Ihmisillä tarve selittää aina, vaikka voisi jättää selittämiset :D
Teen työkseni varainkeruuta, etänä.
Ja ihmettelen sitä selityksen määrää, kun kieltäytyvät.
Siis, minulle riittää jos sanoo ettei osallistu! Me emme ole kuin vaikkapa lehtimyyjät ja ala käymään "kauppaa" ja "vaatimaan" sinua lahjoittamaan.
Lahjotus on aina vapaaehtoista ja siihen voi joko suostua tai kieltäytyä.
Toisinaan, kun asiakkaaksi osuu vanhus, joka päivittelee miten tiukalla elää eläkkeensä kanssa, mutta haluaa tukea toimintaamme, kysyn muutamaan kertaan, että oletko nyt oikeasti varma, että pystyt maksamaan etkä joudu vielä lisää tiukalle? Joissain tilanteissa poistan tämän, jottei heille mene laskua ollenkaan! Vaikka kiitänkin heitä antamastaan tuesta. Korostan tähän vielä, että he lähtisivät tukemaan 20 eurolla, mikä on pienin summamme. Mutta tiedän, että monelle se summa on myös iso raha käyttää muuhunkin oleelliseen elämässä.
Mutta itse aiheeseen, johon aloitus perustui...
Sitten on näitä, jotka jaarittelisi useammankin minuutin ajan siitä, miksi he haluaisi mutta eivät vaan voi.
Edelleen, ymmärrän että ei kaikkia voi auttaa ja ei kaikilla ole siihen varaa, vaikka ehkä haluaisi auttaa.
Usein vain tulee fiilis, että mitä enemmän selittelet, sitä enemmän se vain kuulostaa sille että et ollut edes kiinnostunut antamaan rahojasi mutta koet tarvetta selitellä miksi et halua. Voidaksesi jollain tapaa selittää ja perustella sitä. Kun samaan aikaan minua ei oikeasti kiinnosta kuulla miksi et halua osallistua.