omistanut 20 vuoteen kuin automaatteja.

Vierailija
14/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein toimiva vakionopeussäädin on ihan paras, mutta ei sen kuulu jarrulla jarruttaa. Alamäessä saa mennäkin yli ja kuski valvoo sitä, milloin on liikaa vauhtia.

Vierailija
15/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt moottorijarrutusta automaattivaihteisella autolla? En ole omistanut 20 vuoteen kuin automaatteja.

Ehkä hän ajelee sähköautolla. Niissä on todella voimakas moottorijarrutus. 

Vierailija
16/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersuissa on myös limiitteri, joka estää tietyn nopeuden ylittämisen. Ite ajan mieluusti limiitterillä kuin vakkarilla, mutta se jarruttaa yhtä lailla.

Lisäksi uusissa sähköautoissa on nykyään jo valmiiksi laitettu nopeusrajoitukset ja auto noudattaa niitä itsekseen jarruttamalla/kaasuttamalla jos vakionopeudensäädin on päällä.

Vierailija
17/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersuissa on myös limiitteri, joka estää tietyn nopeuden ylittämisen. Ite ajan mieluusti limiitterillä kuin vakkarilla, mutta se jarruttaa yhtä lailla.

Lisäksi uusissa sähköautoissa on nykyään jo valmiiksi laitettu nopeusrajoitukset ja auto noudattaa niitä itsekseen jarruttamalla/kaasuttamalla jos vakionopeudensäädin on päällä.

Tuo ominaisuus on ihan perseestä, koska se ei huomioi mittarivirhettä (eikä myöskään poliisin tekemää vähennystä mitatusta nopeudesta).

Yleensä mittarin mukaan 110 on ihan sopiva vauhti 100:n rajoitusalueella.

Vierailija
18/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska heti sen 80 liikennemerkin jälkeen on 20 metrin päässä ylinopeuskamera. Jos kaasua löysätään, niin jossain alamäessä sen saa tehdä jo puolen kilometrin päästä.

Mulle kävi kerran just näin. Nopeus ei ollut ehtinyt tarpeeksi alas ja sakkohan siitä tuli. Siitä lähtien olen jarruttanut, ajattelet sinä ap mitä tahansa. 

Vierailija
19/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ääliö.

Vierailija
20/23 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni maantieajossa jarruvalot on takana tuleville merkki jostain yllättävästä: hirvi, onnettomuus, tietyö tms.

Ei niitä pitäisi normaalitilanteissa edes käyttää, vaan tavanomaiset nopeuden vähennykset tehdään moottorijarrutuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi